خبرگزاری کار ایران

به دلیل نبود اشتغال پایدار؛

نرخ مهاجرت در شهرستان سمیرم افزایش یافته است

asdasd
کد خبر : ۱۸۶۱۰۵

رشته‌های ارائه شده در دانشگاه‌های شهرستان سمیرم متناسب با نیاز شغلی شهرستان نیست، در نتیجه نرخ فارغ‌التحصیلان بیکار در سمیرم بالا رفته است.

رئیس اداره تعاون، کار و رفاه اجتماعی شهرستان سمیرم گفت: در سال ۹۲ میزان شغلی که باید در این شهرستان ایجاد می‌شد به تفکیک هر دستگاه اجرایی یک هزار و ۹۸۳ نفر بود که ۲۰۰ نفر از آن‌ها به بخش مسکن مربوط می‌شد اما با توجه به اینکه بخش مسکن فصلی و مقطعی است و در یک مدت زمان خاص انجام می‌گیرد، حذف شد و این تعداد به یک هزار و ۷۸۳ نفر رسید.

به گزارش ایلنا از اصفهان؛ سید مهدی قائم‌مقامی اظهار داشت: از این تعداد یک هزار و ۸۱۷ نفر توسط دستگاه‌های اجرایی استان ثبت شده‌اند که بیشترین سهمیه را نیز کمیته امداد امام خمینی با حدود ۸۵۰ نفر ثبت سامانه داشته است که این سامانه، سامانه رشد اشتغال است که البته این اشتغال تنها از ۲۰ تا ۳۰ درصد تسهیلاتی که به هر مجموعه اعطاء می‌شود استفاده کرده است.

وی تصریح کرد: با توجه به اقلیم شهرستان بیشتر فرصت‌های شغلی در این منطقه فصلی هستند و این سبب شده تا نرخ اشتغال ثابت نداشته باشیم و نرخ اشتغال بین ۰ تا ۲۱ درصد متغیر باشد.

قائم‌مقامی ادامه داد: در فصول کاری یعنی اوایل تابستان تا اواسط پاییز به دلیل اینکه فصل برداشت محصول است نرخ بیکاری زیر صفر است به گونه‌ای که حتی کارگر از خارج شهرستان نیز برای برداشت محصولات آورده می‌شود اما بعد از این مدت همه بیکار می‌شوند و نرخ بیکاری به ۲۱ درصد می‌رسد.

وی تاکید کرد: رشته‌های ارائه شده توسط دانشگاه‌های شهرستان متناسب با نیازشغلی شهرستان نیست که این سبب عدم جذب دانشجویان به بازار کار می‌شود که در نتیجه نرخ فارغ‌التحصیلان بیکار در سمیرم بالا رفته است.

قائم‌مقامی با بیان اینکه در حال حاضر حداقل تعداد ۲ هزار نفر فارغ‌التحصیل بیکار در سامانه کاریابی شهرستان ثبت شده است، خاطر نشان کرد: راهکارهای خروج از این وضعیت و ایجاد اشتغال پایدار آموزش کلیه افراد جویای کار به ویژه فارغ‌التحصیلان جهت ایجاد فرهنگ کار است با این رویکرد که کار تنها پشت می‌زنشینی نیست.

رئیس اداره تعاون، کار و رفاه اجتماعی شهرستان سمیرم تاسیس کارخانه‌های صنایع تبدیلی کشاورزی را از دیگر راهکارهای ایجاد اشتغال پایدار دانست و گفت: البته ما خواهان احداثکارخانه‌های بزرگ نیستیم اما در حد واحدهای متوسط و کوچک می‌توانیم اقداماتی انجام دهیم.

وی افزود: با توجه به خشکسالی‌های پیاپی در چند سال اخیر که بخش کشاورزی را به شدت تحت تأثیر قرار داده، در چند سال اخیر تمام تلاش ما در راستای حفظ اشتغال موجود بوده و بیشتر تسهیلات و منابع ما نیز در این راستا مصرف شده ولی اشتغال زیادی ایجاد نشده است.

نرم افزار موبایل ایلنا
ارسال نظر
اخبار مرتبط سایر رسانه ها
    اخبار از پلیکان
    تمامی اخبار این باکس توسط پلتفرم پلیکان به صورت خودکار در این سایت قرار گرفته و سایت ایلنا هیچگونه مسئولیتی در خصوص محتوای آن به عهده ندارد
    اخبار روز سایر رسانه ها
      اخبار از پلیکان
      تمامی اخبار این باکس توسط پلتفرم پلیکان به صورت خودکار در این سایت قرار گرفته و سایت ایلنا هیچگونه مسئولیتی در خصوص محتوای آن به عهده ندارد
      پیشنهاد امروز