خبرگزاری کار ایران

حسن اکلیلی:

کار فرهنگی با رویکرد دولتی نافرجام است / جشنواره حسنات باید خصوصی بماند

asdasd
کد خبر : ۱۳۴۸۳۵

خیلی‌ها به این باور رسیده‌اند که انجام کار فرهنگی در قالب دولتی موقتی خواهد بود و تاثیر به‌سزایی در پر رنگ کردن ارزش‌ها و هنجار‌ها در جامعه ندارد. در این راستا بخش خصوصی باید در این بخش فعال شود و با برنامه‌ریزی جدی و کار‌شناسانه دستورالعمل‌های فرهنگی را در جامعه پیاده کند.

ایلنا: حسن اکلیلی؛ هنرمند پیشکسوت اصفهانی که در عرصه تئاتر و تلویزیون با اشاره به ضرورت اجرای فعالیت‌های فرهنگی در جامعه می‌گوید: خیلی‌ها به این باور رسیده‌اند که انجام کار فرهنگی در قالب دولتی موقتی خواهد بود و تاثیر به‌سزایی در پر رنگ کردن ارزش‌ها و هنجار‌ها در جامعه ندارد در این راستا بخش خصوصی باید در این بخش فعال شود و با برنامه‌ریزی جدی و کار‌شناسانه دستورالعمل‌های فرهنگی را در جامعه پیاده کند.

به گزارش خبرنگار ایلنا از اصفهان، وی با اشاره به اینکه برگزاری جشنواره ملی فیلم کوتاه حسنات اصفهان توسط بخش خصوصی در چند سال گذشته توانسته است گوشه‌ای از توانایی‌های بخش خصوصی را در اجرای برنامه‌های فرهنگی نشان دهد ادامه داد: خصوصی ماندن جشنواره حسنات می‌تواند مهم‌ترین عامل تداوم آن باشد. البته باید توجه داشته باشیم که بهره‌‌برداری خوبی از دستاوردهای این جشنواره طی سه سال گذشته انجام نشده است و باید خروجی‌های این جشنواره بیشتر مورد توجه مسئولان فرهنگی قرار گیرد.

اکلیلی تاکید کرد: قرار دادن آثار برگزیده این جشنواره باید در سبد فرهنگی خانوار‌ها قرار گیرد تا بتوان بهره‌برداری لازم را از آن داشت. البته جشنواره ملی فیلم کوتاه حسنات اصفهان باید کمک‌های بزرگ انجام دهد و با استفاده از این ظرفیت فرهنگ‌سازی را در میان عموم مردم جامعه آغاز کند. این جشنواره باید به حدی ارتقا یابد که بتواند زمینه برد اخلاقیات به بی‌اخلاقی‌های جامعه را ایجاد کند.

وی با اظهار گلایه از اینکه نگاه عموم مردم جامعه در زمان کنونی در خصوص مضامین انسان دوستانه بیانگر این است که سیستم ارتباط انسان‌ها با یکدیگر از نوع بدون انتزاع قطع شده است ادامه داد: امروز وقتی کسی کمکی به همنوع خود انجام دهد به تبع آن انتظار پاداش و یا مساعدت از طرف مقابل را دارد و بیشتر کمک‌هایی که به نیازمندان می‌شود به منزله خودنمایی و جلب توجه است. این در حالی‌ست که در گذشته رفتارهای انسان دوستانه و توجه به ارزش‌های انسانی دوام و قوام بیشتری داشت و نوع دوستی در جامعه پر رنگ‌تر بود.

این هنرمند پیشکسوت اصفهانی عامل اصلی بروز اینگونه رفتار‌ها را صنعتی شدن جوامع دانست و گفت: این مسئله بزرگ‌ترین ظلم و آسیب را به بدنه فرهنگی و اجتماعی جامعه وارد می‌کند. چرا که این پدیده ارتباط انسان‌ها را نیز گرفتار خود کرده و ارتباطات زنده بین انسان‌ها را رو به خاموشی کشانده است.

وی تاکید کرد: برای حل این بحران بازگرداندن روش‌های تربیتی فرزندان به روش‌های تربیتی سنتی ایرانی - اسلامی می‌تواند نقش به‌سزایی در این زمینه دارد. آنچه امروزه در نحوه تربیتی فرزندان مشاهده می‌شود این است که سیستم‌های ارتباطی صوتی و تصویری نقش تربیت فرزندان در خانواده‌‌ها را بر عهده دارند: چرا که امروزه بازی‌های کامپیوتری، شبکه‌های مختلف ماهواره‌ای و تلویزیونی و وب گردی فرصتی را برای حرف زده و حتی نگاه کردن فرزندان به والدین باقی نمی‌گذارد. در این راستا ضروری است که خوراک فرهنگی را با برنامه‌ریزی اساسی از طریق روش‌های تربیتی مورد پسند فرزندان به آن‌ها تزریق کنیم.

اکلیلی با اشاره به اینکه ضروری‌ست فرهنگ کشور را به اصل خودش بازگردانیم به طوریکه این فرهنگ به نوعی با تشریفات امروزی همگن شود ادامه داد: تامین خوراک فرهنگی باید از بخش دولتی خارج شود و این در حالی‌ست که اکثر تولیدات فرهنگی در کشور فقط به منزله راضی کردن دولت است و کمتر به نیازهای اصلی جامعه توجه می‌شود.

وی گفت: انجام کارهای فرهنگی باید بر اساس دستورالعملی صورت گیرد که به تامین خوراک فرهنگی تمام اقشار جامعه توجه داشته باشد. مسئولان باید توجه داشته باشند که فرهنگ را فقط اهل فن می‌توانند در اذهان عمومی پیاده کنند.

گفتگو از: زهرا نصیری

نرم افزار موبایل ایلنا
ارسال نظر
اخبار مرتبط سایر رسانه ها
    اخبار از پلیکان
    تمامی اخبار این باکس توسط پلتفرم پلیکان به صورت خودکار در این سایت قرار گرفته و سایت ایلنا هیچگونه مسئولیتی در خصوص محتوای آن به عهده ندارد
    اخبار روز سایر رسانه ها
      اخبار از پلیکان
      تمامی اخبار این باکس توسط پلتفرم پلیکان به صورت خودکار در این سایت قرار گرفته و سایت ایلنا هیچگونه مسئولیتی در خصوص محتوای آن به عهده ندارد
      پیشنهاد امروز