خبرگزاری کار ایران

مدیرکل دادگستری استان اصفهان خبر داد:

50 درصد زندانیان غیر عمد باید شاغل بشوند/44 پرونده مفسد اقتصادی در استان رسیدگی شد/ سرقت جرم اول در اصفهان

asdasd
کد خبر : ۱۲۴۶۲۶۲

مدیرکل دادگستری استان اصفهان گفت: امسال در استان اصفهان 44 فقره پرونده مفسدین اقتصادی در استان رسیدگی شد.

به گزارش خبرنگار ایلنا از اصفهان، حجت‌الاسلام اسدالله جعفری با اشاره به هفته قوه قضاییه اظهار داشت: از امروز چهارشنبه اول تیرماه با حمایت از تولید، دانش‌بنیان و صیانت از حقوق عامه، هفته قوه قضاییه را آغاز می‌کنیم.

 وی ادامه داد: ترویج فرهنگ جهادی و تحول قضایی، حمایت از حقوق بشر و مقابله با تروریسم، پیشگیری از وقوع جرم و بسترهای فسادزا، ترویج فرهنگ صلح و سازش و فرهنگ ایثار از دیگر برنامه‌های دادگستری اصفهان در هفته قوه قضاییه است.

مدیرکل دادگستری اصفهان با اشاره به شعار کلان این هفته به نام قوه قضاییه در مسیر تحول و خدمت به مردم تأکید کرد: پیشگیری از وقوع جرم، دعوا و آسیب‌های اجتماعی مانند سرقت، اعتیاد و کلاه‌برداری و جرائم مربوط به املاک اشخاص تصادفات و دعاوی خانوادگی و جرائم اخلاقی از برنامه‌های اولویت‌دار ما هستند که به دلیل افزایش آمار در این بخش‌ها باید به شکل ویژه‌ای درصدد پیشگیری و کاهش آن‌ها باشیم.

وی تصریح کرد: علاوه بر کاهش جمعیت کیفری زندان‌ها، همه استان‌ها باید به‌گونه‌ای برنامه‌ریزی کنند که تا 50 درصد زندانیان غیر عمد شاغل شده و از محل اشتغال خود برای خانواده‌شان درآمد داشته باشند. البته استان اصفهان مشکلی برای این موضوع ندارد و تقریباً به این درصد رسیده‌ایم.

حجت‌الاسلام جعفری یادآور شد: برابر تشکیلات قوه قضاییه، تشکیلات دادگستری اصفهان باید 996 شعبه قضایی فعال داشته باشد؛ درحالی‌که در استان اصفهان 596 شعبه فعال داریم و با 35 درصد کمبود در شعب فعال، نیروی، نیروی اداری و فضای اداری روبرو هستیم.

وی با تأکید بر اینکه استان اصفهان برخوردار نیست و در برخی از حوزه‌ها با شرایط بحرانی و حتی فوق بحرانی روبرو است گفت: ذهنیتی در کشور راجع به اصفهان است که فکر می‌کنند استان برخورداری است و به‌شخصه تلاش کردم این ذهنیت را تغییر دهم و بگویم حقیقتا این‌گونه نیست و یکی از موضوعاتی که ثابت می‌کند استان برخورداری نیست، همین کمبود شعب فعال قضایی و نیروی کار است.

مدیرکل دادگستری اصفهان اذعان داشت: یک‌میلیون و 564 هزار و نود و پنج فقره پرونده از اول تیر ماه سال قبل تا اول تیرماه سال 1401 وارد دادگستری استان اصفهان شده که از این تعداد یک‌میلیون و 432 هزار و سیصد و چهل‌ودو فقره پرونده با تلاش همکارن قضایی و اداری در استان مختومه شد که نمونه بارز کار جهادی است.

وی یادآور شد: ممکن است 50 درصد مراجعه‌کنندگان هم از نتیجه بررسی پرونده خود ناراضی باشند اما باید بدانند ما دستگاه اداری و بانک نیستیم که مشکلات را سریع برطرف کنیم؛ کار ما قضاوت است و زمان می‌برد.

حجت‌الاسلام جعفری به برتری اصفهان در تعداد و مشارکت خیرین افزود: خیرین اصفهانی بیش از 51 میلیارد تومان برای آزادی زندانیان هزینه کردند و با این مبلغ 340 نفر آزاد شدند. این درحالی است که آذربایجان غربی با 7 میلیارد تومن رتبه دوم داشتند.

وی به جرایم اقتصادی اشاره کرد و ادامه داد: امسال در استان اصفهان 43 فقره پرونده مفسدین اقتصادی برای دریافت ارز دولتی و فروش در بازار، اخلال در نظام اقتصادی از طریق قاچاق کلان سوخت، حامل‌های انرژی و سهمیه آرد یارانه‌ای داشتیم که با احتساب سال قبل 44 پرونده اقتصادی در استان اصفهان رسیدگی شد.

مدیرکل دادگستری اصفهان اضافه کرد: در گروه های نفتی موسوم به شرکت های نفتی 27 متهم داشتیم که 23 متهم به مجازات نقدی و حبس محکوم و چهار نفر تبرئه شدند.

وی بابیان اینکه شعار نمی‌دهیم، عمل مان بیشتر از کلام است و به هیچ‌کسی اجازه نمی‌دهیم امنیت مردم را مختل کند گفت: شدید ترین برخورد را با سارقین امنیت مردم خواهیم داشت و همه ما باید در هر شرایط و موقعیت اجتماعی مقید به قوانین باشیم؛ اگر کسی به بهانه آزادی فردی بخواهد آزاد فردی مشروع، عفت عمومی و حقوق شهروندی را نادیده بگیرد با او به شدت برخورد می‌کنیم.

حجت‌الاسلام جعفری ادامه داد: آمار جرائم خشن در استان اصفهان زیاد نیست، اما معتقدیم حتی یک جرم در این حوزه هم زیاد است و با تشکیل ستاد کنترل مجرمین سابقه‌دار، در مورد مجرمین تصمیم‌گیری می‌کنیم تا جرائم خشن در استان را کنترل کنیم.

وی بابیان اینکه سرقت جرم اول و مطالبه خسارت خواسته اول در حوزه حقوقی است اظهار داشت: 95610 پرونده سرقت در کل استان و در بحث حقوقیِ مطالبه خسارت با 62382 فقره پرونده روبرو هستیم.

انتهای پیام/
نرم افزار موبایل ایلنا
ارسال نظر
اخبار مرتبط سایر رسانه ها
    اخبار از پلیکان
    تمامی اخبار این باکس توسط پلتفرم پلیکان به صورت خودکار در این سایت قرار گرفته و سایت ایلنا هیچگونه مسئولیتی در خصوص محتوای آن به عهده ندارد
    اخبار روز سایر رسانه ها
      اخبار از پلیکان
      تمامی اخبار این باکس توسط پلتفرم پلیکان به صورت خودکار در این سایت قرار گرفته و سایت ایلنا هیچگونه مسئولیتی در خصوص محتوای آن به عهده ندارد
      پیشنهاد امروز