خبرگزاری کار ایران

در نشست خبری مطرح شد؛

آغاز فاز دوم طرح ۵۵۰ هزار هکتاری مقام معظم رهبری در خوزستان و ایلام/ استفاده از ظرفیت فاینانس برای اجرای فاز دوم طرح

asdasd
کد خبر : ۱۰۹۲۴۴۸

مدیرعامل موسسه جهاد نصر از آغاز فاز دوم طرح ۵۵۰ هزار هکتاری مقام معظم رهبری در استان‌های ایلام و خوزستان در سال جاری خبر داد.

به گزاش خبرنگار ایلنا، محمدجواد صالحی‌نژاد امروز در نشست خبری به مناسبت سالروز تاسیس جهاد کشاورزی درباره اقدامات انجام شده برای طرح 550 هزار هکتاری مقام معظم رهبری اظهار کرد: طرح 550 هکتاری احیای دسشت خوزستان و ایلام در دو فازتعریف شد که فاز یک آن با موفقیت در سطح 295 هزار هکتار و با تخصیص اعتبار یک و نیم میلیارد دلاری از صندوق توسعه ملی به بهره‌برداری رسید.

وی ادامه داد: فاز اول طرح درسال 92 تامین اعتبار شد که از مجموع اعتبار تخصیص یافته 1.4 میلیارد د لار آن به وزارت جهاد کشاورزی و 100 میلیون دلار آن به وزارت نیرو داده شد.

صالحی‌نژاد از دستاوردهای فازیک طرح را افزایش سه و نیم میلیون تنی سالانه تولید محصولات ک شاورزی در استان ایلام و خوزستان عنوان کرد و افزود: علاوه بر افزایش تولید محصولات کشاورزی برای 80 هزار نفر نیز شغل مستقیم ایجاد شد، همچنین با اجرای این طرح شاهد صرفه‌جویی 770 میلیون متر مکعب آب در استان‌های مذکور بودیم.

وی اضافه کرد: از دیگر دستاوردهای اجرای این طرح تولید ماشین‌های سنگین و نیمه سنگین برای اجرای پروژه‌های آبیاری در داخل کشور است که پیشتر از خارج کشور تامین می‌شد.

به گفته صالحی‌نژاذد در سال 98 کشاورزان تنها در کشت تابستانه برنج در استان خوزستان 500 هزار تن از این محصول را تولید کردند که درآمد حاصل از آن پنج هزار میلیارد تومان بود.

وی درباره اجرای فاز دوم طرح 550 هزار هکتاری رهبری گفت: برای اجرای فاز دوم طرح وزارت نیرو مکلف شد در کوتاه‌ترین زمان تخصیص آب را انجام دهد و ما نیز موظف شدیم طرح‌های مربوط به انتقال آن را مورد مطالعه قرار  دهیم.

صالحی نژاد تصریح کرد: مجموع  سطح فاز دوم 255 هزار هکتار است که برای 231 هزار هکتار آن بحث تامین آب حل شده است.

وی با بیانا ینکه 150 میلیارد تومان برای مطالعات فاز 2 اختصاص داده شده است افزود: برای 140 هزار هکتار آن مطالعه آماده شده است که برای ادامه آن  150 میلیارد تومان دیگر در قانون بودجه لحاظ شده که 142 میلیارد تومان آن ابلاغ شده است.

صالحی نژاد ادامه داد: 4500 میلیارد تومان برای عملیات اجرایی آن در نظر گرفته شده که 1700 میلیارد برای وزارت نیرو و مابقی برای جهاد نصر است.

مدیرعامل موسسه جهاد نصر از آغاز فازدوم طرح 550 هزار هکتاری مقام معظم رهبری در سال جاری خبر د اد و گفت: پیش بینی می‌شود فاز دوم طرح 550 هزار هکتاری طی 4 تا 5 سال آینده به طور کامل عملیاتی شود.

صالحی نژاد پروژه دومی که همه اکنون در حال اجرا در جهاد نصر است اجرای شبکه زهکشی غرب و شمال غرب کشور در 10 استان عنوان کرد و افزود: این پروژه از سال 93 آغاز شده و هم اکنون در حال اجرا است.

وی ادامه داد: بر اساس تصمیم هیات دولت و شورای امنیت ملی مقرر شد در سطح 227 هزار هکتار در اراضی ایلام، کرمانشاه، کرمان، استان‌های آذربایجان غربی و شرقی، اردبیل، خراسان شمالی، رضوی و جنوبی و استان گلستان پروژه مذکور اجرایی شود.

