خبرگزاری کار ایران

باز شدن شکوفه‌های بیدمشک؛ آمدن بهار را وعده می دهد؛

تولید سالانه ۲/۵ میلیون لیتر عرق بیدمشک در آذربایجان غربی/ ارومیه خاستگاه یکی از گران‌ترین عرقیجات دنیا

asdasd
کد خبر : ۱۳۴۱۳۷۹

همه ساله در آذربایجان غربی شکوفه های بیدمشک چند روز مانده به فصل رویش نوید رسیدن بهار را می‌دهند. بیشترین سطح زیرکشت بیدمشک در آذربایجان غربی در شهرستان‌های ارومیه، پلدشت و سلماس قرار دارد و سالانه و در شرایط نرمال، بیش از یک‌هزار تن گل‌تر بیدمشک از سطح باغ‌های استان برداشت و به بازار عرضه می‌شود.

به گزارش خبرنگار ایلنا، هرساله در آستانه بهار و دگرگونی طبیعت عطر بیدمشک در باغات آذربایجان غربی می‌پیچد و مردم این استان اقدام به برداشت و عرق گیری از این محصول پر خاصیت می‌کنند.

به دلیل داشتن خواص پزشکی متعدد عطر و طعم بیدمشک از زمان‌های دور مدنظر بوده و این امر باعث شده تا مردم منطقه عرق بیدمشک را به دلیل خاصیت درمانی آن، در خانه‌های خود داشته باشند.

تولید سالانه ۲/۵ میلیون لیتر عرق بیدمشک در آذربایجان غربی/ ارومیه خاستگاه یکی از گران‌ترین عرقیجات دنیا

در این فصل از سال که بیدمشک‌های بهاری بر روی شاخه‌های درختان می‌درخشند، زنان در مناطق مختلف آذربایجان غربی با استفاده از وسایل و ابزار آلات سنتی که به نی قازان در زبان ترکی معروف است، اقدام به عرق گیری از این گیاه با ارزش می‌کنند.

بیدمشک‌ که‌ در زبان‌آذری به بیدمیش و پئش پئشا شهره است، از تیره گیاهان بید است که اندازه آن از بید معمولی کوچک‌تر ولی سنبله‌های آن دارای اسانس معطری هستند، گل‌های بیدمشک پیش از باز شدن برگ‌ها ظاهر می‌شوند و معطرند، در بهترین نوع آن زردی رنگ گل بیشتر است.

در کنار استفاده از عرق بیدمشک به عنوان شربت گوارا برای پذیرایی از میهمانان نوروزی، عرق بیدمشک، در رفع کم‌خونی، ناراحتی‌های قلبی و عروقی، تسکین اعصاب و دردهای رماتیسمی مورد استفاده قرار گرفته و «نُقل» سوغات ارومیه نیز با استفاده از این عرق معطر تهیه می‌شود.

تولید سالانه بیش از ۲.۵ میلیون لیترعرق بیدمشک در آذربایجان غربی

علی دیانتی (سرپرست معاونت بهبود تولیدات گیاهی سازمان جهاد کشاورزی آذربایجان‌غربی) گفت: ۶۰ هکتار از باغ‌ها و حاشیه باغ‌های استان زیر کشت گیاه بیدمشک است که حدود ۲.۵ میلیون لیترعرق بیدمشک از باغات این مناطق تولید و استحصال می‌شود.

دیانتی افزود: کار برداشت این محصول از اواخر اسفند ماه آغازمی شود و بسته به آب و هوای منطقه حدود ۱۵ تا ۳۰ روز ادامه دارد.

وی با بیان اینکه به سبب کاربردهای متفاوت بیدمشک از جمله کارکردهای اکولوژیکی و زیست محیطی، حفاظت منابع خاک، صنعتی، دارویی، خوراکی، زینتی و سایر موارد می‌توان آن را جزو درختان چند منظوره دانست، افزود: آمار رسمی از سطح زیر کشت و میزان تولید بیدمشک در کشور در دسترس نیست، اما استان آذربایجان غربی و شهر ارومیه در زمینه تولید بیدمشک و فرآورده‌های حاصل از آن از جمله عرق بیدمشک، نقل، حلوا و سایر تولیدات در کشور جایگاه خاصی دارد.

سرپرست معاونت بهبود تولیدات گیاهی سازمان جهاد کشاورزی آذربایجان‌غربی اضافه کرد: کشت این درختچه‌ها به صورت حاشیه کاری در کنار رودخانه، باغ و جوی‌های آب است که بیش‌ترین سطح در شهر ارومیه است.

دیانتی ادامه داد: میزان تولید شاتون نر تازه بیدمشک در آذربایجان غربی حدود ۸۰۰ تا یکهزار و ۲۰۰ تن و تولید عرق بیدمشک استان در سال جاری بیش از ۲.۵ میلیون لیتر برآورد می‌شود.

وی افزود: بیشترین سطح زیرکشت بیدمشک در آذربایجان غربی در شهرستان‌های ارومیه، پلدشت و سلماس قرار دارد و سالانه و در شرایط نرمال، بیش از یک‌هزار تن گل‌تر بیدمشک از سطح باغ‌های استان برداشت و به بازار عرضه می‌شود.

دیانتی با بیان اینکه یک سوم شکوفه‌های تولیدی بیدمشک توسط واحدهای تبدیلی جذب و فرآوری می‌شود، اضافه کرد: نزدیک به یک سوم دیگر آن نیز در خانه‌ها مصرف و تبدیل به عرق بیدمشک می‌شود.

به گفته وی؛ باقی این محصول نیز در مصارف مختلف توسط واحدهای گلاب‌گیری دیگر استان‌های کشور و تهیه نقل بیدمشکی، شیرینی و دسر در قنادی‌های ارومیه کاربرد دارد.

کشورهای عربی حوزه خلیج فارس مقصد صادرات عرق بیدمشک ارومیه

سرپرست معاونت بهبود تولیدات گیاهی سازمان جهاد کشاورزی آذربایجان‌غربی گفت: نقل و عرق بیدمشک ارومیه علاوه بر داخل کشور، مشتریان زیادی در کشورهای همسایه و کشورهای عربی حوزه خلیج‌فارس دارد که مازاد این محصول به این کشورها صادر می‌شود.

دیانتی با اشاره به خواص مهم دارویی درخت بیدمشک گفت: عرق بیدمشک در رفع کم‌خونی، ناراحتی‌های قلبی و تسکین اعصاب کاربرد دارد و دم‌کرده برگ بید مشک نیز برای اسهال خونی و خوردن عرق شکوفه آن برای خفقان گرم و تب‌های گرم نافع است.

انتهای پیام/
نرم افزار موبایل ایلنا
ارسال نظر
اخبار مرتبط سایر رسانه ها
    اخبار از پلیکان
    تمامی اخبار این باکس توسط پلتفرم پلیکان به صورت خودکار در این سایت قرار گرفته و سایت ایلنا هیچگونه مسئولیتی در خصوص محتوای آن به عهده ندارد
    اخبار روز سایر رسانه ها
      اخبار از پلیکان
      تمامی اخبار این باکس توسط پلتفرم پلیکان به صورت خودکار در این سایت قرار گرفته و سایت ایلنا هیچگونه مسئولیتی در خصوص محتوای آن به عهده ندارد
      پیشنهاد امروز