خبرگزاری کار ایران

در گفت و گو با ایلنا مطرح شد؛

کشت ۶ هزار هکتار گیاهان دارویی در اراضی لرستان

asdasd
کد خبر : ۱۳۰۷۳۰۴

مدیر باغبانی سازمان جهاد کشاورزی لرستان گفت: ۶ هزار هکتار از اراضی استان زیر کشت گیاهان دارویی است.

محمدحسن کیانی در گفت‌وگو با ایلنای لرستان اظهار کرد: در حال حاضر ۶ هزار هکتار سطح زیر کشت انواع گیاهان دارویی در استان داریم که با توجه به هدف‌گذاری که سازمان جهاد کشاورزی انجام داده ۹۸۰۰ هکتار به این مقدار اضافه خواهد شد.

وی تصریح کرد: در بعضی از گیاهان دارویی رشد خوبی داشته‌ایم یکی بحث زعفران بوده که رو به رشد است و تقاضای زیادی در نقاط مختلف استان برای توسعه آن داریم.

 مدیر باغبانی سازمان جهاد کشاورزی لرستان خاطرنشان کرد: در راستای کشت موسیر نیز سرمایه‌گذاری خوبی در حال انجام است در مرزه خوزستانی و چندگونه گیاهی دیگر هم اقدامات خوبی صورت گرفته است.

کیانی اضافه کرد: با توجه به شرایط اقلیمی متفاوت و مناسب استان جای توسعه انواع گیاهان دارویی وجود داشته که خیلی اهمیت دارد که در این راستا باید بازار فروش و زنجیره ارزشی را مدنظر قرار دهیم یعنی اینکه یک زنجیره ارزشی از زمان کاشت تا تبدیل به آخرین فرآورده برای انواع گیاهان دارویی تعریف کنیم.

وی با بیان اینکه گل محمدی که رشد خوبی داشته تقریباً زنجیره ارزشی تکمیلی در استان دارد، افزود: در تهیه قلمه و نهال گلدانی تا زمانی که به اسانس تبدیل می‌شود زنجیره آن در استان وجود دارد و چرخه آن کامل است و صادرات خوبی نیز دارد.

 مدیر باغبانی سازمان جهاد کشاورزی لرستان بیان کرد: در زمینه موسیر فرآوری صورت نمی‌گیرد ولی بازار خوبی دارد بعضی گونه‌ها مثل مرزه خوزستان، آویشن و گونه‌های که اسانسی هستند بعضی شرکت‌ها مانند خرمان با تولیدکنندگان قرارداد می‌بندند و نشا هم مجانی می‌دهد و تولید را به قیمت روز از تولیدکنندگان می‌خرد.

کیانی عنوان کرد: در این راستا بحث توسعه کمی، کیفی و تنوع از لحاظ کیفی و هم تکمیل زنجیره‌های که باعث توسعه پایدار تولید گیاهان دارویی در استان می‌شود، مدنظر است.

وی اظهار کرد: یکی از اهداف توسعه گیاهان دارویی در اراضی زراعی کم بازده و پایین‌دست حوضه‌های که گیاهان دارویی در آن‌ها به‌طور طبیعی رشد می‌کنند این است که آن گیاهان دارویی حفظ شوند وقتی در پایین‌دست بتوانید آن‌ها را تولید کنید دست‌درازی کردن و انقراض آن‌گونه گیاهی کم می‌شود بعضی از گیاهان دارویی در حال انقراض هستند که برخی از آن‌ها ممکن است مختص خود استان باشند و برداشت بی‌رویه صورت گیرد که ممکن است آن‌گونه‌ها از بین برود.

مدیر باغبانی سازمان جهاد کشاورزی لرستان تصریح کرد: در این راستا هدفی که بعد از تولید، امرارمعاش و کمک به اقتصاد کشور بوده حفاظت ذخایر ژنتیکی است.

کیانی خاطرنشان کرد: در تفاهم‌نامه‌ای که با شرکت خرمان داشته‌ایم در راستای بحث قرارداد کشت گیاهان دارویی که با تولیدکنندگان قرارداد می‌بندد و بعد تولید محصولات را به نرخ روز می‌خرد سال گذشته بیش از ۱۰ هکتار مرزه خوزستانی بود اما امسال با تمهیدات که اندیشیده شده نشا را داشته این میزان چند برابر خواهد بود.

وی اضافه کرد: در الیگودرز گل محمدی می‌کاریم و شرکت خرمان و کشت و صنعت صفا هر دو می‌توانند گیاهان دارویی را اسانس گیری کنند.

انتهای پیام/
نرم افزار موبایل ایلنا
ارسال نظر
اخبار مرتبط سایر رسانه ها
    اخبار از پلیکان
    تمامی اخبار این باکس توسط پلتفرم پلیکان به صورت خودکار در این سایت قرار گرفته و سایت ایلنا هیچگونه مسئولیتی در خصوص محتوای آن به عهده ندارد
    اخبار روز سایر رسانه ها
      اخبار از پلیکان
      تمامی اخبار این باکس توسط پلتفرم پلیکان به صورت خودکار در این سایت قرار گرفته و سایت ایلنا هیچگونه مسئولیتی در خصوص محتوای آن به عهده ندارد
      پیشنهاد امروز