خبرگزاری کار ایران

گشایش تجارت با جهان عرب از مسیر شبه‌جزیره

asdasd
کد خبر : ۱۱۲۳۸۶۴

کرکره روابط دیپلماتیک میان ایران و عربستان در حالی چند سالی است که پایین کشیده شده که طی چند ماه اخیر زمزمه‌هایی از احیای مناسبات شنیده می‌شود و برخی گمانه‌زنی‌ها نیز از آمادگی دولت سیزدهم برای عادی‌سازی روابط ایران با عربستان حکایت دارد.

به گزارش ایلنا از روابط عمومی اتاق تهران، با بسته شدن درهای دیپلماتیک میان دو کشور ایران و عربستان، پنجره همکاری‌های اقتصادی میان دو کشور نیز بسته شده هرچند در دوره گشایش مناسبات، داد و ستد کالا و خدمات میان دو طرف از رونق چندانی نیز برخوردار نبود. با این حال، جمشید نفر رئیس کمیسیون صادرات اتاق بازرگانی ایران معتقد است که با ایجاد روزنه‌ای در بهبود روابط سیاسی میان ایران و عربستان، بخش اقتصادی دو کشور آماده برای توسعه مناسبات و همکاری‌ها هستند.

وی، عادی‌سازی روابط دیپلماتیک میان ایران و عربستان را موجب بازگشایی دروازه جدیدی پیش‌روی تعامل ایران با دنیا می‌داند که می‌تواند به سود هر دو کشور باشد. این فعال اقتصادی با اشاره به اینکه تحدید روابط ایران و عربستان، نقطه تاریکی در مناسبات دیگر کشورها از جمله ممالک عرب با ایران ایجاد کرده‌است، افزود: تا پیش از قطع روابط میان دو کشور، سطح مناسبات اقتصادی و تجاری ایران با عربستان در مقایسه با سایر کشورهای منطقه، پایین و محدود بود که این سطح از روابط نیز با کوچک‌ترین تنش به وجود آمده در سال‌های گذشته، خاموش شد.

نفر با اشاره به اینکه در دوره برقراری مناسبات نیز، برخی جریانات فکری چه در ایران و نیز در عربستان، موافق گسترش مناسبات اقتصادی و تجارت میان دو کشور نبودند، یادآور شد که تصور این جریان‌های فکری بعضا قدرتمند بر این بود که دو کشور در برابر و مقابل یکدیگر ایستاده‌است و با بروز کوچک‌ترین تنش میان دو کشور، دشمنی‌ها تشدید خواهد شد.

رئیس کمیسیون صادرات اتاق بازرگانی ایران با این حال، معتقد است که احیای مناسبات سیاسی و اقتصادی میان ایران و عربستان باید فوری و بالاترین سطح میان دو کشور برقرار شود تا دو طرف بتوانند از ظرفیت‌های اقتصادی یکدیگر بهره کافی را ببرند.

جمشید نفر، افزود: از جمله ظرفیت‌های همکاری میان ایران و عربستان، صادرات محصولات کشاورزی و غذایی از ایران به این کشور عربی است که بازار گسترده‌ای نیز در بر دارد. از سوی دیگر، سرمایه‌گذاری عربستان در صنایع ایران قابل تصور است و می‌توانیم شاهد رونق در جذب سرمایه‌ها باشیم.

وی با اشاره به اینکه گسترش روابط اقتصادی با عربستان، تنها محدود به این کشور شبه‌جزیره نمی‌شود، افزود: به طور قطع، احیا و بهبود مناسبات همه‌جانبه ایران با عربستان، سایر کشورهای عرب در منطقه و دیگر نقاط جهان را نیز به سمت ایران و بازار اقتصادی کشور سوق خواهد داد و نباید از این فرصت غفلت کرد.

انتهای پیام/
نرم افزار موبایل ایلنا
ارسال نظر
اخبار مرتبط سایر رسانه ها
    اخبار از پلیکان
    تمامی اخبار این باکس توسط پلتفرم پلیکان به صورت خودکار در این سایت قرار گرفته و سایت ایلنا هیچگونه مسئولیتی در خصوص محتوای آن به عهده ندارد
    اخبار روز سایر رسانه ها
      اخبار از پلیکان
      تمامی اخبار این باکس توسط پلتفرم پلیکان به صورت خودکار در این سایت قرار گرفته و سایت ایلنا هیچگونه مسئولیتی در خصوص محتوای آن به عهده ندارد
      پیشنهاد امروز