خبرگزاری کار ایران

اصفهان و گیونگژو

داستان یک دوستی عملگرایانه در دو سویه قاره کهن

asdasd
کد خبر : ۱۱۱۷۱۱۵

اصفهان و گیونگژو در جایگاه شهرهایی که اهمیت زیادی برای موضوعات فرهنگی قائل هستند و در گذشته نیز پایتخت کشورهایشان بوده‌اند؛ روابط خود را با تاکید بر موضوعات فرهنگی و تاریخی آغاز کرده‌اند.

به گزارش ایلنا، روابط ایران و شبه‌جزیره کره مناسباتی تاریخی است که نه تنها صدها سال سابقه دارد، بلکه در اساطیر نیز می‌توان آنرا دنبال کرد. در نظام بین‌المللی رابطه مردم- مردم ارتباطی است که همواره اهمیت بیشتری در مقایسه با رابطه دولتها دارد و ارتباط دو ملت ایران و کره همواره گرم و پایدار بوده است؛ دقیقا همانطور که روح این دوستی در حماسه کوشنامه حس می‌شود.

در کنار رابطه مردم – مردم، وجود مناسبات دوستانه دولتی باعث می‌شود که دو کشور ساختاری برای تعامل و همکاری داشته باشند. قرار داشتن در آستانه شصتمین سالگرد برقراری روابط دیپلماتیک دو کشور نشان از این دارد که ایران و کره، یک رابطه سیاسی پایدار و مستمر داشته‌اند و علی‌رغم چالش‌هایی که فراروی آن بوده است، وجود ساختار محکم از وارد شدن آسیب اساسی به مناسبات در دوران چالشها جلوگیری کرده است.

شهرها و شهرداران به عنوان بازیگران جدید روابط بین‌الملل که اهمیت فزاینده‌ای در نظام جهانی امروز دارند، با دنبال کردن سیاستهای دیپلماسی شهری، ضمن تقویت مناسبات کشورها باعث می‌شوند تا شهرها خود ذی‌نفع در روابط بین‌المللی باشند.

شهر اصفهان و گیونگژو کره در جایگاه شهرهایی که اهمیت زیادی برای موضوعات فرهنگی قائل هستند و در گذشته نیز پایتخت کشورهایشان بوده‌اند؛ روابط خود را از سال 2013 با تاکید بر موضوعات فرهنگی و تاریخی آغاز کرده‌اند و همکاری‌های فرهنگی جاده ابریشم نقش محوری در مناسبات اصفهان و گیونگژو داشته است. تا امروز همکاریهای دانشگاهی و مشارکت در رویدادهای فرهنگی بخش اصلی مناسبات دو شهر را تشکیل داده است و موضوعات گردشگری را می‌توان به محور جدیدی در همکاریهای اصفهان و گیونگژو بدل ساخت.

اولین سندی که در سال 2013 مورد توافق دو شهر قرار گرفت، بیانیه همکاری جاده ابریشم بین استان گیانگ‌سانگ‌بوک‌دو و شهر اصفهان، بوده است و پس از آن توافقنامه همکاری دوستانه اصفهان و گیونگژو در رابطه با همکاری‌های شهرهای اصلی و کانونی جاده ابریشم به امضاء رسیده است.

در سال 2014، اولین سالگرد امضای بیانیه همکاری‌های دوستانه جاده ابریشم در اصفهان برگزار شد و دو شهر طی یک یادداشت تفاهم توافق کردند تا اصفهان در جشنواره فرهنگی جاده ابریشم گیونگژو در سال 2015 شرکت کند. همچنین سمینار تبادلات علمی تبادلات فرهنگی پرشیا و امپراطوری شیلا در دانشگاه اصفهان با موضوع بازکاوی تاریخی تبادلات تمدنی بین پرشیا و شیلا برگزار شد.

بر اساس توافق به عمل آمده، شهرداری اصفهان در جشنواره فرهنگی جاده ابریشم 2015 شرکت نمود. در این رویداد دو ماهه علاوه بر اینکه پاویون ایران بصورت مستمر، با حضور هنرمندان صنایع دستی و با استفاده از محتوای تولید شده به زبان کره‌ای، هنرهای سنتی اصفهان را معرفی نمود؛ در مراسم روز ملی نیز هنرهای نمایشی و موسیقی ایران به مخاطبان بومی و بین‌المللی این رویداد ارائه شد.

در همکاری بعدی، اصفهان از جشنواره فرهنگی جاده ابریشم ایران – کره 2017 میزبانی نمود و در کاخ موزه چهلستون هنرمندان کره‌ای هنرهای آیینی خود را برای مخاطبان ایرانی به نمایش گذاشتند. در این رویداد که می‌توان آنرا بزرگترین رویداد فرهنگی یک کشور خارجی در اصفهان دانست، بیش از دویست هنرمند کره‌ای با نقش‌آفرینی خود حماسه کوشنامه را روایت کردند.

