خبرگزاری کار ایران

به همت جوانان نایینی و به مدت دو ماه:

مسجد تاریخی باباعبدا… اولین بنای ثبت ملی نایین مرمت شد

asdasd
کد خبر : ۱۳۳۳۹۴

مسجد تاریخی و قدیمی باباعبدا… نایین، با شروع محرم امسال به همت جمعی از جوانان نایینی دوباره مرمت و احیا شد.

ایلنا: رییس میراثفرهنگی شهرستان نایین با اشاره به اینکه مسجد تاریخی باباعبدا… نایین یکی از مهم‌ترین بناهای تاریخی شهرنایین محسوب می‌شود گفت: بر اساس کتیبه‌ای که در گنبد مسجد قرار داشته، تاریخ ساخت آن به دوره ایلخانان یعنی ۷۰۰سال پیش بر می گردد.

به گزارش خبرنگار ایلنا از اصفهان، محمود مدنیان، با اشاره به اهمیت این مسجد تاریخی افزود: این مسجد جزو اولین بناهای ثبت ملی شده نایین بوده و به همین خاطر مرمت‌هایی شامل ایزوله پشت بام و آجر فرش آن و استحکام بخشی و پی بندی برخی از قسمت‌های مسجد با هزینه افزون بر ۲۰۰میلیون ریال در گذشته انجام شده است.

مدنیان گفت: این مسجد تاریخی از قسمت‌های مختلفی همچون گنبد، صحن یا حیاط، دو ایوان شرقی و غربی، شبستان شمالی و زیرزمین تشکیل شده که در زیر گنبد مرتفع و عظیم آن، مقبره‌هایی مربوط به عرفای دوره ایلخانی قرار دارد که با گچبری‌هایی زیبا تزیین شده است.

مدنیان ادامه داد: در سه کنج ایجاد شده در گوشه‌های گنبد این مسجد، تزئینات معماری به صورت مقرنس دیده می‌شود و در قسمت بالای محراب داخل گنبد نیز نقوش هندسی و گیاهی توأم با کتیبه‌های قرآنی دیده می‌شود.

مسئول هیات امنای مسجد نیزگفت: این مسجد تاریخی با تشکیل هیات امنا، همت جمعی و غیرت دینی جمعی از جوانان محله کوی سنگ نایین، امسال مورد مرمت و بازسازی قرار گرفت.

نیکزاد افزود: احداثسرویس بهداشتی، احداثآبدارخانه، ایزولاسیون ایوان غربی، مرمت شبستان شمالی، انجام روشنایی و تعویض درب‌های چوبی مسجد از جمله مرمت‌های اخیر توسط مردم بوده است.

وی با اشاره به برگزاری عزاداری سیدالشهدا(ع)، پخت آش نذری و برپایی نماز جماعت در این مسجد گفت: این مرمت‌ها با هزینه‌ای افزون بر ۱۲۰میلیون ریال و از محل موقوفات این مسجد و کمک‌های مردمی انجام گرفته است.

این بنای تاریخی به شماره ۲۰۴ در سال ۱۳۱۳ در فهرست آثار ملی ایران به ثبت رسیده است. شهرستان نایین در۱۴۰ کیلومتری شرق اصفهان واقع است.

نرم افزار موبایل ایلنا
ارسال نظر
اخبار مرتبط سایر رسانه ها
    اخبار از پلیکان
    تمامی اخبار این باکس توسط پلتفرم پلیکان به صورت خودکار در این سایت قرار گرفته و سایت ایلنا هیچگونه مسئولیتی در خصوص محتوای آن به عهده ندارد
    اخبار روز سایر رسانه ها
      اخبار از پلیکان
      تمامی اخبار این باکس توسط پلتفرم پلیکان به صورت خودکار در این سایت قرار گرفته و سایت ایلنا هیچگونه مسئولیتی در خصوص محتوای آن به عهده ندارد
      پیشنهاد امروز