خبرگزاری کار ایران

قاتل خاموش، با صدا جان می‌گیرد:

۲ نفر قربانی استنشاق گاز مونوکسید کربن در اصفهان / ۱۰ نفرراهی بیمارستان شدند

asdasd
کد خبر : ۱۳۶۱۰۹

در ۷۲ ساعت گذشته در استان اصفهان، ۱۰ نفر بر اثر استنشاق گاز CO مسموم شدند و ۲مرد جوان، جان خود را از دست دادند.

ایلنا: مدیرحوادثوفوریتهای پزشکی اصفهان گفت: در۲۱ آبان ماه طی تماسی با اتاق فرمان۱۱۵ شهرستان شهرضا یک مورد حادثه گازگرفتگی گزارش شد که سریعا یک واحد امدادی اورژانس پیش بیمارستانی به محل حادثه اعزام شد.

به گزارش خبرنگار ایلنا از اصفهان، غفور راستین افزود: در این حادثه گاز گرفتگی واقع در خیابان شهید بهشتی شهرستان شهرضا، دوزن ۲۷ ساله، دو مرد ۵۰ و ۳۲ ساله و دو پسر خردسال۳ ساله با گاز منوکسید کربن مسموم شده بودند.

وی تصریح کرد: مصدومان این حادثه پس از حضور تکنسین‌های اورژانس پیش‌بیمارستانی۱۱۵ و دریافت خدماتی درمانی اولیه به بیمارستان صاحب الزمان(عج) شهرضا منتقل شدند.

وی ادامه داد: همچنین در شهرستان اصفهان طی تماسی با اتاق فرمان۱۱۵ این شهرستان یک مورد حادثه گازگرفتگی گزارش و یک واحد امدادی اورژانس پیش بیمارستانی به محل حادثه اعزام شد. در این حادثه نیز که درمحلهٔ کوجانِ خیابان امام خمینی(ره) شهرستان اصفهان اتفاق افتاده بود، یک مرد ۴۳ ساله، زن ۲۷ساله، دختربچه ۶ ساله ویک پسربچهٔ ۲و نیم ساله در اثر استنشاق گاز CO مسموم شدند که همگی آن‌ها توسط آمبولانس به بیمارستان غرضی اصفهان انتقال یافتند.

وی همچنین بابیان حادثه گازگرفتگی دیگری در شهرستان فلاورجان گفت: در ۱۹ آبان‌ماه سال جاری، پسر ۱۸ و ۲۰ ساله در فلاورجان اصفهان نیز بر اثر مسمومیت با گاز سمی منوکسید کربن جان خود را از دست دادند.

وی با اشاره به اینکه گاز منوکسیدکربن یکی از خطرناک‌ترین گازهایی است که می‌تواند باعثمسمومیت تنفسی و مرگ شود، خاطرنشان کرد: این گاز بی‌رنگ و بی‌بواست و در اثر احتراق ناقص مواد سوختنی تولید می‌شود؛ منوکسیدکربن به‌خصوص درفصل‌های سرد سال به علت استفاده از بخاری، آب گرمکن، اجاق گازهای غیر استانداردیا به علت سیستم تهویه نامناسب(دودکش) و همچنین عدم نصب صحیح آن‌ها و سهل انگاری مصرف کننده، جان بسیاری از انسان‌ها را می‌گیرد.

مدیر حوادثو فوریت‌های پزشکی اصفهان، به برخی اصول پیشگیری از وقوع این اتفاق غم‌انگیز در میان افراد جامعه اشاره کرد و اظهار داشت: استفاده از وسایل گرمایشی استاندارد، عدم استفاده از وسایل گازسوز و گرمایشی بدون دودکش، کنترل دودکش قبل از استفاده وسایل گرمایشی و اطمینان از باز بودن مسیر آن، روشن نکردن اتومبیل در پارکینگ در بسته به مدت طولانی، اجتناب از قرار دادن منقل یا شعله باز در زیرکرسی، عدم نصب آبگرمکن در حمام از جمله مواردی است که جهت جلوگیری از گازگرفتگی باید رعایت شوند.

وی تاکید کرد: سردرد، سرگیجه، تهوع و بیقراری، تنگی نفس، خمیازه کشیدن بیش از حد و کاهش دید، کبودی دست و پا و دور لب‌ها که در ‌‌نهایت منجر به تشنج، بیهوشی و مرگ می‌شود از علائم و نشانه‌های هشدار دهندهٔ مسمومیت با گاز CO است.

راستین، به اقدامات اولیه در برخورد با فرد مصدوم گازگرفته اشاره کرد و گفت: جلوی دهان و بینی خود را با ماسک یا پارچه مرطوب بپوشانید، وسیلهٔ گرمازا را خاموش و درب و پنجره را باز کنید، فورا مصدوم را از منطقه آلوده وارد هوای آزاد کرده و سریعاً با اورژانس(۱۱۵) تماس بگیرید؛ کمربند و یقه مصدوم را باز کنید، در صورت کاهش هوشیاری مصدوم اقدام به باز کردن راه هوایی وی نموده و در صورت لزوم اقدام به احیاء قلبی ریوی نمائید.

نرم افزار موبایل ایلنا
ارسال نظر
اخبار مرتبط سایر رسانه ها
    اخبار از پلیکان
    تمامی اخبار این باکس توسط پلتفرم پلیکان به صورت خودکار در این سایت قرار گرفته و سایت ایلنا هیچگونه مسئولیتی در خصوص محتوای آن به عهده ندارد
    اخبار روز سایر رسانه ها
      اخبار از پلیکان
      تمامی اخبار این باکس توسط پلتفرم پلیکان به صورت خودکار در این سایت قرار گرفته و سایت ایلنا هیچگونه مسئولیتی در خصوص محتوای آن به عهده ندارد
      پیشنهاد امروز