خبرگزاری کار ایران

مشاور وزیر صنعت، معدن و تجارت در امور بانوان:

۹۰ درصد بافندگان فرش بانوان هستند / سهم اقتصادی زنان در این بخش، کمتر از پنج درصد است

asdasd
کد خبر : ۲۰۷۹۸۶

حذف کردن زنان از فعالیت‌های اقتصادی و اجتماعی دیگر نتیجه نمی‌دهد زیرا آنان به بلوغ فکری رسیدند و در دانشگاه‌ها سهم بسزایی را به خود اختصاص دادند.

مشاور وزیر صنعت، معدن و تجارت در امور بانوان در اصفهان گفت: تلاش می کنیم میزان مشارکت بانوان را به ۳۰ درصد برسانیم.

به گزارش خبرنگار ایلنا از اصفهان، «سهیلا جلودارزاده» در نشست هم اندیشی زنان فعال اقتصادی استان اصفهان با موضوع روش‌های ارتقای سهم بانوان در رشد اقتصادی کشور و بررسی مشکلات موجود در سالن اجتماعات اتاق اصفهان تصریح کرد: هدف گذاری ۳۰ درصدی مشارکت بانوان در اقتصاد کشور به دلیل جایگاه و نقش این سهم غیر قابل حذف در تصمیم گیری ها و دیده شدن زنان در عرصه اقتصاد است.

وی با تدوین سیاست های اشتغال بانوان در دولت اشاره کرد و گفت: این سیاست گذاری به زودی از سوی دولت ارایه می‌شود.

جلودارزاده تصریح کرد: حذف کردن زنان از فعالیت های اقتصادی و اجتماعی دیگر نتیجه نمی دهد زیرا آنان به بلوغ فکری رسیدند و در دانشگاهها سهم بسزایی را به خود اختصاص دادند.

وی به سهم اندک زنان در فعالیت های اقتصادی اشاره کرد و گفت: در اتاق بازرگانی تهران به ازای هر ۴۰۰ نفر دارنده کارت بازرگانی ۹ نفر زن می باشد و این نشان از حضور اندک بانوان در عرصه بازرگانی و تولید است.

جلودارزاده با اشاره به ۵/۲ میلیون نفر زن سرپرست خانوار گفت: ایجاد ۵/۲ میلیون شغل برای این بانوان می تواند سهم بانوان را در عرصه اقتصاد تقویت کند.

مشاور وزیر صنعت، معدن و تجارت در ادامه این نشست با اشاره به اینکه ۹۰ درصد بافندگان فرش را بانوان تشکیل می دهند افزود: متاسفانه سهم اقتصادی آنان از گردش مالی این بخش کمتر از پنج درصد است.

وی افزود: در بخش کشاورزی نیز زنان همواره بیش از ۵۰ درصد کارکنان این بخش را تشکیل می دهند ولی سهم درآمدی آنان از گردش مالی کمتر از ۱۰ درصد است.

جلودارزاده در ادامه این نشست از توسعه هفت بخش برای توانمند سازی بانوان در عرصه اقتصاد خبر داد و گفت: نساجی، زیورآلات، لوازم آرایشی و بهداشتی، صنایع غذایی و گیاهان دارویی، فناوری اطلاعات و تجارت الکترونیک و بازرگانی از جمله این بخش هاست.

وی با اشاره به برگزاری نمایشگاه توانمندسازی بانوان در اردیبهشت ماه سال جاری در تهران گفت: این نمایشگاه توانمندی بانوان در بخش های مختلف را به نمایش گذاشت.

وی از برگزاری ۶ نمایشگاه منطقه ای بانوان با حضور ۳۱ استان کشور خبر داد و گفت: این نمایشگاه های منطقه ای می تواند شبکه ارتباطی بین بانوان فعال اقتصادی و سایر بخش ها را ایجاد کند.

وی از راه اندازی سایت ویژه دفتر بانوان وزارت صنعت، معدن و تجارت خبر داد و گفت: در این سایت اخبار و رویدادهای بانوان فعال اقتصادی و نمایشگاها اطلاع رسانی می شود.

جلودارزاده رشد فردی، تعادل خانوادگی و ارتقا اجتماعی را به ویژگی بانوان برشمرد و گفت: بانوان باید تلاش کنند این سه ویژگی را در جامعه برای خود نهادینه کنند.

«خسرو کسائیان» رییس اتاق اصفهان در این نشست با اشاره به نقش بانوان در بخش های مختلف گفت: بانوان در طول سالهای گذشته توانسته اند در عرصه اقتصاد توانمندی خود را نشان دهند.

وی تصریح کرد: در این دوره اتاق یک بانو فعال اقتصادی توانست به جمع ۱۵ عضو هیات نمایندگان اتاق بپوندند.

کسائیان در بخش دیگری از سخنان خود گفت: برای موفقیت زنان و مردان در اقتصاد باید رویکرد اقتصادی دولتی کشور تغییر کند زیرا در شرایط کنونی تنها ۲۰ درصد اقتصاد در دست بخش خصوصی است و بخش دولتی همچنان سهم ۸۰ درصدی اقتصاد را به خود اختصاص داده است.

وی خطاب به مشاور وزیر صنعت، معدن و تجارت گفت: تا زمانی که تصمیم گیرنده اصلی اقتصاد دولت باشد نمی توان سهم حضور بانوان در اقتصاد را افزایش داد.

وی نقش بانوان در تربیت فرزندان را بسیار مهم و اثرگذار دانست و گفت: توانمند سازی بانوان به طور حتم در تربیت نسل آینده کشور نقش بسزایی خواهد داشت.

«زهرا اخوان نسب» رییس کمیسیون توسعه توان اقتصادی و بازرگانی اتاق اصفهان در این نشست گفت: سهم کنونی زنان از اقتصاد ۱۲ درصد است و افزایش این سهم نیازمند خودباوری بانوان در مرحله اول است.

وی به فعالیت کمیسیون در بررسی موانع حضور بانوان در عرصه اقتصاد اشاره کرد و گفت: مسایل فرهنگی مهمترین عامل حضور بانوان در عرصه اقتصاد است و کمیسیون بانوان اتاق اصفهان تلاش کرده در این زمینه فرهنگ سازی انجام دهد.

«محمد مجیری» معاون امور بازرگانی و توسعه تجارت سازمان صنعت، معدن و تجارت استان اصفهان در این جلسه گفت: برگزاری نمایشگاه های تخصصی توانمندی بانوان می تواند ظرفیت های ناشناخته آنان را تبیین کند.

وی پیشنهاد تشکیل اتحادیه های صادراتی ویژه بانوان شد و گفت: بانوان با تشکیل اتحادیه های صادراتی در کالاهای مختلف می توانند به صادرات بپردازند.

«محمد جواد بگی» معاون سرمایه گذاری سازمان صنعت، معدن و تجارت استان اصفهان در این نشست گفت: خودباوری بانوان نخستین موولفه برای ورود به عرصه تجارت است.

نرم افزار موبایل ایلنا
ارسال نظر
اخبار مرتبط سایر رسانه ها
    اخبار از پلیکان
    تمامی اخبار این باکس توسط پلتفرم پلیکان به صورت خودکار در این سایت قرار گرفته و سایت ایلنا هیچگونه مسئولیتی در خصوص محتوای آن به عهده ندارد
    اخبار روز سایر رسانه ها
      اخبار از پلیکان
      تمامی اخبار این باکس توسط پلتفرم پلیکان به صورت خودکار در این سایت قرار گرفته و سایت ایلنا هیچگونه مسئولیتی در خصوص محتوای آن به عهده ندارد
      پیشنهاد امروز