خبرگزاری کار ایران

به همت شهرداری قزوین صورت می‌گیرد؛

راه‌اندازی مركز مدیریت استانی سازمان اسناد و كتابخانه ملی ایران در قزوین

asdasd
کد خبر : ۸۷۴۰۳

شهرداری قزوین به عنوان اولین شهرداری کشور، اعلام آمادگی برای راه‌اندازی مرکز مدیریت استانی سازمان اسناد و کتابخانه ملی ایران در قزوین کرده است و این نشان می‌دهد که شهردار قزوین با نگاه فرهنگی به دنبال اقدامات ماندگار در شهر قزوین است.

ایلنا: رئیس سازمان اسناد و کتابخانه ملی ایران گفت: برای ما جای خوشحالی است که شهرداری قزوین به عنوان اولین شهرداری اعلام آمادگی برای راه‌اندازی مرکز مدیریت استانی سازمان اسناد و کتابخانه ملی ایران در قزوین کرده است و این نشان می‌دهد که شهردار قزوین با نگاه فرهنگی به دنبال اقدامات فرهنگی ماندگار در شهر قزوین است.

به گزارش ایلنا از قزوین؛ اسحاق صلاحی در حاشیه عقد تفاهم‌نامه راه‌اندازی مرکز مدیریت استانی سازمان اسناد و کتابخانه ملی ایران در قزوین، بین شهرداری قزوین با سازمان اسناد و کتابخانه ملی ایران افزود: سازمان اسناد کتابخانه ملی در ۱۰مرکز استان دارای مدیریت استانی است و طبق مصوبه اعضای هیئت مدیره قرار شد در ۲۱ مرکز استان دیگر مدیریت استانی سازمان اسناد کتابخانه ملی راه اندازی شود.

وی اضافه کرد: همچنین بر اساس مصوبه دولت و شورای سازماندهی قرار شد استانداری‌ها زمین لازم برای احداث ساختمان مرکز اسناد را فراهم کنند و تا سه سال آینده به طور موقت یک ساختمان برای این مهم تحویل بدهند تا ساختمان مورد نظر در سه سال آینده احداث شود.

صلاحی افزود: در استان قزوین در راستای تحقق عدالت مبنی بر اینکه همه پژوهشگران، محققان و دانشجویان بتوانند از ظرفیت کتابخانه ملی بهره‌مند شوند تفاهم‌نامه‌ای بین شهرداری قزوین و سازمان اسناد و کتابخانه ملی ایران امضاء شد و بر اساس آن شهرداری قزوین به عنوان اولین شهرداری اعلام آمادگی کرد تا به مدت سه سال ساختمانی به این مرکز تحویل بدهد تا هرچه سریع‌تر امکانات و خدمات این مرکز به شهروندان قزوینی عرضه شود.

وی با بیان اینکه بر اساس تفاهم‌نامه بین شهرداری قزوین و سازمان اسناد و کتابخانه ملی ایران قرار شد این سازمان ظرف ۱۵ روز آینده این ساختمان را تحویل بگیرد، گفت: این سازمان به ناشران خدمات شاپا (شماره استاندارد بین المللی پیابند‌ها) و فیپا (فهرست نویسی پیش از انتشار - خدمات به ناشران) و به کتابخانه‌ها خدمات شابکا (شناسگر استاندارد بین المللی کتابخانه‌های ایران (شابکا) ارائه خواهد کرد.

این مسوول برگزاری همایش‌ها بر اساس قدمت و تاریخ شهر قزوین، تحویل و انتقال اسنادی که از قزوین به صورت پراکنده در مجموعه تهران نگه‌داری می‌شود به شهر قزوین، آموزش کتابداری و اطلاع رسانی و با فراهم آوردن زیرساخت‌های لازم توسط شهرداری قزوین پژوهشگران می‌توانند از قزوین به تالار دیجیتالی تهران متصل شوند و از ۱۳۵هزار منبع و ۳۵هزار جلد خطی بهره‌مند شوند، را از دیگر خدماتی عنوان کرد که به شهر قزوین ارائه خواهد کرد.

رئیس سازمان اسناد و کتابخانه ملی ایران با بیان اینکه در تلاش هستیم یک مرکز بومی در استان‌ها راه‌اندازی شود تا در عرصه پژوهش به دانشگاه‌هیان و پژوهشگران خدمات ارائه شود، افزود: راه اندازی یک کتابخانه تخصصی در شهر قزوین در خصوص فرهنگ و تمدن، آداب و رسوم، هنر، موسیقی، لباس و.. از دیگر برنامه‌های این مجموعه در شهر قزوین خواهد بود.

وی تحویل ساختمان در باغ مفاخر برای راه اندازی مرکز اسناد و کتابخانه ملی قزوین برای سه سال و صدور مجوزهای لازم بدون دریافت هزینه‌های جانبی برای احداث ساختمان در زمین موردنظر را ازجمله تعهدات شهرداری قزوین عنوان کرد.

صلاحی اظهار کرد: از همه فرهیختگان، اساتید و پژوهشگران درخواست می‌شود اسنادی را که در خصوص تاریخ و گذشته دارند با مالکیت خودشان در اختیار این مجموعه قرار دهند و بعد از مرمت از محتوی آن اسکن شود و جهت بهره برداری در اختیار دیگران قرار گیرد.

این مسئول گفت: امیدواریم با این اقدامات و با اسناد تاریخی بتوانیم هویت شهر در گذشته را در اختیار نسل امروز و آینده قرار دهیم.

وی در ادامه با تشکر از همکاری شهرداری قزوین که نگاه فرهنگی دارد، بیان کرد: شهرداری قزوین اولین شهرداری است که در این زمینه پیش قدم شده است و این نشان می‌دهد که شهردار قزوین علاوه بر فعال بودن در زمینه اقدامات عمرانی در زمینه فرهنگی، پیش قدم هستند و دغدغه‌شان کارهای فرهنگی ماندگار است.

وی افزود: جای تقدیر و تشکر دارد که مهندس مسعود نصرتی، شهردار قزوین دیدگاهی فرهنگی دارند و این بسیار ارزشمند است.

صلاحی بیان کرد: با پیگیری‌های صورت گرفته مهندس نصرتی شهردار قزوین به عنوان اولین شهردار کشور است که اعلام آمادگی برای همکاری کامل کرد و ساختمانی را با تجهیزات کامل در اختیار این مجموعه قرار داده است و امیدواریم که سایر شهرداری‌ها هم چنین دیدگاه فرهنگی نسبت به شهرشان داشته باشند.

شایان ذکر است؛ امضای این تفاهم نامه با پیگیری و حضور آقای حاج داود محمدی نماینده مردم قزوین در مجلس شورای اسلامی به انجام رسید.

نرم افزار موبایل ایلنا
ارسال نظر
اخبار مرتبط سایر رسانه ها
    اخبار از پلیکان
    تمامی اخبار این باکس توسط پلتفرم پلیکان به صورت خودکار در این سایت قرار گرفته و سایت ایلنا هیچگونه مسئولیتی در خصوص محتوای آن به عهده ندارد
    اخبار روز سایر رسانه ها
      اخبار از پلیکان
      تمامی اخبار این باکس توسط پلتفرم پلیکان به صورت خودکار در این سایت قرار گرفته و سایت ایلنا هیچگونه مسئولیتی در خصوص محتوای آن به عهده ندارد
      پیشنهاد امروز