خبرگزاری کار ایران

مدیر کل ارشاد اسلامی استان اصفهان؛ دبیر خانه طرح تحول فرهنگی یا…؟

" قطبی ": اگر بمانم، برنامه هایم در سال ۹۳ این ها هستند

asdasd
کد خبر : ۱۶۳۶۱۸

برگزاری کنسرت از پایین ترین سطوح پرداختن به هنر موسیقی محسوب می شود و تقویت بنیه زیرساختی این حوزه در احیای موسیقی فاخر و سنتی خودمان رکن اصلی تری به حساب می آید. چراکه موسیقی فقط در موسیقی پاپ و راک خلاصه نمی شود و ابعاد وسیع‌تری دارد.

مدیر کل اداره فرهنگ و ارشاد اسلامی استان اصفهان در اولین نشست مطبوعاتی صحبتهایی را مطرح کرد که نوعی خداحافظی با مطبوعات تلقی می شد.

به گزارش خبرنگار ایلنا از اصفهان، حجت الاسلام محمد قطبی در صحبت های خود درباره رفتنش از اداره ارشاد اصفهان نیز سخن گفت و به این مسئله اشاره داشت؛ که تا این لحظه از سمت خود استعفا نکرده ام اما پیشنهادی برای پذیرش سمت رئیس دبیرخانه طرح تحول فرهنگی کشور در منطقه مرکزی و جنوب از سوی حجت الاسلام واعظی رئیس حوزه علمیه قم داشته ام.

وی ادامه داد: تصمیم گیری درباره پذیرش این سمت یا ماندن در سمت فعلی را منوط به تصمیم وزیر ارشاد وریاست حوزه علمیه قم کرده ام.

وی بیان داشت: استعفا کردن را کار صحیحی نمی دانم مگر اینکه شخص به بن بست رسیده باشد که من چنین شرایطی ندارم. در طول این مدت چندین پیشنهاد برای سمت های مختلف استان داشته ام اما با توجه به اینکه اولویت من انجام کارهای فرهنگی است آنها را رد کرده ام.

مدیر کل اداره فرهنگ و ارشاد اسلامی استان اصفهان بیان داشت: با توجه به ابلاغ رسمی اجرای طرح تحول فرهنگی برای کل کشور توسط تیم نخبگان، حوزه علمیه قم در این راستا مشغول فعالیت شده است و بر همین مبنا از من نیز دعوت شده تا نمایندگی اجرای این طرح و هماهنگی ارگان ها را در حوزه منطقه مرکزی و جنوب کشور را برعهده بگیرم.

قطبی اظهارداشت: با توجه به اینکه دغدغه اصلی من با این طرح گره خورده نامه ای به وزیر ارشاد نوشتم اما ایشان اصرار بر ماندن من در سمت مدیر اداره ارشاد اصفهان دارد و به همین دلیل تصمیم گیری درباره این موضوع را به آقایان جنتی و واعظی واگذار کردم که به هر جمع بندی که رسیدند من نیز تابع هستم.

مدیر کل فرهنگ و ارشاد اسلامی استان اصفهان با اشاره به اینکه در سال ۹۲ بیش از ۲۰۰ کنسرت موسیقی در اصفهان داشته ایم که ۱۴۰ مورد آن سنتی بوده است، بیان داشت: زمانی که از موسیقی صحبت می شود بیشتر انواع موسیقی رپ، راک و برگزاری کنسرت در اذهان زنده می شود و این در حالی است که موسیقی در معنای عام خود به معمای خطبه خوانی، نقالی، تعزیه و مداحی بوده است و هر صنفی نیز برای خود موسیقی تحت عنوان موسیقی کار داشته است.

حجت الاسلام قطبی اضافه کرد: رویکرد ما در موسیقی سنتی بیشتر در زمینه بازتولید و احیای آن است و کنسرت آخرین گام ما در این زمینه محسوب می شود و بر این مبنا جشنواره موردنظر به سمت تولید آثار است اما در زمینه اجرا و موسیقی صحنه ای نیز تیم های تخصصی در کشور قرار است موسیقی های فاخر محلی را شناسایی کنند.

وی گفت: وزارت خانه هیچ گاه مجوز مستقیم برای کنسرت صادر نمی کند و دریافت مجوز مراحلی دارد که پس از درخواست شرکت ها و طی مراحل لازم این درخواست به تهران ارسال و پس از تایید مجوز اصلی با هماهنگی اماکن و لحاظ زمان و شرایط توسط اداره ارشاد اصفهان به موسسه مورد نظر فرستاده می شود.

وی بابیان اینکه تا روز اعلام شده برای کنسرت مازیار فلاحی هیچ گونه مجوزی از تهران برای ما ارسال نشده بود اظهار داشت: بنابراین به مدیر شرکت اعلام شد که تقاضای تاخیر برگزاری و یا اعلام انصراف داشته باشد چراکه برگزاری کنسرت فوق به رغم فروش بلیط غیرقانونی بود.

