خبرگزاری کار ایران

دکتر صالحی:

مبنای فعالیت دولت دکتر روحانی صداقت است

کد خبر : ۲۲۴۴۴۶

ما در یک جامعه متکثر به سر می بریم و در این جامعه جریان های سیاسی فعالیت می کنند و هر یک به نوعی خود را مرجع می دانند و می خواهند سایر گروه ها تحت سیطره آن ها فعالیت کنند.

مبنای فعالیت دولت دکتر روحانی بر پایه صداقت است و شفاف سازی نیز از اصول این دولت است.

به گزارش ایلنا، دکتر سیدرضا صالحی رئیس کتابخانه ملی ضمن بازدید از دانشگاه فنی حرفه ای در جمع مدیران این دانشگاه گفت: با این که در هفته کتاب و کتاب خوانی به سر می بریم، اما من علاقه مندم که در جمع شما دانشگاهی ها درباره عملکرد دولت در یک سال اخیر صحبت کنم.

او با اشاره به تغییراتی که در دولت در یک سال اخیر درمقایسه با سال های پیش رخ داده است، گفت: در سال های پیش، کشور در وضیعت بسیار تنش زایی در عرصه ملی و بین المللی به سر می برد. تنش و بی ثباتی در کشور به حدی افزایش پیدا کرده بود که حتی رؤسای دو قوه کشور مقابل هم قرار گرفتند.

وی افزود: در عرصه بین المللی بر ایران فشار سنگینی بود و شاهد حجم زیادی از تحریم ها علیه ایران بودیم، اما خوشبختانه اقدامات دولت در یک سال اخیر به نوعی آرامش و ثبات را به ایران هدیه داد وحتی این آرامش در عرصه بین المللی نیز نمود پیدا کرد و این به سادگی به دست نمی آید.

به گفته رئیس سازمان اسناد و کتابخانه ملی؛ ما در یک جامعه متکثر به سر می بریم و در این جامعه جریان های سیاسی فعالیت می کنند و هر یک به نوعی خود را مرجع می دانند و می خواهند سایر گروه ها تحت سیطره آن ها فعالیت کنند.

در چنین جامعه ای برای رسیدن به آرامش نسبی نیازمند مدیریت درست هستیم.

صالحی با استناد به سخنان برخی از چهره های سیاسی مبنی بر ایجاد آرامش در منطقه گفت: برخی ازچهره های سیاسی معتقدند، با روی کار آمدن دولت جدید در ایران آرامش نسبی در منطقه بوجود آمده و به همین دلیل دغدغه های جهانی نسبت به دولت ایران کاهش یافته است.

او افزود: دولتمردان غربی به این باور رسیده اند که جامعه ایرانی جامعه ای عقلانی است و با گفتمانی اصولی و نظام مند می توان با دولت مردان ایرانی وارد تعامل و مذاکره شد.

رئیس سازمان اسناد و کتابخانه ملی ادامه داد: در شرایط بی ثباتی نوعی اصطکاک در درون دولت ها شکل می گیرد که این امر موجب شکل گیری بی اعتمادی در جامعه می شود.

او ادامه داد: خوشبختانه امروز دولت جمهوری اسلامی ایران در مسیر اخلاق مداری قرار گرفته و به حریم خصوصی افراد اهمیت می دهد و ارکان دولت در پی این نیستند که با تخریب یکدیگر خود را بزرگ و عاری از نقص و ایراد جلوه بدهند.

صالحی با تاکید بر اینکه باید فرهنگ نقادی در کشور رواج پیدا کند گفت: در گذشته کسی جرات نقد نداشت و همین موضوع موجب ناامنی در ارکان جامعه شده بود. جامعه زمانی می تواند مسیر درست پیشرفت را طی کند که درآن فرهنگ صحیح نقد رواج داشته باشد. اگر به سایر جواهع ها نگاه کنیم در می یابیم که در کشورهایی که فرهنگ نقد وجود ندارد، مسیر مناسبی نه تنها در عرصه ملی بلکه در عرصه بین المللی هم پیش نگرفته اند.

رئیس سازمان اسناد و کتابخانه ملی با اشاره به لزوم رواج اخلاق مداری در جامعه ایرانی گفت: برای رواج اخلاق مداری در جامعه باید دولت مردان اخلاق را سرلوحه رفتار حرفه ای خود قرار دهند. اگر امروز در استادیوم های ورزشی شاهد بی اخلاقی هواداران هستیم، باید ریشه این موضوع را در خود میادین ورزشی و ورزشکاران مان جست وجو کرد.

