خبرگزاری کار ایران

در گفت‌وگو با ایلنا مطرح شد:

توافق اوپک‌پلاس و یک بازار نگران / واکسن کرونا بزرگنمایی شد؛ تقاضای نفت متزلزل ماند

asdasd
کد خبر : ۱۰۲۰۷۷۱

نماینده سابق ایران در امور اوپک خاطرنشان کرد: عربستان که همیشه بدنبال افزایش تولید بود، داوطلبانه تصمیم به کاهش تولید گرفته این نشان‌دهنده اوج نگرانی در مورد کاهش تقاضا و افت قیمت است.

به گزارش ایلنا، 23 تولیدکننده عضو و غیرعضو سازمان کشورهای صادرکننده نفت (اوپک) پس از سیزدهمین نشست وزیران نفت و انرژی اوپک‌پلاس ضمن ارائه مجوز مجموع افزایش تولید روزانه 150 هزار بشکه‌ای به روسیه و قزاقستان برای 2 ماه فوریه و مارس، بر سر رقم کاهش تولید روزانه 7 میلیون و 125 هزار بشکه‌ای برای ماه فوریه و 7 میلیون و 50 هزار بشکه برای ماه مارس به اجماع رسیدند.

همچنین عربستان اعلام کرد: در ماه‌های فوریه و مارس سال 2021 میلادی روزانه تا یک میلیون بشکه کاهش داوطلبانه تولید نفت خواهد داشت.

بر اساس این توافق قرار شد روسیه و قزاقستان در فوریه و مارس روزانه 75 هزار بشکه به تولید خود بیفزایند؛ به آن معنا که مجموع افزایش تولید روزانه دو کشور در ماه‌های یادشده 150 هزار بشکه خواهد بود، دیگر کشورها هم افزایش تولید را متوقف می‌کنند.

سهم روسیه از این مقدار افزایش در دو ماه فوریه و مارس امسال روزانه 65 هزار بشکه و قزاقستان 10 هزار بشکه خواهد بود.

توافق اوپک‌پلاس و یک بازار نگران / واکسن کرونا بزرگنمایی شد؛ تقاضای نفت متزلزل ماند

اعضای اوپک‌پلاس در نتیجه محدودیت‌ها و قرنطینه در بسیاری از نقاط جهان که کاهش تقاضا برای سوخت را به همراه داشته است، در سال 2020عرضه نفت خود را به مقدار کم‌سابقه‌ای کاهش دادند.

کشورهای تولیدکننده عضو این ائتلاف در بازه زمانی مه تا ژوئیه سال 2020 میلادی عرضه نفت خود را روزانه 9 میلیون و 700 هزار بشکه در روز محدود کردند و سپس رقم کاهش عرضه روزانه آنها از اوت پارسال به 7 میلیون و 700 هزار بشکه و از یکم ژانویه 2021  به 7 میلیون و 200 هزار بشکه در روز رسید.

بر پایه این گزارش؛ سرعت گرفتن دوباره شیوع ویروس کرونا، اعمال دوباره محدودیت‌های سختگیرانه رفت و آمد، افزایش قرنطینه‌ها و تردیدهای پیش‌رو سبب شکننده‌تر شدن روند بهبود اوضاع اقتصادی شده است، به‌طوری که انتظار می‌رود در سال 2021 میلادی این شرایط نیز ادامه یابد.

هر چند به‌تازگی شرایط روانی بازار نفت در پی اجرای برنامه‌های واکسیناسیون و بهبود شرایط بازارهای دارایی بهبود یافته است، اما به دلیل تقاضای ضعیف و حاشیه سود پایین بخش پالایش و دیگر تردیدهای اساسی، همچنان بر لزوم احتیاط تأکید شده است.

محمدعلی خطیبی در گفت‌وگو با خبرنگار اقتصادی ایلنا، با اشاره به اینکه اعضای اوپک‌پلاس تصمیم درستی گرفته‌اند، اظهار داشت: اوپک‌پلاس به این نتیجه رسیده است که شرایط برای افزایش تولید مساعد نیست، به دلیل شیوع ویروس انگلیسی موج جدیدی از کرونا شورع می‌شود که محدودیت بدنبال دارد و تقاضا را کاهش می‌دهد.

وی با بیان اینکه نتیجه توافق بیانگر این است که امید به افزایش تقاضا وجود ندارد، افزود: امیدواری برای مثبت بودن واکسن کرونا بزرگنمایی شد، همه تصور می‌کردند بیماری به سرعت جمع می‌شود و تقاضا افزایش می‌یابد، اما اکنون شاهد شیوع یک ویروس جهش‌یافته هستیم.

نماینده اسبق ایران در امور اوپک خاطرنشان کرد: عربستان که همیشه بدنبال افزایش تولید بود، داوطلبانه تصمیم به کاهش تولید گرفته این نشان‌دهنده اوج نگرانی در مورد کاهش تقاضا و افت قیمت است.

وی یادآور شد: مدیریت تقاضا نیازمند این است که صادرکنندگان حتی بیش از تعهد خود تولید را کاهش دهند تا قیمت‌ها کاهش پیدا نکند، زیرا امیدواری برای افزایش تقاضا از بین رفته و کاهش تقاضا جدی است.

خطیبی درباره دلیل افزایش تولید روسیه و قزاقستان گفت: برخی کشورها با شرکای خود برنامه‌های توسعه‌ای دارند که نمی‌توانند آن را متوقف کنند، بنابراین امکان کاهش تولید ندارند حتی اگر خودشان بخواهند شرکایی که سرمایه‌گذاری کرده‌اند بدنبال برداشتن سهم خود هستند بنابراین چاره‌ای جز افزایش تولید ندارند. ضمن اینکه این کشورها هم از کاهش قیمت سود نمی‌برند و اگر احساس کنند درآمدها کاهش یافته نسبت به کاهش تولید اقدام می‌کنند.

وی درباره بازگشت احتمالی ایران به بازار نیز بیان کرد: بازگشت ایران به بازار دشوار اما شدنی است، بهرحال مشتریان سنتی ترجیح می‌دهند که از ایران نفت بخرند و تجارت با این کشورها رونق بگیرد.

این کارشناس حوزه انرژی تاکید کرد: هر چند استفاده از کل ظرفیت صادراتی برای ایران زمان‌بر است اما اگر تحریم‌ها برداشته شود و مشتریان نگران جریمه نباشند، بتدریج ظرفیت صادرات ایران افزایش می‌یابد، زیرا کشورهای طرف معامله نفتی و شرکای اقتصادی ما هم به دنبال بالانس تجاری و تداوم برنامه‌های بازرگانی با ایران هستند.

انتهای پیام/
نرم افزار موبایل ایلنا
ارسال نظر
اخبار مرتبط سایر رسانه ها
    اخبار از پلیکان
    تمامی اخبار این باکس توسط پلتفرم پلیکان به صورت خودکار در این سایت قرار گرفته و سایت ایلنا هیچگونه مسئولیتی در خصوص محتوای آن به عهده ندارد
    اخبار روز سایر رسانه ها
      اخبار از پلیکان
      تمامی اخبار این باکس توسط پلتفرم پلیکان به صورت خودکار در این سایت قرار گرفته و سایت ایلنا هیچگونه مسئولیتی در خصوص محتوای آن به عهده ندارد
      پیشنهاد امروز