خبرگزاری کار ایران

شهرک علمی و تحقیقاتی اصفهان برگزارکننده اولین رویداد ملی فناوری‌های نسل آینده؛

جایزه ملی فناوری نکست در مسیر ایران پیشرفته با فناوری‌های نوظهور

asdasd
کد خبر : ۱۳۹۲۲۰۸

معاون علمی، فناوری و اقتصاد دانش‌بنیان رئیس جمهورگفت: اولین دوره رویداد جایزه ملی فناوری نکست توسط شهرک علمی و تحقیقاتی اصفهان برگزار می شود که در رویدادهای مختلف حوزه فناوری در کشور پیشرو و جریان‌ساز بوده است.

به گزارش ایلنا از اصفهان، روح الله دهقانی فیروزآبادی در اولین نشست خبری جایزه ملی فناوری نکست اظهار داشت: همه برنامه‌هایی که در قالب رویدادها و جوایز جدید مطرح می‌شود یک هدف اصلی دارد و آن این است که به همه زیست بوم فناوری کشور یک حمایت متوازن و متناسب ارائه شود.

 معاون علمی، فناوری و اقتصاد دانش‌بنیان ریاست جمهوری خاطرنشان کرد: رویداد نوآوری کارآفرینان سرآمد توسعه یا به اختصار نکست در همین راستا به دنبال تشویق شرکت‌ها برای نگاه بلندنظرانه‌تر به آینده است. از آنجا که برنامه‌ریزی آینده نگرانه ریسک بیشتری برای شرکت‌ها به دنبال دارد، در تلاش هستیم با جوایز یک رویداد ملی ریسک شرکت‌ها برای این مهم را کاهش دهیم. اگر به آینده شرکت‌ها توجه نشود، آیندگان قضاوت خوبی از ما نخواهند داشت. این فلسفه رشد پایدار و مداوم و پویای شرکت‌ها است.

وی اضافه کرد: امیدواریم با جریان‌سازی رسانه‌ای جایزه «نکست» بتوان رویدادی مشابه رویداد جایزه مصطفی(ص) در سطح بین‌المللی برگزار شود. لازم است از زحمات شهرک علمی و تحقیقاتی اصفهان که اجرای این رویداد مهم را بر عهده گرفتند تشکر کنم. امیدوارم همانطور که تاکنون در برنامه‌های مختلف پیشرو و جریان‌ساز بوده‌اند، در این برنامه هم نقش آفرینی کنند.

برگزاری نویدبخش جایزه ملی نکست توسط شهرک علمی و تحقیقاتی اصفهان

شقایق حق‌جوی جوانمرد، رئیس مرکز فناوری‌های راهبردی معاونت علمی، فناوری و اقتصاد دانش‌بنیان ریاست جمهوری برای پیشگامی این در فناوری‌های محوری و راهبردی در سطح منطقه و جهان، اشتغالزایی برای نخبگان، افزایش بهره‌وری در اقتصاد و صنایع مبتنی بر فناوری، بهبود فضای کسب‌وکار و همچنین حمایت از طرح‌های امیدآفرین و تحول‌ساز در کشور رقم بخورد جایزه ملی نکست طراحی شد. نکست سرواژه 4 کلمه نوآوری کارآفرینان سرآمد توسعه است.

وی ادامه داد: یکی از گروه‌هایی که تاکنون در برنامه‌هایمان کمتر به آن‌ها در راستای جریا‌ن‌سازی در حوزه فناوری توجه کرده بودیم شرکت‌های بالغ کشور بودند که با پیش از این موفق به خلق ارزش در این اکوسیستم شده‌اند و گاهی رویاهایی در سر دارند که با سرمایه در گردش فعلی آن‌ها، عملیاتی کردن این رویاها امکان‌پذیر نیست. نکست جایزه‌ای است که این شرکت‌ها را هدف قرار داده و در تلاش است تا با تشویق این شرکت‌ها، آن‌ها را به نقش آفرینی بیشتر در این عرصه ترغیب کند.