صالحی با اشاره به فعالیت های دولت آقای روحانی گفت: مبنای فعالیت دولت دکتر روحانی بر پایه صداقت گذاشته شده است و در دولت او اصل بر شفاف سازی است.

به گفته رئیس سازمان اسناد و کتابخانه ملی؛ بدون قانون نمی توان کشور را اداره کرد. از اتفاقات خوب دولت آقای روحانی؛ احیای سازمان مدیریت براساس خرد جمعی است. در دولت جدید تلاش شده که به کرامت انسان ها اهمیت داده شود.

صالحی یکی از دلایل بی اخلاقی در جامعه ایرانی را ناشی از رواج دوگانگی رفتاری در کشور عنوان کرد.

او با اشاره به ضرورت اهمیت دادن به حقوق شهروندی گفت: برخوردمان با سایر ادیان و اقوام ایران هم باید برمبنای عدالت و عقلانیت باشد.

رئیس سازمان اسناد و کتابخانه ملی با انتقاد از عملکرد صدا و سیما در مواجهه با موضوع اقوام ایرانی گفت: متاسفانه در صدا و سیما گاهی ملاحظه می شود که تمسخر با طنز اشتباه شده و با ساخت برنامه های ضعیف اقوام مختلف ایران مورد تمسخر قرار می گیرند. چنین برخوردهایی به بدنه نظام صدمه می زند و یکپارچگی ملت ایران را در معرض تهدید قرار می دهد.

به گفته صالحی؛ احترام نگذاشتن به حرمت افراد و اقوام در جامعه موجب ایجاد دغدغه و نا امنی در جامعه می شود و زمانی که ناامنی در اجتماع شیوع پیدا کند، امنیت فردی و اجتماعی در مخاطره قرار می گیرد.

او در ادامه با بیان این مطلب که استراتژی نظام در حوزه سیاست خارجی تغییری نکرده است؛ گفت: از آنجا که با با روی کار آمدن دولت جدید ادبیات و زبان دیپلماسی تغییر کرده است؛ توانسته ایم دولت مردان کشورهای مختلف را پای میز مذاکره بکشانیم. باید در مذاکرات سیاسی مان به این نکته توجه داشته باشیم که مناقشه محصول شکست دیپلماسی است.

رئیس سازمان اسناد و کتابخانه ملی با اشاره به دیدارهای اخیرش با روسای کتابخانه ها و سازمان های اسناد سایر کشورها گفت: دولت جدید توانسته است در مدت اخیر نگاه های منفی جهانی را نسبت به ایران تغییر دهد.

او در بخش دیگری از صحبت هایش پیرامون عزم ملی برای وحدت و انسجام ملی سخن گفت و افزود: اقوام واقلیت های ما به خوبی ثابت کرده اند که مدافع مواضع نظام جمهوری اسلامی ایران هستند و در مشکلاتی که در این منطقه در مدت اخیر داشتیم کمترین مشکلی در داخل نداشتیم. بنابراین برای بقا و انسجام ملی باید تمام اقوام ایران دست به دست هم بدهند.

به گفته صالحی امروزه قدرت سخت در جهان حاکم نیست و باید با بهره گیری از قدرت نرم که دانش، فرهنگ، رسانه و دیپلماسی است درعرصه ملی و بین المللی اعمال قدرت می کنند.

رئیس سازمان اسناد و کتابخانه ملی که درجمع دانشگاهیان سخن می گفت، درادامه از رواج مدرک گرایی در جامعه انتقاد کرد و دانشگاه فنی و حرفه ای و علمی - کاربردی را یکی از راهکار های مناسب برای آموزش و جذب نیروهای کار در جامعه معرفی کرد.

صالحی در بخش پایانی سخنانش با اشاره به گنجینه نفیس سازمان اسناد و کتابخانه ملی؛ از دانشجویان و دانشگاهیان دعوت کرد که از این کتابخانه بازدید کنند و از امکانات این مرکز که موجب افزایش غرور ملی می شود بهره مند شوند.

نرم افزار موبایل ایلنا
ارسال نظر
اخبار مرتبط سایر رسانه ها
    اخبار از پلیکان
    تمامی اخبار این باکس توسط پلتفرم پلیکان به صورت خودکار در این سایت قرار گرفته و سایت ایلنا هیچگونه مسئولیتی در خصوص محتوای آن به عهده ندارد
    اخبار روز سایر رسانه ها
      اخبار از پلیکان
      تمامی اخبار این باکس توسط پلتفرم پلیکان به صورت خودکار در این سایت قرار گرفته و سایت ایلنا هیچگونه مسئولیتی در خصوص محتوای آن به عهده ندارد
      پیشنهاد امروز