خبرگزاری کار ایران

رییس انجمن صنایع همگن فلزی و لوازم خانگی استان اصفهان:

واردات ۲ میلیارد دلاری لوازم خانگی در سال گذشته / استفاده از لوازم خانگی داخلی فرهنگسازی شود

asdasd
کد خبر : ۱۷۲۳۵۷

علیرغم اینکه تولیدگنندگان لوازم خانگی اعلام رسمی برای افزایش قیمت نداشته اند، فروشندگان قیمت ها را بین ۸ تا ۱۵ درصد افزایش داده اند.

رییس انجمن صنایع همگن فلزی و لوازم خانگی خانه صنعت، معدن و تجارت استان اصفهان گفت: به دلیل رکود بازار در سال گذشته، بسیاری از مصرف کنندگان مجبور به خرید محصولات در سال جدید هستند. بنابراین امید است که سال جاری از لحاظ خرید مصرف کنندگان وضعیت مناسبی داشته باشد. اما از طرف دیگر افزایش و عدم ثبات نرخ ارز نیز باعثافزایش قیمت محصولات و توزیع محدودتر در بازار شده است.

به گزارش ایلنا از اصفهان، علیرضا صمدی؛ با بیان اینکه علیرغم اینکه تولیدگنندگان لوازم خانگی اعلام رسمی برای افزایش قیمت نداشته اند، فروشندگان قیمت ها را بین ۸ تا ۱۵ درصد افزایش داده اند گفت: به دلیل رکود بازار در سال گذشته، بسیاری از مصرف کنندگان مجبور به خرید محصولات در سال جدید هستند. بنابراین امید است که سال جاری از لحاظ خرید مصرف کنندگان وضعیت مناسبی داشته باشد. اما از طرف دیگر افزایش و عدم ثبات نرخ ارز نیز باعثافزایش قیمت محصولات و توزیع محدودتر در بازار شده است.

وی درباره تاثیر هدفمندی یارانه ها بر تامین مواد اولیه این صنعت گفت: تهیه مواد اولیه صنعت لوازم خانگی که بیشتر از خارج از کشور انجام می شود تاثیرپذیری زیادی از هدفمندی یارانه ها ندارد، بلکه بیشتر تحت تاثیر قیمت و نوسانات ارز است. وی اضافه کرد: به دلیل پیش بینی افزایش قیمت ارز، تامین کنندگان مواد اولیه در ماه های پایانی سال تمایل کمتری به فروش داشته و ترجیح می دهند که موجودی خود را در ابتدای سال بعد به فروش برسانند. این موضوع می تواند باعثایجاد محدودیت در دسترسی به مواد اولیه و همچنین افزایش قیمت تولید لوازم خانگی شود. وی برنامه ریزی دقیق تر در زمینه تولید و تامین مواد اولیه و همچنین فرهنگسازی در میان مصرف کنندگان به منظور استقبال از کالاهای تولید داخل را از راهکارهای حل این مسئله دانست.

صمدی اقداماتی از جمله تدوین استانداردها و معیارهای مصرف انرژی، ممیزی انرژی، به کارگیری سیستم های اطلاع رسانی، تجهیز آزمایشگاه ها مطابق با استاندارد ۱۷۰۲۵، آموزش نیروی انسانی و توسعه فناوری های صرفه جویی انرژی را از جمله سیاست های اجرایی انجام گرفته در بهینه سازی انرژی در بخش صنعت دانست و افزود: دولت باید حمایت های مالی بیشتری از صنایع در جهت اجرای طرح های صرفه جویی مصرف انرژی به عمل آورد که این حمایت ها می تواند در قالب اعطای امتیاز، مشوق های مالیاتی و… باشد. وی تاکید کرد: از سوی دیگر با توجه به مصرف بیش از ۴۰درصد انرژی در بخش خانگی، بدون همکاری این بخش تلاش های صورت گرفته در صنعت، به نتیجه دلخواه نخواهد رسید که باید در این زمینه آموزش و فرهنگسازی صورت گیرد، آگاهی مصرف کنندگان نسبت به خرید دستگاه های بهینه می تواند در عین کاهش هزینه های خانگی، تولیدکنندگان برتر در این زمینه را نیز حمایت کند.

این فعال بخش خصوصی میزان واردات لوازم خانگی در سال گذشته را ۲ میلیارد دلار اعلام کرد و افزود: این میزان، بین ۶۰ تا ۷۰ درصد از سهم بازار لوازم خانگی کشور را تشکیل می دهد. صمدی عنوان کرد: عمده کالاهای وارداتی یخچال و فریزر است و از کشور امارات وارد ایران می شود، پس از امارات هم چین وکره بیشترین سهم را از واردات کالای ایران دارند.

وی تاکید کرد: بسیاری از کالاهای وارداتی در این صنعت، قابلیت ساخت و مونتاژ در داخل کشور را دارند و دولت باید با حمایت از تولیدکنندگان داخلی، ضمن پیشگیری از خروج ارز، به اشتغالزایی هم کمک کند و باید گفت که پیش بینی می شود یک میلیون فرصت شغلی در صورت توسعه این صنعت ایجاد شود.

رییس انجمن صنایع همگن فلزی و لوازم خانگی خانه صنعت، معدن و تجارت استان اصفهان ایجاد تنوع با سرعت زیاد در بازارهای جهانی، تمرکز بر سیاست های تولید در بعد سخت افزاری و غفلت از روند سریع تحولات تکنولوژیک را از مشکلات موجود بر سر راه تولید لوازم خانگی داخلی در سطح جهانی دانست و ادامه داد: یکی از راه های غلبه بر این مشکلات، برندینگ مشترک تولیدکنندگان داخلی با یک برند خارجی است که می تواند دسترسی تولیدکننده به فناوری روز را تضمین و برند داخلی را تقویت کند.

نرم افزار موبایل ایلنا
ارسال نظر
اخبار مرتبط سایر رسانه ها
    اخبار از پلیکان
    تمامی اخبار این باکس توسط پلتفرم پلیکان به صورت خودکار در این سایت قرار گرفته و سایت ایلنا هیچگونه مسئولیتی در خصوص محتوای آن به عهده ندارد
    اخبار روز سایر رسانه ها
      اخبار از پلیکان
      تمامی اخبار این باکس توسط پلتفرم پلیکان به صورت خودکار در این سایت قرار گرفته و سایت ایلنا هیچگونه مسئولیتی در خصوص محتوای آن به عهده ندارد
      پیشنهاد امروز