مدیر کل فرهنگ و ارشاد اسلامی استان اصفهان با بیان اینکه اگر کسی مدعی این مجوز است می تواند آن را انتشار دهد، گفت: در ادامه فعالیت های خود علاوه بر حمایت از موسیقی اصیل با برگزاری کنسرت های غیرقانونی برخورد می کنیم.

قطبی افزود: باید اضافه کنم که از نظر من برگزاری کنسرت از پایین ترین سطوح پرداختن به هنر موسیقی محسوب می شود و تقویت بنیه زیرساختی این حوزه در احیای موسیقی فاخر و سنتی خودمان رکن اصلی تری به حساب می آید. چراکه موسیقی فقط در موسیقی پاپ و راک خلاصه نمی شود و ابعاد وسیع‌تری دارد.

وی درباره محدودیت های فعالیت بانوان در زمینه موسیقی بارزترین مصداق فعالیت زنان در این حوزه را خواندن لالایی برای کودکان دانست و با اشاره به اینکه لالایی ها بخش اعظمی از تاریخ موسیقی سرزمین ما را تشکیل می دهند؛ گفت: من تاکنون ۲۰ لالایی متفاوت و بسیار زیبا را در شهر اصفهان شناخته ام که محصولی است از روح لطیف و حساس زنان که برای کودکانشان آنها را می خوانده اند.

مدیر کل اداره فرهنگ و ارشاد اسلامی اصفهان گفت: در طول سال های گذشته از ابعاد فراوان در حوزه موسیقی سنتی در اصفهان غفلت شده و این حوزه ها نیاز به بازتولید و احیاء دارد و بر این مبنا برگزاری جشنواره تولید آثار موسیقی سنتی و حماسی در آینده نزدیک را مدنظر قرار داده ایم.

حجت الاسلام قطبی اظهار داشت: گرچه بسیاری از نامگذاری های سالیان گذشته موضوعات فرهنگی را در بر داشت اما امسال نخستین سالی است که این واژه در متن عنوان سال نیز وجود داشت و رهبر معظم انقلاب با دغدغه چندین ساله خود نسبت به مبحثاقتصاد این واژه را در کنار فرهنگ قرار دادند.

وی با بیان اینکه با توجه به تاکید رهبری بر عزم ملی و مدیریت جهادی پیوند اقتصاد و فرهنگ می تواند لایه های مختلفی داشته باشد که لازم است همه افراد با تمام توان در آن شرکت داشته باشند، بیان داشت: بر این مبنا بسته سیاسی سیاستی اداره کل فرهنگ و ارشاد اسلامی اصفهان با برگزاری جلسات تخصصی با افراد و صنوف مختلف اقتصادی و فرهنگی و مطالعاتی در زمینه آمایش سرزمین و موارد دیگر تدوین شده است که شامل چهار لایه راهبردها، اهداف عملیاتی، الزامات و اقدامات است.

مدیر کل اداره فرهنگ و ارشاد اسلامی اصفهان با اشاره به اینکه راهبردهای این بسته به دو بخش مدیریتی و محتوایی تقسیم می شود، بیان داشت: راهبردهای مدیریتی شامل تقویت نیروهای درون زا و اعتبار بخشی به فعالیت های مردمی، تقویت الگوها و سیستم های مدیریت فرهنگی در سطح استان، کارآفرینی و توسعه فعالیت های دانش بنیان فرهنگی و هنری، هم افزایی و تعاملات میان سازمانی و توسعه مشارکت های ستادی توسعه زیر ساخت های علمی حوزه های فرهنگی و هنری، بهره گیری از فناوری های نوین و رسانه های دیجیتال، استاندارد سازی فرآیندها، فعالیت ها و محصولات فرهنگی، مستند سازی و تجربه نگاری مفاخر فرهنگی و هنری، تقویت نقش آفرینی نخبگان در فرآیند های فعالیت های فرهنگی و هنری، تقویت نظارت و پایش عملکردی فعالیت ها و فرآیندی فرهنگی و هنری و توجه به محوریت مسجد به عنوان سنگر و پایگاه اصلی فعالیت های فرهنگی و هنری از این موارد است.

وی ادامه داد: همچنین تاکید و توجه بر ارزش ها و اصول اساسی دینی، تقویت همگرایی خانوادگی و ساخت های درونی خانواده، تربیت نسل نوخاسته و پای فشاری بر حریم ها و حرمت ها، توجه به نوآوری و روح آفرینش گری انسان در برابر تملک خواهی و توسعه اخلاق حسنه و آداب اسلامی در جامعه، احیای سنت های آیینی و تقویت سنت های حسنه در جامعه، تقویت و التزام به دین مداری و هنجار های اسلامی، تمرکز بر سبک زندگی ایرانی اسلامی، تقویت و توسعه فرهنگ انتظار و رویکرد تمدن مهدوی در جامعه از جمله راهبردهای محتوایی تدوین شده توسط این اداره است.

