خبرگزاری کار ایران

اختلاف آمار در تعداد تلفات بیماری طاعون دامی در کرمان جنجال ساز شد؛

فرماندار بافت: محیط زیست استان تشویش اذهان عمومی می‌کند /محیط زیست: قبل از اعلام عمومی، به مسئولان استان خبر داده بودیم

asdasd
کد خبر : ۶۴۴۵۰۱

مدیر کل حفاظت محیط زیست استان در حالی از آمار 50 رأسی تلفات در پارک ملی خبر می‌دهد که مدیر کل دامپزشکی استان دامنه تلفات را بین 8 تا 10 رأس می‌داند.در نهایت آنچه مشخص است تأثیر این اختلافات بر فضای عمومی و بیانگر نبود هماهنگی مسئولان درباره بحران‌های زیست محیطی است.

به گزارش خبرنگار ایلنا از کرمان، عصر دیروز یکشنبه 23 تیرماه 97 جلسه ستاد بحران استان کرمان با هدف بررسی ابعاد مختلف شیوع  بیماری طاعون نشخوارکنندگان در پارک ملی خبر کرمان  برگزار شد که اختلاف در ارائه آمار دام‌های  تلف شده از سوی  مدیران  کل اداره دامپزشکی و حفاظت محیط زیست استان، گلایه‌های فرماندار و نماینده بافت، ارزوئیه و رابر را  به‌دنبال داشت.

مدیر کل اداره حفاظت محیط زیست استان، در توضیح ابعاد حادثه اظهار داشت: بیماری طاعون نشخوارکنندگان یاppr برای اولین بار در یک ماه گذشته در پارک ملی خبر مشاهده شد که به نظر می‌رسد این بیماری از شرق کشور وارد منطقه شده و نمودهایی از این ویروس در کشور چین نیز دیده شده است. بنا به گفته وی این بیماری در سال 1396 نیز در استان سمنان مشاهده و تلفات 200 رأسی حیوانات وحشی را در پی داشته است و در سال 1394 و 95 نیز گزارش‌هایی مبنی بر تلفات در دیگر مناطق کشور نیز داشته ایم.

جزینی زاده، با اشاره به تلفات 50 رأس کل بز و قوچ در منطقه افزود: ورود دام قاچاق به منطقه، ورود دام‌های فاقد مجوز واکسیناسیون دامپزشکی، استفاده از آبشخورهای مشترک بین دام‌های اهلی و حیات وحش و عدم واکسیناسیون دام‌های اهلی واقع در داخل و حاشیه حیات وحش منطقه از مهم ترین دلایل شکل گیری این بیماری است.

مدیر کل حفاظت محیط زیست استان گفت: تنوع زیستی پارک ملی حیات وحش خبر به عنوان نمادی از میراث فرهنگی استان و ذخیره بانک ژن از گونه‌های نادر حیات وحش بایستی عزم همه نهادها را برای حفاظت از این منطقه جزم کند.

جزینی زاده با اشاره به پیگیری‌های انجام گرفته در ارتباط با پاک سازی مناطق بحرانی و معدوم سازی دام‌های تلف شده اظهار داشت: این بیماری به رغم اخبار منتشر شده در رسانه ها خطری برای انسان ندارد ولی می‌تواند از طریق انسان  به مناطق دیگر منتقل شود.

در همین جلسه مدیر کل دامپزشکی استان در گزارشی از تلفات بین 8 تا 10 رأسی تلفات در منطقه خبر داد و انتقاداتی در ارتباط با برخی اخبار پیرامون بیماری مطرح کرد که به نظر می‌رسید پیکان حملات و انتقاداتش متوجه مدیر کل حفاظت محیط زیست استان باشد.

حسین رشیدی با اشاره به نوع بیماری گفت: بیماری ppr از جمله بیماری هایی است که به طور کامل از بین نمی رود ولی قابل پیش گیری و کنترل است که این بیماری در پارک ملی خبر تاحدود زیادی کنترل شده است و نگرانی نسبت به شیوع آن وجود ندارد.

فرماندار بافت نیز با ابراز نگرانی از اخبار و شایعات منتشر شده پیرامون این بیماری در شهرستان بافت افزود: اعلام خبر طاعون نشخوارکنندگان بدون اطلاع فرمانداری و سایر نهادهای مسئول  آن هم به صورت گسترده، آرامش روحی و روانی افراد منطقه را به هم ریخته است که خوب است استانداری نسبت به تکرار چنین اتفاقاتی در موارد مشابه هشدار دهد.

احمد حمزه در سخنانی محیط زیست استان را مسئول ایجاد تشویش اذهان مردم بافت دانست و با انتقاد از جزینی زاده اظهار داشت: متأسفانه گونه‌های نادر حیات وحش در منطقه نسبت به سالیان قبل به میزان قابل ملاحظه ای کاهش یافته است که نیازمند بررسی جدی است.

در پاسخ به این انتقادات ، مدیر کل حفاظت محیط زیست استان، انبوهی از نامه نگاری ها به فرمانداری، استانداری و سایر ارگان‌های ذیربط قبل و بعد از این بحران ارائه کرد و افزود: اولین نشانه‌های این بیماری در تاریخ 23 خردادماه مشاهده شده است در حالی که فرماندار بافت اعلام می‌کند در تاریخ 10 تیرماه بعد از باخبر شدن از جانبه مدیریت ستاد بحران استان در جریان ابعاد این حادثه قرار گرفته است و بلافاصله جلسه ستاد بحران استان را تشکیل داده است امری که بنظر می‌آید در فضای رسانه ای کنونی چندان قابل قبول نباشد.

نماینده مردم بافت، ارزوئیه و رابر نیز با ابراز گلایه از نحوه اطلاع رسانی در مورد بحران طاعون در پارک ملی خبر گفت: آمار حیات وحش در این منطقه نسبت به سالیان گذشته کاهش داشته است که بایستی مطالعات لازم در این ارتباط انجام شود.

علی بختیاری اظهار داشت: پارک ملی خبر منطقه‌ای است که نه جاده درستی دارد و نه محل عبور و مرور است و به همین دلیل نیز قاچاق دامی در منطقه وجود ندارد منتهی نحوه بیان تلفات اخیر در منطقه و بیماری طاعون، زمینه ایجاد حساسیت در بین نمایندگان مجلس، اعضای دولت و مردم استان و منطقه را فراهم کرده است که خوشبختانه بنا به اعلام مراکز ذیربط بیماری کنترل شده است و جای هیچ گونه نگرانی نیست.

دامنه انتقادات از این اختلاف آمار و دلایل بیماری، گلایه‌های سرپرست استانداری کرمان را نیز در پی داشت به نحوی که محمد جواد فدائی گفت: دلیلی ندارد که مسئولین استان در ارتباط با چنین حوادثی قبل از روشن شدن ابعاد دقیق آن حرفهایی بزنند که آرامش روانی جامعه را به هم بریزد.

 

انتهای پیام/
نرم افزار موبایل ایلنا
ارسال نظر
اخبار مرتبط سایر رسانه ها
    اخبار از پلیکان
    تمامی اخبار این باکس توسط پلتفرم پلیکان به صورت خودکار در این سایت قرار گرفته و سایت ایلنا هیچگونه مسئولیتی در خصوص محتوای آن به عهده ندارد
    اخبار روز سایر رسانه ها
      اخبار از پلیکان
      تمامی اخبار این باکس توسط پلتفرم پلیکان به صورت خودکار در این سایت قرار گرفته و سایت ایلنا هیچگونه مسئولیتی در خصوص محتوای آن به عهده ندارد
      پیشنهاد امروز