خبرگزاری کار ایران

ایلنا گزارش می‌دهد؛

راهکار مسئولان استان مرکزی برای کاهش تنش آبی ۱۰۰ روستای استان/ صدور خارج از نوبت مجوزهای حفر چاه تأمین آب شرب/ ۹۰ درصد منابع آبی استان در بخش کشاورزی مصرف می‌شود

asdasd
کد خبر : ۱۲۴۹۳۳۸

تأثیرات تنش آبی در مناطق روستایی بیشتر از شهرها است . گذشته از کمبود آب در بخش کشاورزی و پیامدهای آن، این مناطق در تامین آب شرب خود هم با مشکلات جدی مواجه می‌شوند و همین امر زمینه ساز مهاجرت و خالی شدن سکنه از روستاها می‌شود. چنین وضعیتی باعث نگرانی اهالی از بروز بیماری‌ در روستاها در اثر احتمال آلودگی آب رودخانه ها شده است.

به گزارش خبرنگار ایلنا، کاهش شدید ریزش‌های جوی در حوضه‌های اصلی آبریز و اثر آن بر مخازن سدها،  ضرورت آمادگی برای سازگاری با خشکسالی در استان مرکزی را فراهم کرده است. آسیب شناسی، بررسی و ارائه راهکار برای مقابله و پیشگیری از آثار و پیامدهای این موضوع ضرورتی است که نیازمند تشکیل اتاق فکر فوری برای چاره اندیشی این وضعیت است. در پی کاهش بارندگی‌ها و خشکسالی اخیر تنش آبی در استان مرکزی شدت گرفته است و مدیریت، نظارت و کنترل این وضعیت نیازمند عزم و اراده جدی مسئولان و رعایت الگوی مصرف توسط شهروندان است.

کارشناسان بر این باورند علاوه بر‌کاهش شدید ریزش‌های جوی در حوضه‌های اصلی آبریز و اثر آن بر مخازن سدها، بی توجهی به رعایت الگوی مصرف آب، استفاده از منابع آب شرب در مصارف کشاورزی و دامداری و استفاده بی رویه از آب شرب برای باغات که در بدعت جدید خانه باغ‌های اطراف شهرها باب شده است، از دلایل عمده افزایش کم آبی در استان مرکزی و سایر شهرستان‌های این استان است.

 با توجه به اینکه  در برخی از مناطق استان مرکزی تنش آبی حاکم است و هشدارهای کارشناسان به تنش آبی جدی است و بیم آن می رود که ادامه این روند به جیره بندی آب نیز منجر شود، عزم و اراده جدی و بدون اغماض برای برخورد با زمینه‌های آشکار کمبود و پرت آب در استان مرکزی ضرورتی است که مدیریتی قاطع و بدون اشتباه و  اغماض در برخورد با این موضوع  را  می‌خواهد.

100 روستای استان مرکزی با تنش آبی جدی مواجه هستند

«100 روستای استان مرکزی با تنش آبی جدی مواجه هستند.» «میزان بارش‌های استان مرکزی در سال جاری نسبت به سال گذشته و بلندمدت و همچنین ذخایر آبی، وضعیت نامطلوب‌تری دارد.» اینها جملاتی است که چندی پیش استاندار مرکزی در جلسه شورای حفاظت از منابع آب و کارگروه سازگاری با کم آبی استان مرکزی مطرح کرد. فرزاد مخلص الائمه همچنین در این جلسه عنوان کرده بود که: «برای کاهش صدمات ناشی از کم آبی، تلاش می شود.»

مخلص الائمه همجنین قول داد که برای  فرایند آبرسانی با تانکر به روستاهایی که با تنش آبی مواجه هستند، فرمانداران و مسئولان ذیربط، نظارت ویژه‌ای داشته باشند  و فرمانداران و مسئولان ادارات شهرستان‌ها باید آب کافی با کیفیت مناسب و بدون دریافت وجه غیرقانونی را توزیع کنند و اگر تاکنون مبالغی در این خصوص از مردم دریافت شده ، باید باز پس داده شود.

وی با اشاره به اینکه صرفه‌جویی در مصرف به ویژه در بخش کشاورزی امری ضروری است از کشاورزان  و مسئولان جهاد کشاورزی خواسته بود که  اصلاح الگوی کشت را مورد توجه قرار داده و نتایج تدوین، ابلاغ و اجرای الگوی کشت را  بزودی اعلام کرده و کشت صیفی و هندوانه با همکاری مسئولان مربوط مدیریت شود،

تعیین تکلیف پساب شهرستان شازند و شهر مهاجران برای پتروشیمی و پالایشگاه و پیگیری این موضوع از سوی معاونت هماهنگی امور عمرانی استانداری مرکزی هم از دیگر موضوعاتی بود که مخلص الائمه درباره آن صحبت کرد.