حجت الاسلام قطبی با بیان اینکه برای برنامه ریزی اهداف عملیاتی هم از زاویه اقتصادِفرهنگ و هم فرهنگِ اقتصاد به مسایل نگریسته شده است، تاکید کرد: مطبوعات، تبلیغات، انتشارات، چاپ، موسسات فرهنگی هنری، تئاتر، سینما، هنرهای تجسمی، موسیقی، فعالیت های قرآنی، رسانه های دیجیتال، فرهنگ، مفاخر فرهنگ و هنر، صیانت و نظارت فرهنگی و کانون های فرهنگی هنری مساجد از مهم ترین حوزه های فعالیت اداره کل فرهنگ و ارشاد اسلامی استان اصفهان است که حوزه ها و اهداف عملیاتی هر یک در بسته سیاستی این اداره که به زودی در سایت قرار می گیرد، مشخص شده است.

وی با اشاره به تئاتر به عنوان یکی از محورهای سند سیاستی اداره فرهنگ و ارشاد اسلامی بیان داشت: در حوزه سازمان مبحثاستانداردسازی سالن های سازمانی را مدنظر داریم و در حوزه محتوا نیز تقویت پیوند میان تئاتر و ادبیات فولکلور و موسیقی محلی افق امسال ما را تشکیل می دهد چرا که تاریخ اصفهان پر از ادبیات، طنز، شعر و ضرب المثل هایی است که در تئاتر کمتر استفاده شده است.

وی همچنین با اشاره به تغییر مدیریت تالار فرشچیان اصفهان بیان داشت: مطابق ماده ۸۸ قانون تنظیم بخشی از مقررات نهادهای دولتی سه روش برای مجتمع ها ابلاغ شده بود که شامل خرید خدمت، واگذاری مدیریت و واگذاری کامل بود.

قطبی ادامه داد: با بررسی های لازم مشخص شد که واگذاری کامل ممکن است موجب تجاری شدن مجموعه شود و خرید خدمت نیز امری غیر ممکن است بنابراین مدیریت این تالار به موسسه " به روش " واگذار شد.

وی ادامه داد: با پایان قرارداد با این مجتمع، قراداد جدید با موسسه نخبگان شهراندیشه سپاهان به مدیریت محمد قلمکاریان(معاون فرهنگی اداره کل ارشاد اسلامی) که از دیر باز در زمینه های فرهنگی فعالیت داشته، واگذار شده است و از آنها خواسته ایم با برنامه ریزی لازم در راستای افزایش تماشاگران این تالار تلاش کنند.

احداثسالن تئاتر شهراصفهان در مجموعه شهید کشوری

مدیر کل فرهنگ وارشاد اسلامی استان اصفهان با تاکید بر ارتباط بین ادبیات و تئاتر، موسیقی و تئاتر گفت: به زودی سالن تئاتر شهر در مجموعه شهید کشوری احداثمی شود که شامل دو سالن اصلی، سالن های اقماری و موزه است.

وی در خصوص برنامه های سال جاری در حوزه مطبوعات استان گفت: در سطح دسترسی، استقرار دکه های فروش و تاسیس نمایندگی شهرستان ها را در نظر داریم و در سطح محتوا نیز افزایش قدرت تحلیل و تقویت رویکرد آینده نگاری مدنظر است و همچنین در شکل نیز توسعه کاربرد اینفوگرافی و نمایه سازی بر پایه واژگان را در نظر داریم.

حجت الاسلام قطبی ادامه داد: همچنین در حوزه صیانت و نظارت فرهنگی سیستم گویای تلفنی به شماره ۶۳۰۲۸۲۲ به زودی آماده ثبت شکایات و رسیدگی به آنها به شکل تلفنی خواهد بود.

نرم افزار موبایل ایلنا
ارسال نظر
اخبار مرتبط سایر رسانه ها
    اخبار از پلیکان
    تمامی اخبار این باکس توسط پلتفرم پلیکان به صورت خودکار در این سایت قرار گرفته و سایت ایلنا هیچگونه مسئولیتی در خصوص محتوای آن به عهده ندارد
    اخبار روز سایر رسانه ها
      اخبار از پلیکان
      تمامی اخبار این باکس توسط پلتفرم پلیکان به صورت خودکار در این سایت قرار گرفته و سایت ایلنا هیچگونه مسئولیتی در خصوص محتوای آن به عهده ندارد
      پیشنهاد امروز