خبرگزاری کار ایران

سرپرست منطقه آزاد اروند در پاسخ به ایلنا:

عراق تمایلی به لایبروی اروند ندارد/ تحویل زمین به شرکت ریلی فدک برای احداث خط آهن بصره

asdasd
کد خبر : ۱۱۲۳۹۶۶

سرپرست منطقه آزاد اروند اظهار داشت: عراقی‌ها تمایلی به همکاری در لایروبی اروند رود ندارد چراکه عراق با همکاری شرکت دوو کره جنوبی در حال ساخت بندر ام القصر در فاو است، بنابراین لایبروی اروند اهمیتی برای عراق ندارد.

به گزارش خبرنگار اقتصادی ایلنا، حسین گروسی در نشست خبری امروز در پاسخ به سوال ایلنا درباره آخرین وضعیت لایبروی اروند رود و دلیل تعلل در اجرای این پروژه اظهار داشت: عراقی‌ها تمایلی به همکاری در لایروبی اروند رود ندارد چراکه عراق با همکاری شرکت دوو کره جنوبی در حال ساخت بندر ام القصر در فاو (در موقعیت دهانه خلیج فارس) است بنابراین لایبروی اروند اهمیتی برای عراق ندارد.

وی ادامه داد: ایران باید در خروج مغروقه‌های اروند تلاش داشته باشد و در حال حاضر ٣٩ مغروقه در اروند باقی مانده است.

سرپرست منطقه آزاد اروند با بیان اینکه سازمان بنادر وعده داده تا شهریور ماه این مغروقه‌ها را خارج کند، گفت: تا کنون ٢٠ مغروقه خارج شده اما ٣٩ فروند دیگر باقی مانده که از شناورهای بزرگ محسوب می‌شوند.

گروسی افزود: نمی‌دانیم به چه دلیل پیمانکار مغروقه‌های کوچک را خارج کرده و تمام مغروقه‌های بزرگ باقی مانده و خارج سازی مابقی آن به اعتباراتی حدود ١٠٠٠ میلیارد تومانی نیاز دارد.

وی در پاسخ به سوال دیگر ایلنا درباره آخرین وضعیت پروژه اتصال ریلی به بصره گفت: خرداد ماه ۴٠هکتار زمین مورد نیاز احداث این پروژه به شرکت ریلی فدک تحویل شد.

وی با بیان اینکه شرکت فدک برای ورود به این پروژه مصوب هیات دولت را دارد، اظهار داشت: شرکت ریلی فدک با آورده ١٠٠ میلیون یورویی وارد این پروژه شده تا در مدت زمان ٢ سال ٢٧ کیلومتر خط آهن اتصال به بصره را تحویل دهد.

گروسی همچنین درباره میزان دپوی خودروهای خارجی در گمرکات منطقه آزاد اروند گفت: در حال حاضر هیچ خودرویی در گمرک اروند باقی نمانده است و تمام ٢۵٠٠ خودرویی که به طور غیر مجاز وارد شده بودند به سازمان اموال تملیکی منتقل شدند تا در مناطق آزاد دیگر به مزایده برسد.

سرپرست منطقه آزاد اروند با تاکید بر اینکه مهمترین موضوع در بحث اداره مناطق آزاد دیپلماسی اقتصادی است، اظهار داشت: باید بتوانیم سهم ایران و منطقه آزاد اروند را در بازار عراق به ویژه جنوب این کشور افزایش دهیم و مهمترین عامل حضور در بازار کشور عراق این است که بتوانیم منابع دو کشور را به هم گره بزنیم.

وی با تاکید بر اینکه مناطق آزاد فرصتی برای اقتصاد ایران هستند، ادامه داد: متاسفانه در گذشته حرف ما را نشنیده‌اند و خواسته ما از دستگاه و وزارتخانه‌های مختلف تنها اجرای قوانین بود .

گروسی با اشاره به نقش منطقه آزاد در سیاست های تمرکز زدایی اظهار داشت: 7 منطقه آزاد فعال و 7 منطقه آزادی که اخیرا تاسیس شده‌اند همگی در پیرامون هستند و در صورت اینکه فعال باشند می‌توانند جلوی مهاجرت به مرکز را بگیرند و حتی می‌توانند عامل مهاجرت معکوس شوند.