رییس مرکز فناوری‌های راهبردی معاونت علمی، فناوری و اقتصاد دانش‌بنیان ریاست جمهوری اذعان داشت: اجرای اولین دوره رویداد ملی نکست در شهرک علمی و تحقیقاتی اصفهان در تلاش است یک حرکت امیدآفرین را با شعار «ایران پیشرفته با فناوری‌های نوظهور» در کشور رقم بزنیم. اجرای این رویداد توسط شهرک علمی و تحقیقاتی اصفهان نویدبخش اتفاقات خوبی در این حوزه است.

تمرکز شهرک بر توسعه فناوری‌های نوظهور ثروت‌آفرین با جایزه ملی نکست

احسان یزدیان، معاون توسعه فناوری شهرک علمی و تحقیقاتی اصفهان، نیز اظهار داشت: اولین رویداد جایزه ملی فناوری نکست (Next) در آذرماه سال جاری به همت شهرک علمی و تحقیقاتی اصفهان و حمایت معاونت علمی، فناوری و اقتصاد دانش‌بنیان ریاست‌جمهوری برگزار می‌شود. این رویداد ملی که از آن به عنوان جایزه ملی فناوری‌های آینده نیز یاد می‌شود، سه محور «هوش مصنوعی، رباتیک و صنعت نسل ۴»، «اتصال‌پذیری، ارتباطات و میکروالکترونیک» و «زیست فناوری و زیست مهندسی» را مد نظر قرار داده و بر چهار حوزه مهم نوآوری، کارآفرینی، سرآمدی و توسعه تاکید می‌کند.

وی افزود: شرکت‌هایی که حداقل سه محصول با سطح آمادگی فناوری حداقل TRL-7 در سبد محصولات خود دارند، فروش رسمی حداقل پنج میلیارد تومان در سال منتهی به فراخوان ثبت می‌کنند و یا دارای ساختار سازمانی مدون و حداقل ۵ نیرو در بخش تحقیق و توسعه دارند، می‌توانند در این رویداد شرکت کنند. طرح‌های شرکت کننده در این رویداد باید ویژگی‌های خاصی نظیر سطح آمادگی فناوری حداقل TRL-4، ایده‌های با عمق فناوری بالا، استفاده از فناوری‌های نوظهور و نوآورانه و همچنین وجود بازار برای محصول نهایی شرکت را داشته باشند.

معاون توسعه فناوری شهرک علمی و تحقیقاتی اصفهان ادامه داد: طرح‌های منتخب رویداد در هر موضوع از اول تا سوم به ترتیب «۵ میلیارد تومان جایزه و ۱۵ میلیارد تومان تسهیلات»، «۳ میلیارد تومان جایزه و ۹ میلیارد تومان تسهیلات» و «۲ میلیارد جایزه و ۶ میلیارد تومان تسهیلات» دریافت می‌کنند. به علاوه تلاش می‌شود از ظرفیت‌های قانون جهش تولید دانش‌بنیان که یکی از قوانین استثنایی کشور در حوزه حمایت از توسعه فناوری است، نیز استفاده شود. همچنین این طرح‌ها به صندوق‌های سرمایه‌گذاری نیز معرفی می‌شوند. برخی از این صنددوق‌ها آمادگی خود را برای سرمایه‌گذاری بیش از 100 میلیارد تومانی اعلام کرده‌اند.

یزدیان تصریح کرد: رویدادهایی که تاکنون در حوزه فناوری کشور برگزار می‌شد معمولا فناوران به صورت عام مخاطب بودند و بیشتر تلاش می‌شد که از ایجاد کسب‌ و کارهای جدید حمایت شود اما جایزه ملی فناوری نکست در حوزه فناوری‌های راهبردی و پیشران تمرکز دارد و شرکت‌های بالغ را هدف قرار داده است. فناوران ما با عنوان موتورهای پیشران زیست بوم فناوری باید بتوانند رویاهای فناورانه خود را ارئه دهند و با تامین مالی آن‌ها را اجرایی کنند. به بیان دیگر اهداف برگزاری این رویداد افزایش شتاب رشد شرکت‌های فناور، حمایت از شرکت‌های بالغ به منظور توسعه سبد محصولات، تشویق صنایع و شرکت‌های بزرگ به تامین نیازهای خود از طریق فناوری‌های نوظهور و در نهایت هم‌افزایی میان بازیگران این عرصه است.

