خبرگزاری کار ایران

در چهارمین کنفرانس سازه و فولاد مطرح شد:

فولادهای مقاوم به زلزله در شرکت سهامی ذوب آهن اصفهان تولید شد

asdasd
کد خبر : ۱۳۳۶۴۹

امروزه فولاد به عنوان یکی از مهمترین مصالح ساختمانی شناخته می شود وبه همین دلیل کیفیت ونحوه استفاده آن در استحکام ساختمان وسازه های فولادی نقش به سزایی دارد.

ایلنا: چهارمین کنفرانس ملی سازه و فولاد به همراه نمایشگاه جانبی با حضور اساتید دانشگاه، مسئولین و کار‌شناسان شرکت‌های تولید کننده محصولات فولادی و سازنده سازه‌های فولادی برگزار شد. ذوب آهن اصفهان با ارائه مقاله و برپایی غرفه در این رویداد حضوری فعال داشت و با حضور کار‌شناسان مربوطه، محصولات و فعالیت‌های مرتبط با موضوع کنفرانس معرفی شد.

به گزارش ایلنا از اصفهان، در کنفرانس مذکور مقاله‌ای با عنوان «تولید فولادهای مقاوم به زلزله در شرکت سهامی ذوب آهن اصفهان» ارائه شد که چکیده آن در پی می‌آید:

امروزه فولاد به عنوان یکی از مهم‌ترین مصالح ساختمانی شناخته می‌شود وبه همین دلیل کیفیت ونحوه استفاده آن در استحکام ساختمان وسازه‌های فولادی نقش به سزایی دارد. از طرف دیگر رشد مصرف محصولات فولادی در بخش ساختمان وسازه‌های فلزی در سالهای اخیر، توجه ویژه به این محصولات چه از لحاظ استحکام وچه از لحاظ رعایت استانداردهای خاص مقاوم به زلزله را ضروری می‌سازد.

تمامی کشور‌ها به دنبال روشهای کاهش خسارات ناشی از زمین لرزه هستند که از جمله می‌توان به جایگزینی مواد مقاوم به زلزله و دیگری طراحی وساخت سازه‌های مقاوم به زلزله اشاره کرد.

نتایج نشان می‌دهد که محصولات ذوب آهن اصفهان به لحاظ استحکام وسایر پارامتر‌های مقاوم به زلزله در حد بالایی بوده وبا استانداردهای استرالیا و نیوزلند استاندارد AS / NZS / ۴۶۷۱:۲۰۰۱، چین و ژاپن به خوبی مطابقت دارند. همچنین بررسی‌ها حاکی از آن است که تولید کنندگان مختلف در ارتباط با محصولات مقاوم با لرزه به دنبال ایجاد چهار فاکتور اساسی استحکام، داکتیلیته، نسبت استحکام کششی به استحکام تسلیم وخواص جوشکاری مناسب در محصولات فولادی هستند. لذا به منظور تامین مقاومت به زلزله در ساختمان‌ها، لازم است می‌لگرد‌ها استحکام کافی وداکتیلیته مناسب و توانایی مقاومت در مقابل سیکل‌های تغییر فرم تحت کرنشهای پلاستیک بالا را داشته باشند. در حال حاضر این محصولات به دو روش تولید می‌شوند روش اول، عملیات حرارتی در خط فولادهای کم آلیاژ C - MN، که در بعضی موارد تحت عنوان فرایند کوئنچ وخود تمپر QST شناخته می‌شوند و روش دوم میکروآلیاژی شده وخنک شده با هوا توسط افزودن عناصر آلیاژی نظیر وانادیوم، نیوبیوم وتیتانیوم می‌باشد. در ذوب آهن اصفهان امکان تولید فولاد به هر دو روش امکان پذیر می‌باشد.