کاهش بارندگی‌ها و خشکسالی‌ها مهم‌ترین عوامل تنش‌های آبی

مدیرعامل شرکت آب و فاضلاب استان مرکزی با بیان اینکه در ابتدای تابستان سال 1400، تعداد 150 روستای استان مرکزی با تنش آبی مواجه بودند، گفت: پیش بینی ها در سال جاری حاکی از آن است که 100 روستا با تنش آبی مواجه باشند. در این خصوص و در راستای مقابله با تنش های آبی، پروژه هایی در دست اقدام داریم که اگر منابع اعتباری لازم برای آنها تأمین شود، می توان اثرات و صدمه های ناشی از تنش های آبی را کاهش داد و تعداد این روستاها کمتر شود.

یوسف عرفانی نسب در گفت و گو با خبرنگار ایلنا، افزود: ماحصل اقداماتی که از سال گذشته تاکنون انجام شده، باعث شده است تا مشکلات کم آبی در 50 روستا برطرف شود و این روستاها در سال جاری مشکل خاصی در این خصوص نخواهند داشت. در این راستا 2 مجتمع آبرسانی روستایی هفتیان و کمال صالح فعالیت خود را آغاز کرده است که از تعداد 50 روستایی که مشکلات کم آبی آنها حل و فصل شده است، 35 روستا در حوزه آبرسانی این 2 مجتمع آبرسانی قرار دارند.

وی ادامه داد: کاهش بارندگی ها، نبود آب پایدار در برخی مناطق، برداشت های بی رویه از منابع آب‌های زیرزمینی و خشکسالی ها از مهم‌ترین موضوعاتی است که در حوزه کمبود آب و تنش های آبی با آن مواجه هستیم. هنگامی که از یک سو بارش ها به اندازه کافی نبوده و کاهش چشمگیری داشته باشد و از سوی دیگر برداشت های بی رویه از منابع آبهای زیرزمینی انجام شود، باعث می شود تا با کمبود آب و تنش های آبی مواجه باشیم.

مدیرعامل شرکت آب و فاضلاب استان مرکزی اظهار داشت: مشکلات تنش آبی در استان مرکزی بیشتر در روستاها وجود دارد. در برخی از مناطق روستایی، نقاطی که به عنوان منبع تأمین کننده آب شناخته شود، وجود ندارد. منابع آبی زیرزمینی آنها آنقدر فقیر است که آب مورد نیاز این روستاها در نزدیکی آنها تأمین نمی شود و باید منابع آبی این روستاها را از نقاط دیگر تأمین کرد. از دیگر مواردی که باعث می شود در روستاها با تنش آبی مواجه باشیم این است که حدود 90 درصد از منابع آبی موجود در حوزه کشاورزی مورد استفاده قرار می گیرد و تنها 5 درصد از این منابع آبی در حوزه آب شرب مصرف می شود.

عرفانی نسب تصریح کرد: البته پیش بینی ها بر این اساس است که در شهرهای استان مرکزی مشکل خاصی در ارتباط با کمبود آب نداشته باشیم. 2 شهر تفرش و مأمونیه، جزء شهرهای مشکل دار و مواجه با تنش های آبی در سال گذشته بودند که با اقدامات انجام شده مشکلات آبی آنها بر طرف شده است. در شهر مأمونیه 2 چاه آب حفر شده است و به زودی وارد مدار خواهند شد. در شهر تفرش نیز خط آبرسانی از هفتیان برای این شهر ایجاد شده است و پیش بینی می شود که در شهر تفرش نیز با کمبود آب مواجه نباشیم. اگر موضوعات مربوط به قطعی برق ایجاد نشود، با مشکلات خاصی مواجه نخواهیم شد.

صدور خارج از نوبت مجوزهای حفر چاه تأمین آب شرب

عزت اله آمره مدیرعامل آب منطقه ای استان مرکزی نیز در این خصوص و در گفت و گو با خبرنگار ایلنا، گفت: در ارتباط با برطرف شدن مشکلات کم آبی و مقابله با تنش های آبی موجود، اگر نیازی به حفر چاه وجود داشته باشد، به دلیل آنکه مسئله آب شرب مطرح است و باید منابع آبی مورد نیاز در این خصوص تأمین شود، مجوزهای لازم این حوزه خارج از نوبت صادر خواهد شد.

انتهای پیام/
نرم افزار موبایل ایلنا
ارسال نظر
اخبار مرتبط سایر رسانه ها
    اخبار از پلیکان
    تمامی اخبار این باکس توسط پلتفرم پلیکان به صورت خودکار در این سایت قرار گرفته و سایت ایلنا هیچگونه مسئولیتی در خصوص محتوای آن به عهده ندارد
    اخبار روز سایر رسانه ها
      اخبار از پلیکان
      تمامی اخبار این باکس توسط پلتفرم پلیکان به صورت خودکار در این سایت قرار گرفته و سایت ایلنا هیچگونه مسئولیتی در خصوص محتوای آن به عهده ندارد
      پیشنهاد امروز