خبرگزاری کار ایران

رئیس مجمع نمایندگان فارس مطرح کرد:

تمام جزئیات برجام باید به نظر نمایندگان رسانده شود/ بعید می دانم آزاد راه شیراز اصفهان امسال افتتاح شود

asdasd
کد خبر : ۱۲۶۷۸۱۱

رئیس مجمع نمایندگان فارس با اشاره به برگزاری جلسه غیرعلنی با حضور مسئولانی ارشد کشور در زمینه مذاکرات برجام و طرح مباحث مختلف پیرامون این توافق گفت: تمام جزئیات برجام باید به نظر نمایندگان مجلس شورای اسلامی رسانده شود.

به گزارش ایلنا، محسن علیزاده در جمع خبرنگاران با بیان اینکه مردم به توصیه دولت و مسئولان مختلف سرمایه‌های خود را به بازار بورس وارد کردند اما به دلایل مختلف امکان متناسب سازی عرضه و تقاضا فراهم نشدن و سرمایه مردم به تاراج رفت، گفت: سال ۱۳۸۴ و متناسب با شرایط زمان، ظرفی برای بازار بورس ایجاد شد که پاسخگوی معاملات چندصد میلیونی امروز نیست.

عضو ناظر مجلس در شورای عالی بورس، با بیان اینکه اکنون تناسبی بین هسته بازار و میزان معاملات وجود ندارد، گفت: البته این پیش بینی نشده بود که با دعوت مسئولان از مردم، آن استقبال گسترده اتفاق بیفتد.

علیزاده با یادآوری اینکه به عنوان عضو ناظر شورای عالی بورس، حق رای در تصمیم گیری و برنامه‌ریزی‌های این شورا ندارد، خاطرنشان کرد: براساس وظیفه قانونی که نظارت بر انطباق تصمیمات این شورا با قوانین بوده و همچنین وظیفه ذاتی نمایندگی که دفاع از حقوق مردم است، به مسائل ورود کرده و تلاش خود را انجام خواهم داد.

عضو کمیسیون اقتصادی مجلس شورای اسلامی با وارد دانستن بسیاری از نقدها به بازار بورس و ساماندهی به بازارهای مالی کشور، اعلام کرد که به زودی نتایج تحقیق و تفحص مجلس از بورس اعلام خواهد شد.

او گفت: در مقطعی که ریزش بورس آغاز شد، بعضی شرکت‌ها و افراد و سهامداران حقوقی، با استفاده از رانت اطلاعاتی، خریدهایی را انجام دادند و سودهای کلانی کسب کردند؛ در بررسی‌ها مشخص شده شخصی که سال ۹۴ یا ۹۴ با ۱۰۰ میلیون تومان سرمایه وارد بورس شده، ۱۹ مرداد ۱۳۹۹ پرتفویی با ارزش ۲۴ میلیارد تومان داشته و امروز این پرتفو ۷۰ میلیارد تومان ارزش دارد؛ این یعنی همان رانت اطلاعاتی.

رئیس کمیته بازار سرمایه کمیسیون اقتصادی مجلس شورای اسلامی با اشاره به اینکه مجلس از ظرفیت قانونی خود استفاده و هیئت تحقیق و تفحص از بورس را ایجاد کرد، گفت: به زودی نتایج کار هیئت تحقیق و تفحص از بورس در صحن مجلس قرائت و علل نابسامانی بورس مطرح خواهد شد.

علیزاده با بیان اینکه، انتخاب رئیس سازمان بورس دارای اشکال قانونی بوده و شخصا در این خصوص اعتراض داشته است، گفت: متاسفانه برخلاف قانون فردی را که رابطه استخدامی مشخص و مستقیم با دولت دارد در راس این سازمان گذاشتند و چون به تاکیدات و اعتراض‌ها توجه نشد، در این خصوص به دستگاه قضایی شکایت کرده‌ام.

لزوم راه اندازی منطقه ویژه گردشگری در سپیدان

وی با بیان اینکه مدلی به دولت پیشنهاد دادیم و آن راه‌اندازی مناطق آزاد گردشگری است که شبیه به مناطق ویژه اقتصادی می‌شود، گفت: ایجاد شهرک بزرگ صنعتی در شهرستان بیضا که با هدف تامین سرریز واحدهای صنعتی شیراز است از دیگر اقداماتی است که در دستور کار قرار گرفته است.