وی افزود: به همین دلیل در راستای مشارکت حداکثری فعالان این عرصه، اطلاع‌رسانی‌ها از نیمه دوم مردادماه به همه بازیگران اکوسیستم فناوری کشور آغاز شده است. تقریبا روزانه بیش از 30 شرکت با دبیرخانه این رویداد در شهرک علمی و تحقیقاتی اصفهان تماس می‌گیرند که آمار قابل توجهی محسوب می‌شود. توقع ما این است که بتوانیم حداقل 100 طرح را در این رویداد داشته باشیم.

معاون توسعه فناوری شهرک علمی و تحقیقاتی اصفهان اظهار کرد: هوش مصنوعی، رباتیک و صنعت نسل چهار یکی از موضوعات اصلی این رویداد است که مواردی شامل بینایی ماشین، رباتیک، دفاع سایبری، مدیریت تصمیم، بیولوژی محاسباتی، پردازش زبانهای طبیعی، هوش مصنوعی مولد، هوش مصنوعی قابل اعتماد، عامل‌های مجازی و یادگیری تقویتی را شامل می‌شود.

یزدیان افزود: موضوع اصلی دوم اتصال‌پذیری، ارتباطات و میکروالکترونیک است که زیرحوزه‌های توسعه زیرساخت شبکه ملی اطلاعات، مخابرات سیار نسل ۵ و ۶، امنیت شبکه، الکترونیک، میکروالکترونیک و مدارات مجتمع، هوشمندسازی و اینترنت اشیا، مخابرات کوانتومی، منظومه‌های ماهواره‌ای، خودروهای برقی، متصل، خودران و هوشمند و فناوری‌های حوزه زنجیره بلوکی را شامل می‌شود.

وی ادامه داد: زیست فناوری و زیست مهندسی هم سومین موضوع مهم این جایزه ملی است که زیر موضوعات طراحی سویه و ویرایش ژنوم، درمان ها و واکسن های مبتنی بر mRNA، ایمونوتراپی سرطان، سلول درمانی و ژن درمانی، ویروس درمانی سرطان، مهندسی پروتئین، اصلاح نژاد مولکولی و کیت‌های تشخیصی مبتنی بر آنتی بادی / آپتامر را شامل می‌شود. از زیرموضوعات کاملا مشخص است که موضوعات نوین و به روز فناوری مورد توجه قرار گرفته است.

رونمایی معاون رئیس جمهور از پوستر جایزه ملی نکست

پس از پایان سخنرانی‌ها، پوستر اولین دوره رویداد جایزه ملی نکست با حضور معاون علمی، فناوری و اقتصاد دانش‌بنیان رئیس جمهور، رییس مرکز فناوری‌های راهبردی این معاونت و معاون توسعه فناوری شهرک علمی و تحقیقاتی اصفهان در حضور خبرنگاران رونمایی شد.

گفتنی است اولین دوره جایزه ملی فناوری نکست آذرماه سال جاری در شهرک علمی و تحقیقاتی اصفهان برگزار می‌شود. شرکت‌کنندگان تا پایان شهریورماه فرصت دارند با ثبت نام در سایت جایزه ملی نکست به نشانی next.istt.ir در این رویداد ملی شرکت کنند.

انتهای پیام/
نرم افزار موبایل ایلنا
ارسال نظر
اخبار مرتبط سایر رسانه ها
    اخبار از پلیکان
    تمامی اخبار این باکس توسط پلتفرم پلیکان به صورت خودکار در این سایت قرار گرفته و سایت ایلنا هیچگونه مسئولیتی در خصوص محتوای آن به عهده ندارد
    اخبار روز سایر رسانه ها
      اخبار از پلیکان
      تمامی اخبار این باکس توسط پلتفرم پلیکان به صورت خودکار در این سایت قرار گرفته و سایت ایلنا هیچگونه مسئولیتی در خصوص محتوای آن به عهده ندارد
      پیشنهاد امروز