صالحی‌نژاد هدف اصلی این پروژه را جلوگیری از خروج آب از مناطق مرزی کشور دانست.

وی با تاکید بر اینکه برای این پروژه هشت میلیارد دلار از محل صندوق توسعه ملی تخصیص یافته است گفت: تخیصیص این اعتبار با پیشنهاد دولت و با مجوز مقام معظم رهبری تخصیص یافته است که 2.7 میلیارد دلار آن سهم وزارت جهاد کشاورزی است.

صالحی‌نژاد تصریح کرد: از 227 هزار هکتار سطح پروژه، 77 هزار هکتار آن تاکنون به بهره‌برداری رسیده است و پیش بینی ما این است که در تیرماه  25 هزار هکتار آن به بهره‌برداری خواهد رسید و تا شهریور 10 تا 15 هکتا ر نیز به بهره‌بردرای می‌رسد.

وی میزان اعتبار مورد نیاز برای اتمام پروژه را 2500 میلیارد تومان اعلام کرد.

صالحی نژاد پیش بینی کرد: دستاوردهای پروژه افزایش پنج میلیون تنی محصولات کشاورزی و ایجاد 200 نفر شغل باشد و همچنین تبدیل 127 هزار از اراضی دیم به آبی اتفاق خواهد افتاد.

مدیرعامل موسسه جهاد نصر پروژه سومی که هم اکنون توسط جهاد نصر در حال اجرا است را طرح تامین و توزیع آب به عرصه‌های بحرانی، ریزگرد و نخیلات شهرستان شادگان عنوان کرد و افزود: در اواخر سال 95 با پدیده گرد و غبار مواجه شدیم که منشا آن خشکسالی و داخلی بود

صالحی‌نژاد ادامه داد: ریزگردها مشکلات قطعی آب ، برق و سلامت ساکنان منطقه را به دنبال داشت به همین دلیل قرار بر این شد که وزارت جهاد کشاورزی برای جلوگیری از بحران پیش آ‌مده کانون گرد و غبار را شناسایی و اقدام لازم را انجام دهد.

وی با بیان این هفت کانون بحران در استان خوزستان شناسایی شد گفت: از بین هفت کانون شناسایی شده یک کانون فوق بحرانی بود که در قسمت جنوب و جنوب شرقی اهواز قرار داشت.

صالحی‌نژاد افزود: وزارت جهاد کشاورزی بعد از شناسایی کانون‌های بحران به سازمان جنگل‌ها دستور کاشت نهال را داد در همین راستا مقرر شد جهاد نصر کانالی به طول 60 کیلومتر برای انتقال آب احداث کند.

وی تصریح کرد: این کانال از رودخانه کارون تا رودخانه جراحی ادامه دارد و احداث آن در کمتر از چند ماه انجام شد.

مدیرعامل موسسه جهاد نصر همچنین در ادامه سخنان خود از استفاده از ظرفیت فاینانس برای اجرای فاز دوم طرح 550 هزار هکتاری رهبری در استان خوزستان و ایلام خبر داد و گفت: با پیش نویس قرارداد فاینانس را آماده کرده‌ایم و طرف خارجی نیز آمادگی خود را اعلام کرده است و اکنون منتظر تمدید مجوز شورای اقتصاد هستیم.

صالحی‌نژاد تاکید کرد: با توجه به اینکه طرح مذکور به تایید و تاکید بیت رهبری در حال اجرا است تغییر دولت‌ها هیچ تاثیری بر اجرای طرح و فاینانس نخواهد گذاشت.

انتهای پیام/
نرم افزار موبایل ایلنا
ارسال نظر
اخبار مرتبط سایر رسانه ها
    اخبار از پلیکان
    تمامی اخبار این باکس توسط پلتفرم پلیکان به صورت خودکار در این سایت قرار گرفته و سایت ایلنا هیچگونه مسئولیتی در خصوص محتوای آن به عهده ندارد
    اخبار روز سایر رسانه ها
      اخبار از پلیکان
      تمامی اخبار این باکس توسط پلتفرم پلیکان به صورت خودکار در این سایت قرار گرفته و سایت ایلنا هیچگونه مسئولیتی در خصوص محتوای آن به عهده ندارد
      پیشنهاد امروز