خبرگزاری کار ایران

در نشست فعالان‌چوب با معاون سازمان صنعت، معدن وتجارت اصفهان مطرح شد؛

دستان خالی صنعت چوب اصفهان از ارز دولتی / سهم اصفهان از ارز دولتی صفر است

asdasd
کد خبر : ۶۴۱۷۸۴

رئیس اتحادیه مصنوعات چوبی اصفهان در جلسه فعالان این صنعت با معاون سازمان صنعت، معدن وتجارت استان اصفهان گفت: هنوز از فعالان صنعت چوب اصفهان کسی موفق به دریافت ارز دولتی نشده است، این در حالی است که بسیاری از فعالان صنعت چوب تعهداتی به کارفرما داده اند که با تغییر ناگهانی شرایط قادر به انجام آن نیستند.

به گزارش ایلنا به نقل از روابط عمومی اتحادیه مصنوعات چوبی اصفهان، نوسانات ارزی و سیاست های جدید دولت در زمینه واردات برخی از کالاها باعث بروز التهاباتی در بازار مصنوعات چوبی شده است. این موضوع در سراسر ایران موضوعیت دارد اما اصفهان به عنوان یکی از مهم‌ترین مناطق شناخته شده در صنعت چوب کشور امروز بیش از هر روز دیگری تحت تاثیر این مساله قرار گرفته است.
سهم اصفهان از ارز دولتی صفر بوده است
 محمد شادمند رئیس اتحادیه مصنوعات چوبی شهرستان اصفهان در این باره گفت:یک ماه است که با تشدید مشکلات ارزی مواجه شده‌ایم، متاسفانه ریشه بخش زیادی از مشکلات در تهران است و ما امیدواریم مسئولان دولتی استان اصفهان برای حل این مشکلات با تهران رایزنی کنند.

وی با انتقاد از سخت گیری بانک ها برای ارائه تسهیلات به اصناف اظهار داشت: تمام افرادی که موفق به تکمیل تمام فرآیندهای تسهیلات شدند در بانک به مشکل برخورده اند ،این در حالی است که تولیدکنندگان نیازمند سرمایه در گردش هستند.

رئیس اتحادیه مصنوعات چوبی شهرستان اصفهان خاطرنشان کرد: یکی از موضوعاتی که امروز نگرانی در صنف را دوچندان کرده است، مباحث تعزیراتی است، کارخانجات تولیدی، تولیدکنندگان کابینت و فروشندگان چوب همه و همه امروز دچار سردرگمی هستند و کسی قادرنیست قیمت تعیین کند، لذا ورود تعزیراتی به صنف باید با آگاهی کامل از روند انجام شود تا افراد بی گناه قربانی نشوند.

چرخ تولید از حرکت ایستاده است
یک کارخانه‌دار دیگر نیز از عدم موفقیت اصفهانی‌ها در اخذ ارز دولتی خبر داد و گفت:  همه به کارخانجات فشار می آورند که تولیدات خود را به سطح عرضه بیاورند اما اگر کارخانه ورودی نداشته باشد چطور می تواند محصولی را تولید و وارد بازار کند؟

وی ادامه داد: برخی از مواد اولیه که در داخل کشور و از محل منابع ملی ایران تامین می شود به طرز غیر قابل باوری گران و کمیاب شده اند، دولت باید اینها را پیدا کند و از آنها سئوال کند دلیل این افزایش قیمت و کاهش عرضه به بازار چیست؟

ایلخانی خاطرنشان کرد: در حال حاضر کاغذ وارداتی مورد نیاز کارخانجات در بازار کمیاب است و کارخانجات داخلی کاغذهای بی کیفیت را به قیمت محصولات با کیفیت وارداتی به کارخانجات عرضه می کنند که دور از عدالت است.

دلالان در پوشش تولیدکنندگان به بورس رفتند

محسن کرار تولید کننده دیگر  نیز گفت : افزایش سقف خرید برخی از مواد در بورس از 10درصد به 20 درصد راه دلالان را به این بازار باز کرده است که فشار مضاعفی بر دوش تولیدکننده است.
وی همچنین از کاهش سهمیه کارخانجات و مشکلات تولیدکنندگان با سامانه بهین یاب سخن به میان آورد و خواستار تسهیل بو روکراسی اداری در سازمان صمت شد.

مجید آذربایجانی عضو هیات رئیسه اتحادیه مصنوعات چوبی شهرستان اصفهان هم اظهار کرد: تولیدکننده در هر کشوری به مثابه قلب آن کشور است اما در ایران مورد بی مهری و کم توجهی قرار گرفته است.متاسفانه تولید در کشور ما یتیم است، تسهیلاتی برای تولید کننده دیده نشده است و کارفرمایان از کمترین حمایت ها بی بهره مانده اند.
 