در حاشیه این کنفرانس چند تن از متخصصین سازه‌های فولادی مواردی را مطرح کردند که خلاصه آن در پی می‌آید:

علیرضا رضائیان عضو هیات موسس انجمن سازه‌های فولادی، ‌ حضور ذوب آهن در کنفرانس سازه و فولاد را فعال و چشمگیر دانست و گفت: ذوب آهن اصفهان دارای گواهینامه‌های معتبری است که نشان دهنده کیفیت محصولات این شرکت می‌باشد. امیدوارم تنوع محصولات تولیدی این شرکت به گونه‌ای افزایش یابد که در سازه‌های میان مرتبه و بلند مرتبه کاربرد بیشتری پیدا کند.

این عضو هیات علمی دانشگاه آزاد کرج و دبیر کنفرانس مذکور افزود: ‌ متاسفانه در ایران تولیدات علمی کمتر به تولیدات صنعتی منجر می‌شود و این ناشی از ارتباط ضعیف صنعت و دانشگاه باشد. امیدوارم این کنفرانس بتواند در این زمینه موثر عمل کند و صنایع ترغیب شوند تا پروژه‌های بزرگ وموثر خود را با همکاری دانشگاه انجام دهند.

علی مزروعی عضو هیات مدیره و رئیس انجمن سازه‌های فولادی گفت: محصولات ذوب آهن به دلیل کیفیت بسیار خوب در پروژه‌های مهم جایگاه ویژه‌ای دارد. تحقیقات ما نشان داده که این محصولات نسبت به مشخصات ذکر شده دارای مقاومت بیشتری هستند به عنوان مثال محصولی که باید تنش تسلیم آن حدود ۲۴۵۰ باشد در محصولات ذوب آهن این رقم به ۳۲۰۰ می‌رسد.

این استاد دانشگاه، ‌کنفرانس سازه‌های فولادی را محملی برای افزایش ارتباط صنعت و دانشگاه دانست و افزود: یکی از اهداف اصلی ما کاربردی کردن تحقیقات دانشگاهی است تا بتوان از حاصل این تحقیقات در بخش صنعت استفاده کرد لذا صنایع می‌توانند باحضور پررنگ خود در این کنفرانس، استفاده لازم را ببرند.

وی تصریح کرد: در سازه‌های فولادی هم کیفیت محصولات و هم نحوه اجرا بسیار مهم است. اگر محصول دارای کیفیت لازم باشد اما در اجرا ضعیف عمل کنیم، ‌ شاهد سازه‌ای مناسب که مثلاً در برابر زلزله مقاوم باشد نخواهیم بود.

رضا حیدریون معاون فنی - مهندسی سازمان نظام مهندسی ساختمان استان تهران نیز، ‌ برند ذوب آهن اصفهان را یک برند معتبر و خوشنام در عرصه ساخت وساز شهری دانست و گفت: ‌ ما همواره به مالکین توصیه می‌کنیم که از محصولات ذوب آهن اصفهان استفاده نمایند چرا که از استانداردهای لازم برخوردار است.

وی افزود: متاسفانه ورود محصولات چینی شرایط نامناسبی در بازار فولاد ایران ایجاد کرده اما ذوب آهن اصفهان می‌تواند با استفاده از عامل مهم کیفیت که باعثاعتبار برند این شرکت شده، از جایگاه خود در این بازار دفاع کند.

معاون فنی - مهندسی سازمان نظام مهندسی ساختمان استان تهران گفت: هم اکنون ۴۳ درصد ساختمان‌های کشور بصورت اسکلت فلزی ساخته می‌شود و هزینه‌ای که در ساخت وساز شهری صورت می‌گیرد بیش از ده برابر بودجه عمرانی کشور است که اهمیت این بخش را نشان می‌دهد.

نرم افزار موبایل ایلنا
ارسال نظر
اخبار مرتبط سایر رسانه ها
    اخبار از پلیکان
    تمامی اخبار این باکس توسط پلتفرم پلیکان به صورت خودکار در این سایت قرار گرفته و سایت ایلنا هیچگونه مسئولیتی در خصوص محتوای آن به عهده ندارد
    اخبار روز سایر رسانه ها
      اخبار از پلیکان
      تمامی اخبار این باکس توسط پلتفرم پلیکان به صورت خودکار در این سایت قرار گرفته و سایت ایلنا هیچگونه مسئولیتی در خصوص محتوای آن به عهده ندارد
      پیشنهاد امروز