خبرگزاری کار ایران

اعلام برنامه‌های هفته کتاب:

ارشاد فقط سیاست‌گذاری می‌کند / تلاش برای معرفی یکی از شهرها به‌عنوان پایتخت کتاب

asdasd
کد خبر : ۲۲۱۶۸۱

سعی شده از هزینه‌های جنبی و اضافی پرهیز کنیم و با درگیر کردن سازمان‌ها و نهادهای مختلف؛ هزینه مراسم را برعهده خود این سازمان‌ها قرار دهیم / امسال این معاونت تنها نقش نظارت کننده را دارد / امیدواریم بتوانیم یکی از شهرها را به‌عنوان پایتخت کتاب به جهان معرفی کنیم.

نشست مطبوعاتی ۲۲ مراسم هفته کتاب جمهوری اسلامی ایران صبح امروز دوشنبه ۱۹ آبان برگزار شد و طی آن دبیر بیست ودومین مراسم هفته کتاب به تشریح جزئیات و برنامه‌های این هفته پرداخت.

به گزارش خبرنگار ایلنا؛ برزین ضرغامی با اشاره به اهمیت اقتصاد مقاومتی در شرایط کنونی به کاهش هزینه‌های برگزاری این هفته اشاره کرد و گفت: امسال سعی شده از هزینه‌های جنبی و اضافی پرهیز کنیم و با درگیر کردن سازمان‌ها و نهادهای مختلف حتی آن دسته از سازمان‌هایی که در حوزه‌هایی غیر از فرهنگ فعالیت می‌کنند؛ هزینه مراسم را برعهده خود این سازمان‌ها قرار دهیم.

وی افزود: برنامه‌های هفته کتاب امسال در سه سطح ملی تخصصی و استانی برگزار می‌شود. در سطح ملی برنامه‌هایی برای تقدیر و گرامیداشت کسانی که در حوزه کتاب و نشر فعالیت می‌کنند؛ درنظر گرفته شده است. درحوزه تخصصی و بخشی سعی شده با درگیر کردن نهادهایی مانند محیط زیست، دانشگاه آزاد و وزارت جهاد و کشاورزی برنامه‌هایی از قبیل کتاب سال محیط زیست، ‌کتاب سال دانشگاه آزاد، کتاب سال جهاد دانشگاهی تدارک دیده شود. برنامه‌های مرتبط با بخش استانی هم بیشتر بر پررنگ کردن نقش استان‌ها و شهرستان‌ها در فعالیت‌های فرهنگی تاکید دارد به عنوان مثال سعی شده با معرفی دبیران استانی هفته کتاب از ظرفیت‌های فرهنگی استان‌ها برای برگزاری این هفته استفاده شود.

دبیر بیست ودومین هفته کتاب با اشاره به معرفی روستای دوستدار کتاب افزود: این برنامه برای اولین بار در کشور برگزار می‌شود و بنابر فراخوان‌ها و چارچوبی که به استانهای کشور ابلاغ شده‌؛ وزارت ارشاد و ‌کانون فرهنگی و هنری مساجد براساس این چارچوب‌ها حدود ۱۰ روستا را به عنوان روستای دوستدار کتاب معرفی خواهند کرد. ازجمله مواردی که برای تعیین روستای دوستدار کتاب درنظر گرفته می‌شود تعداد باسوادان آن روستا، تعداد زنان باسواد، زیرساخت‌هایی مانند مدرسه، ‌کتابخانه و… خواهند بود.

او همچنین با بیان برنامه‌ای که برای معرفی پایتخت کتاب تدارک دیده شده؛ گفت: قصد داریم با معرفی ظرفیت‌های استان‌های مختلف؛ سازمان یونسکو را بر آن داریم تا یکی از شهرهای کشور که لزوما تهران هم نیست؛ به عنوان پایتخت کتاب معرفی شود. شهرهای ما ازنظر زیرساختی تفاوت چندانی با دیگر شهرهایی که تاکنون به عنوان پایتخت کتاب معرفی شده‌اند؛ ندارند و امیدواریم رایزنی‌های صورت گرفته با یونسکو به نتیجه برسد و بتوانیم یکی از شهرهای کشور را به عنوان پایتخت کتاب به جهان معرفی کنیم.

ضرغامی همچنین از توجه به فناوری‌های نوین و نشر الکترونیک در بیست ودومین هفته کتاب جمهوری اسلامی ایران صحبت کرد و گفت: روز آخر این هفته به نام کتاب، رسانه و فناوری‌های نوین نامگذاری شده و بنا داریم در این روز فضاهای نوین ارتباطی معرفی کتاب‌های دیجیتال و نشر الکترونیک را در دستور کار قرار دهیم.

او؛ انتقال برگزاری مراسم هفته کتاب را به معاونت استانی وزارت ارشاد مثبت ارزیابی کرد و اظهار داشت: تا سال گذشته معاونت فرهنگی وزارت ارشاد هم متولی سیاست‌گذاری و هم مجری برگزاری هفته کتاب بود که این مسئله باعثمی‌شد از دیگر وظایف مربوط به حوزه فرهنگ و کتاب تا حدودی بازبماند. اما امسال این معاونت تنها نقش نظارت کننده و نشان دهنده را ه را دارد که هم باعثکاهش تصدی‌گری دولت در حوزه فرهنگ و کتاب خواهد شد و دست این معاونت را برای پرداختن به سیاست‌گذاری‌های کلان در حوزه فرهنگ باز می‌گذارد.

وی افزود: برنامه‌های ویژه مقدس و ترویج ایثار و شهادت از دیگر برنامه‌هایی است که برای هفته کتاب درنظر گرفته شده است.

ضرغامی با اشاره به همکاری بنیاد شهید و معاونت فرهنگی سپاه در برگزاری هفته کتاب گفت: امسال نهادهای مرتبط با حوزه ایثار و شهادت نقش پررنگی در برگزاری هفته کتاب ایفا می‌کند و برنامه‌هایی که این نهاد‌ها تدارک دیده‌اند از غنی‌ترین و پربار‌ترین برنامه‌های این هفته خواهد بود.

او در پایان با اشاره به عدم برگزاری جشنواره رسانه بر‌تر گفت: این جشنواره حتما امسال برگزار خواهد شد و فراخوان‌ها و اطلاعیه‌های مربوط به آن در هفته کتاب اعلام می‌شود. این جشنواره علیرغم یک ماه تاخیر پیش آمده و با درنظر گرفتن هفته کتاب امسال برگزار می‌شود.

نرم افزار موبایل ایلنا
ارسال نظر
اخبار مرتبط سایر رسانه ها
    اخبار از پلیکان
    تمامی اخبار این باکس توسط پلتفرم پلیکان به صورت خودکار در این سایت قرار گرفته و سایت ایلنا هیچگونه مسئولیتی در خصوص محتوای آن به عهده ندارد
    اخبار روز سایر رسانه ها
      اخبار از پلیکان
      تمامی اخبار این باکس توسط پلتفرم پلیکان به صورت خودکار در این سایت قرار گرفته و سایت ایلنا هیچگونه مسئولیتی در خصوص محتوای آن به عهده ندارد
      پیشنهاد امروز