آذربایجانی رشد سرسام آور شکایات به اتحادیه را ناشی از همین رویکرد دانست و گفت: در شرایط موجود باید منتظر حجم زیادی از پروژه های بدون مجری باشیم، در واقع مجریان نمی توانند تعهدات خود را بر مبنای قرار دادهای منعقد شده به انجام برسانند.
به گفته این تولیدکننده 70 درصد نیازهای ما در صنعت چوب وارداتی و تنها 30 درصد تولید داخل است و زمانی که مواد اولیه وارد نمی شود نمی توان انتظار تولید داشت.

نایب رئیس اول اتحادیه مصنوعات چوبی شهرستان اصفهان نیز در این باره اظهار کرد: تولید کنندگان زیر بار این فشارها له شده اند و نمی توانند پاسخگوی تعهدات خود به کارفرما باشند.
اصغر گلشن آرا خواستار رسیدگی مسئولان و حل مشکلات این صنعت شد و گفت: ما در اتحادیه نمی دانیم باید چگونه به مردم توضیح دهیم، از یکسو حق 100 درصد با مردمی است که قرارداد منعقد کرده اند و از سوی دیگر کاملا می‌دانیم که تولیدکنندگان نیز به مشکل تامین مواد اولیه برخورده اند.
خزانه دار اتحادیه مصنوعات چوبی اصفهان نیز در این جلسه از مسئولان خواست تا تمام تلاش خود برای حل مشکلات صنعت چوب را به کار بندند.
محمد سرور عضو هیات مدیره اتحادیه مصنوعات چوبی شهرستان اصفهان نیز در این زمینه اظهار کرد: بیش از 70 درصد از مواد اولیه این صنعت وارداتی است که موجب افزایش ناگهانی مواد اولیه شده است.
 محمد جان نثاری دبیر اتحادیه مصنوعات چوبی شهرستان اصفهان نیز در این جلسه خواستار برخورد با برخی ازکارخانجات تولیدکننده داخلی شد و گفت: این کارخانجات با مصرف منابع ملی اجناس خود را به قیمت اجناس خارجی در بازار به فروش می رسانند .
وی همچنین به رشد قارچ گونه برخی از شرکت ها در زمینه چوب اشاره کرد و افزود: بعضا این شرکت ها با استفاده از رانت و یک شبه به سودهای میلیاردی دست یافته اند.
بخش خصوصی ناجی اقتصاد ایران
معاون سازمان صنعت، معدن وتجارت استان اصفهان پس از شنیدن تمام انتقادات و پیشنهادهای  فعالان صنعت چوب گفت : به عنوان نماینده دولت وظیفه داریم که مشکلات تولیدکنندگان را بررسی و برای حل مشکلات آنان اقدام کنیم.

اسماعیل نادری ادامه داد: تنها ناجی اقتصاد ایران بخش خصوصی است و دولت از این بخش دفاع خواهد کرد.

وی در رابطه با بحث تخصیص ارز به واحدهای تولیدی اظهار کرد: قطعا بخشی از این مشکل با راه اندازی بازار ثانویه ارز و فعالیت بیشتر سامانه نیما حل خواهد شد، شفافیت در این زمینه دست دلالان را از بازارهای تولید کوتاه خواهد کرد.

وی با اشاره به اینکه مشکل در زنجیره تامین قطعا خریداران رانیز دچار مشکل می کند، گفت: در اثر تغییر گروه کالایی برخی از مواد اولیه همچون مواد اولیه مصنوعات چوبی، تولیدکنندگان دچار مشکلات شدید شده اند.
 
وی ابراز امیدواری کرد این موضوع با همکاری دولت حل شود.
 

 

انتهای پیام/
نرم افزار موبایل ایلنا
ارسال نظر
اخبار مرتبط سایر رسانه ها
    اخبار از پلیکان
    تمامی اخبار این باکس توسط پلتفرم پلیکان به صورت خودکار در این سایت قرار گرفته و سایت ایلنا هیچگونه مسئولیتی در خصوص محتوای آن به عهده ندارد
    اخبار روز سایر رسانه ها
      اخبار از پلیکان
      تمامی اخبار این باکس توسط پلتفرم پلیکان به صورت خودکار در این سایت قرار گرفته و سایت ایلنا هیچگونه مسئولیتی در خصوص محتوای آن به عهده ندارد
      پیشنهاد امروز