گیونگژو که به واسطه وجود بناهای ارزشمند نظیر معابد، کاخها، مقبره پادشاهان، رصدخانه و... نوعی شهر موزه محسوب می‌شود، یکی از تاریخی‌ترین شهرهای کره است و برای بیش از هزار سال پایتخت پادشاهی شیلا بوده است. چنانکه گفته شد ریشه اساطیری رابطه دو ملت و مناسبات تجاری آنها در بستر راه آبی ابریشم، در حماسه کوشنامه است و پرداختن به این اثر ادبی جایگاه مهمی در برنامه‌های فرهنگی ایران و کره دارد.

ارتباط اصفهان و گیونگژو در دوران پاندمی کرونا نه تنها تضعیف نشد، بلکه تقویت نیز گردید. دو شهرداری از ابتدای بحران با یکدیگر در تماس بودند و تبادل تجربه در زمینه نقش مدیریت شهری در مهار همه‌گیری را دنبال نمودند. همچنین شهرداران در یک نشست ویدیوکنفرانس در روز 25 فروردین‌ماه با یکدیگر ملاقات نمودند و ضمن اعلام آمادگی طرفین برای گسترش مناسبات و تقویت نقشی که دو شهر می‌توانند در ارتقاء روابط دو کشور داشته باشند، موضوع همکاری‌های گردشگری را بعنوان محوری مهم برای همکاری‌های آتی مورد تاکید قرار دادند. دو شهر بیانیه مشترکی را صادر نمودند که در این گزارش نیز منتشر می‌شود.

در عین اینکه چالش‌های فراروی دو دولت می‌تواند بر روابط شهرها نیز اثرگذار باشد، منطق دیپلماسی شهری بر این بنیان استوار است که شهرها می‌توانند دولتها را به یکدیگر نزدیک سازند. در رابطه با مناسبات جمهوری اسلامی ایران و جمهوری کره، تأثیر بازیگران ثالث بزرگترین مانع در تعمیق همه‌جانبه روابط است. اصفهان و گیونگژو می‌توانند این پیام را مخابره کنند که تقویت همکاری‌های دو کشور بایستی صرفا در گرو اراده طرفین بوده و هیچ عامل بیرونی نمی‌تواند خللی برای آن و ابزار ضروری برای تحقق همکاری‌ها همچون ارتباطات حمل‌ونقلی، فرهنگی و بانکی وارد نماید.

بیانیه مشترک شهرداران اصفهان و گیونگجو  برای تقویت همکاری و دوستی

با عنایت به روابط تاریخی جمهوری اسلامی ایران و جمهوری کره و همچنین براساس موافقت‌نامه دوستی اصفهان و گیونگجو که در سال 2013 امضا شده است، جناب آقای قدرت‌اله نوروزی شهردار اصفهان و جناب آقای جو ناک یونگ شهردار گیونگجو از طریق ملاقات ویدیو کنفرانس در 25 فروردین 1400 (14 آوریل 2021) گفتگو کردند.

با تأکید بر گسترش روابط دو جانبه و پیگیری موضوعات مورد علاقه متقابل در فضایی عملگرایانه برای دستیابی به یک نقشه راه، طرفین تأیید نمودند که اصفهان و گیونگجو می‌توانند برای ارتقا روابط دو کشور گام بردارند. اصفهان و گیونگجو به عنوان پایتخت باستانی کشورهای خود، در غرب و شرق آسیا، راهبرد همکاری خود را در زمینه‌های همکاری‌های فرهنگی جاده ابریشم، تاکید بر اشترکات اسطوره‌ای و تحقق تعاملات بینافرهنگی، ذیل پروژه های اجرایی به نحوی که مدلی الهام بخش برای شهرهای دیگر باشد را تشریح کردند.

در پایان، هر دو طرف از تهیه پروتکل همکاری در زمینه گردشگری و امضای آن، در صورت توافق، استقبال کردند که با هدف تحقق منافع مشترک در زمینه توسعه گردشگری است و از اولویت بالایی برای اصفهان و گیونگجو برخوردار است.

انتهای پیام/
نرم افزار موبایل ایلنا
ارسال نظر
اخبار مرتبط سایر رسانه ها
    اخبار از پلیکان
    تمامی اخبار این باکس توسط پلتفرم پلیکان به صورت خودکار در این سایت قرار گرفته و سایت ایلنا هیچگونه مسئولیتی در خصوص محتوای آن به عهده ندارد
    اخبار روز سایر رسانه ها
      اخبار از پلیکان
      تمامی اخبار این باکس توسط پلتفرم پلیکان به صورت خودکار در این سایت قرار گرفته و سایت ایلنا هیچگونه مسئولیتی در خصوص محتوای آن به عهده ندارد
      پیشنهاد امروز