رئیس مجمع نمایندگان استان فارس با بیان اینکه انتظارات کلانی در سطح استان وجود دارد چراکه ظرفیت‌های زیادی نیز موجود است، افزود:ظرفیت زیادی در بخش کشاورزی وجود دارد اما دلیل نمی‌شود تمام توان را روی کشاورزی بگذاریم و محصولات پرآبی تولید شود که به اندازه کافی سودآوری ندارد.

علیزاده با بیان اینکه صنایع تبدیلی و صنایع فرآوری در بخش کشاورزی استان وجود ندارد و اشتغال خوبی ایجاد نشده است، عنوان کرد: افقی برای گلخانه‌ها ترسیم شده اما امروز کمتر از هزار هکتار گلخانه داریم خیلی عقب ماندگی در این حوزه وجود دارد.

رئیس مجمع نمایندگان استان فارس در مجلس شورای اسلامی تاکید کرد که هر قانون بین‌المللی نیازمند بررسی و تصویب در مجلس است.

علیزاده ادامه داد: برجام نیز مانند هر قانون بین‌المللی نیازمند طرح در مجلس و تصویب آن است. مجلس همانگونه که قانون راهبردی اقدام متقابل را برای فرصت‌سازی توسط دولت در مذاکرات تصویب کرد، حال باید در جریان برجام هم قرار داشته باشد.

رئیس مجمع نمایندگان استان فارس با بیان اینکه چرا فارس بعد از گذشت سال‌ها هنوز از یک سانتی‌متر آزاد راه استفاده نمی‌کند گفت: بیش از 10 سال هست آزادراه شیراز اصفهان کلنگ‌زنی شده اما هنوز به بهره‌برداری نرسیده است، اگر این آزادراه راه‌اندازی شود که بعید است امسال محقق شود بازهم باعث ترافیک سنگین می‌شود اما چرا به این موارد توجهی نشده است.

رئیس مجمع نمایندگان استان فارس با بیان اینکه دکتر ایمانیه، استاندار فارس از مدیران توانمند و با سابقه ملی محسوب می‌شود که تا لحظات آخر رای گیری اعضای هیئت دولت به عنوان گزینه وزارت بهداشت مد نظر و مطرح بود.

علیزاده با تصریح اینکه نگاه مجلس و به تبع آن مجمع نمایندگان فارس، نسبت به دولت حمایتی است، تعامل بین قوای مجریه و مقننه در سطح فارس را مناسب خواند و بر حمایت این مجمع از استاندار تاکید کرد.

علیزاده همچنین به ظرفیت‌های قابل توجه گردشگری استان فارس اشاره و ضمن یادآوری اینکه ایجاد مناطق ویژه اقتصادی گردشگری می‌تواند در توسعه فعالیت این صنعت و رونق آن کارگشا باشد، توجه به شهرستان سپیدان به عنوان یکی از قطبهای گردشگری طبیعی کشور را خواستار شد.

علیزاده با بیان اینکه در ایام خاص، شاهد حضور بالغ بر ۳۰۰ هزار نفر گردشگر در شهرستان سپیدان بوده‌ایم، استفاده مطلوب از این ظرفیت را عاملی برای توسعه فارس و رونق گردشگری برشمرد.

عضو کمیسیون اقتصادی مجلس شورای اسلامی در ادامه با بیان اینکه آئین نامه واردات خودرو تصویب شده است اما به آن نقدهایی وارد است، گفت: به نظر من واردات باید بدون محدودیت و بدون عوارض گمرکی انجام شود تا شاهد ارتقاء کیفیت خودروسازی داخلی باشیم.

علیزاده در عین حال به برخی مشکلات و مصائب خودروسازان داخلی هم اشاره و خاطرنشان کرد: مثلا کارخانه‌های فولاد، ورق فولادی مورد نیاز خودروسازان داخلی را به قیمت و تعرفه صادراتی عرضه می‌کنند؛ چنین مسائلی از عوامل مهم و تاثیرگذار بر بالا رفتن قیمت نهایی تولید است.

انتهای پیام/
نرم افزار موبایل ایلنا
ارسال نظر
اخبار مرتبط سایر رسانه ها
    اخبار از پلیکان
    تمامی اخبار این باکس توسط پلتفرم پلیکان به صورت خودکار در این سایت قرار گرفته و سایت ایلنا هیچگونه مسئولیتی در خصوص محتوای آن به عهده ندارد
    اخبار روز سایر رسانه ها
      اخبار از پلیکان
      تمامی اخبار این باکس توسط پلتفرم پلیکان به صورت خودکار در این سایت قرار گرفته و سایت ایلنا هیچگونه مسئولیتی در خصوص محتوای آن به عهده ندارد
      پیشنهاد امروز