سرپرست منطقه آزاد اروند با بیان اینکه همواره نسبت به مناطق آزاد کم مهری شده است اظهار داشت: در هر محفلی درباره فرار مالیات، حیات خلوت و رانت و قاچاق در مناطق آزاد صحبت کردند اما مناطق آزاد می‌تواند عامل افزایش سهم ایران در بازارهای بین المللی باشد.

وی ادامه داد: باید توجه داشته باشید در حال حاضر فقط دبیرخانه مناطق آزاد زیر مجموعه وزارت اقتصاد است و تمام مناطق آزاد همچنان زیرنظر نهاد قرار دارند و مدیرعامل و هیات مدیره مناطق به صورت مستقل فعالیت می‌کند و بالاترین مقام مسوول محسوب می‌شود.

گروسی با اشاره به پتانسیل‌های منطقه آزاد اروند اظهار داشت: منطقه آزاد اروند در جنوب عراق قرار دارد که با جمعیت 4.5 میلیون نفری در بصره ، 1.5 میلیون در ناصریه و 1.5میلیون نفری در العماره در ارتباط است و می‌تواند نیازمندی‌های 7.5  میلیون جمعیت این مناطق را تامین کند.

وی افزود: فاصله بصره تا اروند کمتر از 20 دقیقه است و اروند می‌تواند نقطه تجارت با مردم بصره باشد می‌دانیم که 60 درصد ثروت عراق در جنوب این کشور مستقر است که در همسایگی اروند قرار دارد.

وی با اشاره به برنامه‌های تدوین شده برای افزایش درآمدهای منطقه آزاد اروند گفت: یکی از برنامه‌های ما در این منطقه راه اندازی پلیس سلامت است که زیر ساخت‌های آن فراهم شده و می‌توان به مردم عراق و کویت خدمات پزشکی ارایه داد.

گروسی با بیان اینکه منطقه آزاد اروند می‌تواند هاب منطقه‌ای دانشگاه باشد گفت: اخیرا مجوز پذیرش دانشجوهای خارجی برای دانشگاه پزشکی در اروند را اخذ کرده‌ایم و می‌دانیم سالانه افراد بسیاری برای ثبت نام در رشته‌های پزشکی و پیراپزشکی راهی کویت، ترکیه و هند می‌شوند که دانشگاه پزشکی اروند می‌تواند همان خدمات را با قیمتی کمتر به علاقمندان در داخل کشور و همچنین دانشجویان عراقی و دانشجویان از منطقه کویت ارایه دهد. البته بعضی منطقه دانشگاه صنعت نفت و علوم و فنون دریایی دایر است.

سرپرست منطقه آزاد اروند با اشاره به ظرفیت های لجستیکی این منطقه اظهار داشت: منطقه آزاد اروند در فاصله 25 کیلومتری با بصره قرار دارد و می تواند از آنجا به مدیترانه و اروپا متصل شود و ظرفیت های قابل توجهی در بخش لجستیک و ترانزیت دارد می‌دانیم که منطقه آزاد اروند دارای شهرک صنعتی با وسعت 2 هزار و 200 کیلومتر است که همین شهرک قابلیت پشتیبانی از ظرفیت های لجستیکی را دارد.

وی ادامه داد: اروند می‌تواند تمام پروازهای جنوب عراق را پوشش دهد در حال حاضر مردم جنوب عراق برای دسترسی به پروازهای مسافری یا سارگو باید به بغداد بروند در حالی که فاصله 20 دقیقه با اروند دارند.

وی با تاکید بر اینکه اگر از فرصت ها غافل شویم سایر کشورها از جمله ترکیه سهم ایران در عراق را می گیرند گفت: برای افزایش توافقات با عراق نیازمند تاسیس بانک آفشور هستیم و این آمادگی بین هر دو کشور وجود دارد و می توان منطقه آزاد مشترک بین ایران و عراق تاسیس کرد.

ادامه دارد....

انتهای پیام/
نرم افزار موبایل ایلنا
ارسال نظر
اخبار مرتبط سایر رسانه ها
    اخبار از پلیکان
    تمامی اخبار این باکس توسط پلتفرم پلیکان به صورت خودکار در این سایت قرار گرفته و سایت ایلنا هیچگونه مسئولیتی در خصوص محتوای آن به عهده ندارد
    اخبار روز سایر رسانه ها
      اخبار از پلیکان
      تمامی اخبار این باکس توسط پلتفرم پلیکان به صورت خودکار در این سایت قرار گرفته و سایت ایلنا هیچگونه مسئولیتی در خصوص محتوای آن به عهده ندارد
      پیشنهاد امروز