خبرگزاری کار ایران

مدیر کل سازمان میراثفرهنگی استان اصفهان در آئین افتتاح دومین موزه مردم شناسی شهرستان میمه خبر داد:

منطقه تفریحی تخت سرخ میمه سال آینده در فهرست آثار ملی میراثفرهنگی ثبت می‌شود

asdasd
کد خبر : ۱۵۳۶۵۲

منطقه تفریحی تخت سرخ میمه از لحاظ جذابیت دارای وجه تمایزی خاص است که بااقدامات صورت گرفته قرار است در سال آینده در فهرست آثار ملی ثبت شود، البته با وجود منطقه بکر و طبیعی این منطقه می‌توان مراحل ثبت یونسکو آن را نیز فراهم کرد.

ایلنا: مدیر کل سازمان میراثفرهنگی صنایع دستی و گردشگری استان اصفهان، در آئین افتتاح دومین موزه مردم‌شناسی در شهرستان شاهین شهر و می‌مه با اشاره به خصوصیات حوزه میراثفرهنگی در این شهرستان گفت: مناظرطبیعی، منابع تاریخی و فرهنگی که قدمت منطقه می‌مه را به بیش از ۵۰ هزار سال عنوان می‌کند، نشاندهنده این است که اولین آثار زندگی و غارنشینی در منطقه می‌مه وجود دارد که این خود ظرفیت بسیار بالایی برای این شهرستان است.
به گزارش خبرنگار ایلنا از اصفهان، محسن مصلحی با اشاره به اینکه بخش می‌مه باید از این وجه تمایز می‌مه، به نحو احسن برای شناساندن آن به همه دوستداران حوزه‌های میراثفرهنگی و گردشگری استفاده کرد اظهار داشت: با ورود به حوزه میراث، هویت فرهنگی و تاریخی مردم نقش پیدا کرده و بیش از پیش خودنمایی می‌کند. این مهم وقتی در مکانی به عنوان موزه به نمایش گذاشته می‌شود که نشان دهنده چیستی و کیستی ما و به عبارت بهتر نشاندهنده هویت ماست.
وی تصریح کرد: به جرات می‌توان گفت همه هویت جوامع در موزه‌ها نمایش داده می‌شود. افرادی که برای دیدن این موزه می‌آیند، برای اسکان خود نیاز به اقدامات رفاهی متعددی دارند. همه مایحتاجی که در بحثگردشگری مورد نیاز است و وارد لایه‌های مختلف اجتماعی می‌شود سیستم زنجیره اقتصادی در حوزه گردشگری را شکل می‌دهد که به هم پیوسته است. این بخشی از اثرات یک موزه است که به وضوح دیده می‌شود.
مدیرکل میراثفرهنگی استان اصفهان، با اشاره به مضرات بخش معدن در کنار آثار دیدنی طبیعی در بخش می‌مه گفت: منابعی که از زیر خاک پیدا می‌شود و در یک محل گردآوری می‌شود، فرصتهای اقتصادی جدیدی را شکل می‌دهد اما در مقابل در بخش معدن با استخراجی که صورت می‌گیرد منابع از دست می‌رود.
وی بیان داشت: متاسفانه با وجود منطقه موته و خارج شدن سنگ‌ها در این منطقه تپه‌های بکر طبیعی تخریب می‌شود، سیمای زیبای طبیعت از بین رفته و متلاشی می‌شود و این در حالی است که جهت گیری توسعه در منطقه به دست خود مردم است.
مصلحی، با دیدنی خواندن منطقه تفریحی تخت سرخ می‌مه گفت: با توجه به وجوه تمایزی که در این منطقه وجود دارد اقدامات جای گرفتن این منطقه در فهرست آثار ملی در سال آینده کلید خواهد خورد که امیدواریم با وجود وجوه تمایز این منطقه بکر و طبیعی امکان ثبت در فهرست جهانی یونسکو نیز فراهم آید.
گفتنی است، موزه مردم‌شناسی می‌مه در کنار مسجد جامع تاریخی شهر می‌مه واقع شده است و کسانی که دوران گذشته این مکان را به یاد دارند، از آن با نام حمام «گُردَه» به معنای حمام بزرگ یاد می‌کنند.
حمام قدیمی می‌مه در اوایل سال ۱۳۸۳ شناسایی وگزارش ثبت آن به کمیته ثبت منطقه‌ای ارسال شد و در تاریخ ۹/۱۱ / ۱۳۸۴ به دلیل ویژگی‌های اولیه، این بنا با شماره ۱۴۱۹۵ در فهرست آثار ملی به ثبت رسید. برای موزه مردم‌شناسی می‌مه بخش‌های مورد نیاز شامل سالن‌های نمایش آثار، قسمت اداری، کتابخانه و کلاس‌های آموزشی طراحی شده است. البته قسمتی از ساختمان موزه نیز به مرکز آموزش صنایع دستی و هنرهای سنتی بخش می‌مه اختصاص یافته است.
حمام قدیمی شهر می‌مه که با تغییر کاربری به موزه مردم‌شناسی شهر تبدیل شده با مساحتی در حدود ۳۷۰ متر مربع شامل فضاهای سربینه، میان در و گرمخانه است. وجود بالغ بر ۲۶۵ شیء تاریخی، درب قدیمی و تاریخی مسجد جامع می‌مه، انواع لوازم و پوشش‌های مورد استفاده، فرهنگ مردم می‌مه را به نمایش گذاشته و تمامی آثار به نمایش درآمده توسط مردم سخت کوش و عاشق فرهنگ می‌مه به این موزه اهدا شده است
حائز اهمیت است این مراسم افتتاحیه با حضور مدیرکل سازمان میراثفرهنگی صنایع دستی و گردشگری استان اصفهان، نماینده مردم شهرستان شاهین شهرومیمه در مجلس شورای اسلامی، فرماندار و جمعی از مسئولین می‌مه دومین موزه مردم‌شناسی مشارکتی استان اصفهان در شهر می‌مه افتتاح شد و به بهره برداری رسید.

نرم افزار موبایل ایلنا
ارسال نظر
اخبار مرتبط سایر رسانه ها
    اخبار از پلیکان
    تمامی اخبار این باکس توسط پلتفرم پلیکان به صورت خودکار در این سایت قرار گرفته و سایت ایلنا هیچگونه مسئولیتی در خصوص محتوای آن به عهده ندارد
    اخبار روز سایر رسانه ها
      اخبار از پلیکان
      تمامی اخبار این باکس توسط پلتفرم پلیکان به صورت خودکار در این سایت قرار گرفته و سایت ایلنا هیچگونه مسئولیتی در خصوص محتوای آن به عهده ندارد
      پیشنهاد امروز