خبرگزاری کار ایران

در گفت‌وگو با ایلنا مطرح شد:

فرصت طلایی مرزهای آبی و خاکی ایران برای ارتباط الکتریکی/ صادرات برق به کدام کشورها باید افزایش یابد؟

asdasd
کد خبر : ۱۰۶۷۲۵۱

رئیس کمیسیون انرژی اتاق بازرگانی گفت: امکان این وجود دارد که میزان صادرات برق به افغانستان، پاکستان، عراق و ترکیه؛ همچنین تبادل با آذربایجان، ارمنستان و ترکمنستان را افزایش دهیم.

حمیدرضا صالحی در گفت‌وگو با خبرنگار اقتصادی ایلنا، درباره امکان صادرات برق به کشورهایی که مرز آبی داریم، اظهار داشت: اتصال الکتریکی با کشورهایی که مرز آبی و خاکی با آنها داریم از دیرباز مطرح بود چراکه ایران ظرفیت تبدیل گاز به برق و هاب انرژی در حوزه برق را دارد، بعبارت دیگر این امکان وجود دارد که مدیریت دریافت و تبادل دست ایران باشد. 

وی تصریح کرد: ما همچنین می‌توانیم از بعضی کشورهایی اطراف ایران مثل ترکمنستان که دارای انرژی هستند برق را دریافت و به کشورهای گران صادر کنیم و به نوعی هم خریدار و هم فروشنده باشیم و از این مسیر ده‌ها میلیون دلار درآمد بیشتر ایجاد کنیم. 

رئیس کمیسیون انرژی اتاق بازرگانی افزود: زمانی در رابطه با صادرات به عمان، قطر و امارات مطالعات خوبی انجام شد، البته هنوز در دستور کار است، اما شرایط سیاسی و منطقه‌ای موجب شده صادرات و ارتباطات الکتریکی بخوبی انجام نشود. مثلا میزان صادرات برق به پاکستان می‌تواند چندبرابر شود و یا با توجه به نیاز افغانستان سهم 40 مگاوت صادرات به این کشور افزایش یابد. 

وی گفت: نکته حائز اهیمت اینکه دولت به دلیل بحث تحریم و عدم دریافت منابع ملی می‌تواند از کانال بخش خصوصی ورود کند و مذاکره کند، بخش خصوصی صادرکننده هم با انتخاب دولت و نه از روی رقابت باشد تا منجر به تخریب قیمت‌ها نشود، صادرات از این حیث می‌تواند بخشی از خلا درآمدهای نفتی را جبران کند که اکنون این فرصت طلایی وجود دارد.

صالحی بیان داشت: اکنون امکان تبادل الکتریکی ما با همه کشورها برقرار است، ولی میزان آن می‌تواند افزایش یابد، امکان این وجود دارد که میزان صادرات به افغانستان، پاکستان، عراق و ترکیه؛ همچنین تبادل با آذربایجان، ارمنستان و ترکنستان را افزایش دهیم.

وی ادامه داد: در کشورهای جنوبی خلیج‌فارس برنامه ارسال برق از طریق کابل دریایی بندر لنگه به دبی به طول 185 کیلومتر را داشتیم که به دلیل سیاسی متوقف شده، عمان هم سال‌هاست که برنامه صادرات داریم اما عملی نشده است، امید است با توجه به مذاکرات دو کشور ایران و قطر ارتباط الکتریکی با این کشور نیز برقرار شود. 

رئیس کمیسیون انرژی اتاق بازرگانی با بیان اینکه صادرات برق به همسایگان جهت ایجاد امنیت اقتصادی و منطقه‌ای از دیپلماسی کارسازتر بوده و می‌توانیم کشورها را به خود وابسته و همراه کنیم، گفت: ما اکنون ظرفیت تولید 83 هزار مگاوت برق را داریم، هرچند برخی ظرفیت‌ها محبوس بوده و امکان استفاده وجود ندارد، باید سرمایه‌گذاری شود تا این ظرفیت آزاد شده و امکان صادرات فراهم شود، بخش خصوصی با امکان مانور بیشتر جهت سرمایه‌گذاری و بازگرداندن پول می‌تواند عملکرد خوبی در این بخش ارائه دهد.

انتهای پیام/
نرم افزار موبایل ایلنا
ارسال نظر
اخبار مرتبط سایر رسانه ها
    اخبار از پلیکان
    تمامی اخبار این باکس توسط پلتفرم پلیکان به صورت خودکار در این سایت قرار گرفته و سایت ایلنا هیچگونه مسئولیتی در خصوص محتوای آن به عهده ندارد
    اخبار روز سایر رسانه ها
      اخبار از پلیکان
      تمامی اخبار این باکس توسط پلتفرم پلیکان به صورت خودکار در این سایت قرار گرفته و سایت ایلنا هیچگونه مسئولیتی در خصوص محتوای آن به عهده ندارد
      پیشنهاد امروز