خبرگزاری کار ایران

رونمایی از سه کتاب با موضوع اصفهان

از سه کتاب درآمدی بر "شناخت شهر اسلامی ایرانی" نوشته سیروس شفقی، "نام واژه‌های اصفهان: پژوهشی در اسامی و لقب‌های کهن اصفهان" اثر اکبر یاوریان و "اصفهان؛ قاب فیروزه‌ای" که عکس‌های حسین جابر انصاری در آن به نمایش گذاشته‌شده رونمایی شد.

به گزارش ایلنا به نقل از روابط عمومی مرکز خلاقیت و نوآوری شهرداری اصفهان، سیروس شفقی صبح امروز (شنبه) در مراسم رونمایی از سه کتاب با عنوان "اصفهان، واژه، تصویر، اندیشه" که در مسجد شیخ لطف‌الله برگزار شد، اظهار کرد: برگزاری چنین مراسمی برای معرفی جوانان، هنرمندان و پیشکسوتان یکی از وظایف مدیران شهری است که خوشبختانه به آن توجه دارند و در این زمینه گام‌های با ارزشی برداشته‌اند.

وی افزود: تأسیس مرکز خلاقیت و نوآوری شهرداری اصفهان یک ابتکار بسیار مثبت است و من از آن حمایت و این حرکت را تحسین می‌کنم.

نویسنده "شناخت شهر اسلامی ایرانی" در توضیح  کتاب خود ادامه داد: در این کتاب نمونه‌هایی از شهرهای اسلام و ایران به ویژه اصفهان مورد بررسی قرار گرفته است، چراکه اصفهان به شکل جامعی از اعم شاخصه‌های فرهنگی، تاریخی و شهری اسلامی و ایرانی بودن برخوردار است.

وی افزود: حضور جمعیتی که به اینجا آمده‌اند نشان از مدنیت و علاقه‌مندی شهروندان اصفهان دارد و جای بسی خرسندی دارد.

همچنین اکبر یاوریان نویسنده "نام واژه‌های اصفهان" اظهار کرد: این کتاب به نام‌های متعددی که در گزارش‌های تاریخی برای اصفهان آمده، می‌پردازد. با توجه به ویژگی نام-جاها این واژه‌ها جایگاه‌های ویژه‌ای برای بررسی دارند. به خصوص نقشی که اصفهان در فلات ایران، رود حیات‌بخش زاینده‌رود و سیل مهاجرت‌های تاریخی دارد از جمله سوابقی است که می‌تواند نام‌های بسیاری را برای چنین منطقه‌ای به بار بیاورد.

وی اظهار کرد: در این کتاب به بیش از 200 نام واژه پرداخته‌شده است. برخی از این نام واژگان، واژه‌های مادر بوده و تفسیر بیشتری برای آنها آمده است و بعضی دیگر تنها مدخل کوچکی را به خود اختصاص داده اند.

این پژوهشگر افزود: پیش از این شادروان فرهنگ فر و شادروان مهریار از پیشگامان مطالعه در این زمینه بوده‌اند. با این وجود کتاب حاضر اولین کتاب تخصصی در باب نام واژه‌های اصفهان است. در اصفهان متأسفانه هنوز گام‌های جدی و تأثیرگذاری در این زمینه برداشته نشده و امیدوارم این اثر باب مطالعات جدیدی را در این حوزه بگشاید.

حسین جابر انصاری عکاس کتاب "اصفهان؛ قاب فیروزه‌ای"، نیز در مورد کتاب خود اظهار کرد: با به کار گرفتن مهارت‌های خود در هنر نقاشی تلاش کردم تا از دریچه قاب عکاسی حدود 300 عکس در موضوعات و فضاهای گوناگون از اصفهان بگیرم که در این کتاب جمع‌آوری‌شده است.

کد خبر : ۳۶۴۱۱۰