خبرگزاری کار ایران

یک مسئول در گفت‌وگو با ایلنا عنوان کرد:

همکاری‌ شیلاتی ایران و چین براساس سند جامع ۲۵ ساله/ تلفات سنگین نتیجه قطعی برق استخرهای ماهی/ پیشنهاد کمک بلاعوض برای کمک به آبزی‌پروری در خشکسالی

asdasd
کد خبر : ۱۰۹۶۹۰۶

رئیس سازمان شیلات ایران از همکاری ایران با چین در بخش شیلات بر اساس سند جامع 25 ساله خبر داد و گفت: این همکاری عمدتا در زمینه واردات دانش فنی و پس از آن و در صورت نیاز برای جذب سرمایه گذاری چینی‌ها برنامه‌ریزی شده است.

نبی‌الله خون میرزایی در گفت‌وگو با ایلنا با تاکید بر اینکه کشور چین در آبزی‌پروری در رتبه اول جهانی قرار دارد، اظهار کرد: کشور چین در حوزه آبزی‌پروری صاحب تکنولوژی‌های پیشرفته‌ای است که این کشور را پیشرو در صنعت آبزی‌پروری کرده است.

وی ادامه داد: در سند همکاری جامع ایران و چین ظرفیت‌های تکنولوژی‌های شیلاتی چین دیده شده و پیش‌بینی‌های لازم برای توسعه همکاری در این زمینه انجام گرفته است.

به گفته خون میرزایی؛ واردات دانش فنی در درجه اول همکاری‌ها بین دو کشور قرار دارد و پس از آن و در صورت نیاز برای جذب سرمایه گذاری چینی‌ها برنامه‌ریزی شده است.

وی با اشاره به مشکلات پیش آمده برای صنعت آبزی‌پروی کشور در پی خشکسالی کم سابقه، گفت: صنعت شیلات کشور نیز مانند سایر بخش‌های کشاورزی از خشکسالی آسیب دیده و کاهش تولید آبزیان در سالجاری قطعی است.

خون میرزایی افزود: به دلیل محدودیت‌های ناشی از خشکسالی بخشی از برنامه تولید در سال 1400 محقق نمی‌شود و نشانه‌های آن از ابتدای سال مشهود است.

وی بیشترین آسیب خشکسالی را مربوط به مزراع پرورش ماهیان گرمابی دانست که به دلیل کم آبی تعدادی زیادی از آن‌ها در جنوب کشور فعالیت خود را متوقف کرده‌اند.

خون میرزایی در پاسخ به این پرسش که می‌توان آماری از میزان خسارات خشکسالی مزارع پرورش ماهی در کشور داد، گفت: برای قضاوت درباره میزان خسارات زود است، امید داریم بخشی از آسیب خشکسالی سه ماهه اول سال، در پاییز جبران شود. اما آنچه مسلم است به هدفگذاری‌های تعیین شده برای تولید در سال 1400 نمی‌رسیم.

وی از برنامه‌های در دست اقدام سازمان شیلات برای کمک به جبران آسیب خشکسالی به مزارع پرورش ماهی خبر داد.

خون میرزایی افزود: کمک بلاعوض، پرداخت تسهیلات کم بهره، امهال تسهیلات سررسیده از پیشنهاده‌ات سازمان شیلات برای کمک به جبران خسارت خشکسالی مزارع پرورش ماهی است که به هیات دولت برای تصویب رفته است.

رئیس سازمان شیلات ایران قطعی برق را از دیگر پیامدهای خشکسالی عنوان کرد که مزارع پرورش ماهی را تحت تاثیر قرار می‌دهد.

خون میرزایی با بیان اینکه بخش عمده تولید در آبزی‌پروری وابستگی به مکانیزاسیون دارد، اظهار کرد: قطع برق علاوه بر کاهش تولید در مزارع پرورش ماهی می‌تواند تلفات سنگین به دنبال داشته باشد، چراکه مکانیزاسیون نقش مهمی در تولید استخرهای ماهی دارد.

وی تصریح کرد: مکانیزاسیون در استخر‌های پرورش ماهی شامل دستگاه‌های هوادهی واکسیژن‌دهی به آب، موتورپمپ آب و ... می‌شود که نقش حیاتی دارند.

خون میرزایی معتقد است؛ استخرهای ماهی حتی اگر  به ژنراتور برق مجهز باشند نمی‌تواند و تمام نیاز‌های مزرعه به انرژی  را پاسخ دهد و قطعی ادامه دار برق نتایج جبران ناپذیری را برای مزارع پرورش ماهی به دنبال خواهد داشت.

وی هماهنگی برای مستثنی شدن مزارع پرورش ماهی از قطعی برق برای جلوگیری از آسیب را غیر ممکن دانست، چراکه قطعی برق منطقه‌ای اتفاق می‌افتد.

انتهای پیام/
نرم افزار موبایل ایلنا
ارسال نظر
اخبار مرتبط سایر رسانه ها
    اخبار از پلیکان
    تمامی اخبار این باکس توسط پلتفرم پلیکان به صورت خودکار در این سایت قرار گرفته و سایت ایلنا هیچگونه مسئولیتی در خصوص محتوای آن به عهده ندارد
    اخبار روز سایر رسانه ها
      اخبار از پلیکان
      تمامی اخبار این باکس توسط پلتفرم پلیکان به صورت خودکار در این سایت قرار گرفته و سایت ایلنا هیچگونه مسئولیتی در خصوص محتوای آن به عهده ندارد
      پیشنهاد امروز