خبرگزاری کار ایران

در هفته جهاد کشاورزی:

132 طرح کشاورزی در استان قزوین مورد بهره برداری قرار گرفت

asdasd
کد خبر : ۸۲۹۳۰

همزمان با هفته جهاد کشاورزی 132 پروژه کشاورزی در زمینه آب و خاک، دام و طیور، باغبانی، زراعت، ترویج و هماهنگی کشاورزی، صنایع مکانیزاسیون، شیلات، تحقیقات کشاورزی و تعاون روستایی افتتاح شد.

ایلنا: رییس سازمان جهاد کشاورزی استان قزوین گفت: همزمان با هفته جهاد کشاورزی  132 پروژه کشاورزی در زمینه آب و خاک،دام و طیور، باغبانی، زراعت، ترویج وهماهنگی کشاورزی، صنایع مکانیزاسیون، شیلات، تحقیقات کشاورزی و تعاون روستایی افتتاح  شد.

 به گزارش ایلنا از قزوین؛ دکتر محمد رضا صفری در نشست خبری با اشاره به نقش برجسته مردم و منابع بانکی در بهره برداری از پروژه های هفته جهاد کشاورزی،استان قزوین ادامه داد: برای این تعداد پروژه بالغ بر 626 میلیارد ریال اعتبار در بخش های دولتی،تسهیلات بانکی و بخش خصوصی هزینه شده است.

 به گفته وی،با بهره برداری از این طرح ها  ضمن بهره مندی شش هزار و 426  خانوار روستایی زمینه اشتغال 404 نفر در منطقه فراهم  شده است.

 رییس سازمان جهاد کشاورزی استان قزوین،رسانه ها را پل ارتباطی مردم و مسئولان در بخش کشاورزی دانست و اظهار داشت:رسانه می تواند نقش موثری را در بیان مطالبات دوجانبه ایفا نماید و در قرارگیری استان در مسیر واقعی توسعه کشاورزی و اقتصاد کمک نماید.

 فرهنگ جهادی،ابزار قرار گیری در مسیر توسعه پرشتاب

 رییس سازمان جهاد کشاورزی استان قزوین با بیان اینکه که مقام معظم رهبری (مدظله العالی) امسال را بعنوان سال حماسه سیاسی،حماسه اقتصادی نامگذاری کردند و همچنان برعنوان جهاد تاکید دارند بیان کرد:حضور مردم در عرصه سیاست و اقتصاد باید حضور جهادی باشد.

 دکتر محمد رضا صفری،جهاد را مولفه، ابزار و فرهنگی بیان کرد که می تواند ما را در همه حوزه ها در مسیر توسعه پرشتاب قرار دهد.

 وی افز.د::طی سال های گذشته به فرهنگ جهادی دائماً اشاره شده است و امسال هم به حرکت جهادی در عرصه سیاسی و اقتصادی تاکید شده است.

 وجود 17 نوع اقلیم مختلف در استان قزوین

 صفری با اشاره به این که  استان قزوین بعنوان جامع ترین سند توسعه کشاورزی کشور  است خاطر نشان ساخت:کشاورزی و دشت قزوین به لحاظ خاک خوب،منابع آبی نسبتا خوب و  اقلیم مناسب،دسترسی به بازار های متنوع مصرف و مطالعات گسترده در حوزه های مختلف کشاورزی موجب شده که جامع ترین سند توسعه کشاورزی کشور در این استان نوشته شود.

 وی استان قزوین را دارای 17 اقلیم مختلف برشمرد و ادامه داد: قزوین دارای 17 نوع میکرو اقلیم است که متوسط با هر اقلیم محصولات متنوعی را در سطح استان تولید می کنیم.

 دکتر صفری، با اشاره به سطح دانش بالایی که درون بخش است و دانش نوینی که کشاورزان،کارشناسان در حوزه دانشگاهی و مراکز تحقیقات کسب کرده اند تصریح کرد: مطالعات زیرساختی فراوانی در حوزه آب و خاک،مکانیزاسیون و حتی در حوزه فرهنگ و اقوام انجام شده است و این امر در برنامه ریزی و ارتقا و توسعه کشاورزی نقش مهمی را ایفا می کند.

 تولید محصولات کشاورزی با ارزش افزوده بیشتر

 وی با اشاره به تولید محصولات کشاورزی با ارزش افزوده بیشتر بیان کرد: استان قزوین در کنار بازارهای مصرفی قرار گرفته است و به دلیل اینکه سطح در آمد سرانه این بازارها از متوسط درآمد کشور بالاتر است می توانیم محصولاتی را تولید کنیم و در این بازارها عرضه نماییم که ارزش افزوده بیشتری دارند.

 دکتر صفری با تاکید بر مدل توسعه مبتنی بر توانمندی های ذاتی و واقعی و بر پایه توسعه پایدار کشاورزی افزود: با استفاده از مدل توسعه پایدار کشاورزی به سمت نوعی از کشاورزی حرکت خواهیم کرد که پتانسیل های واقعی تولید را آسیب پذیر نکند و درآمد بالاتری را برایمان ایجاد نماید.

 به گفته وی، بایددر مسیری حرکت کنیم که ارزش افزوده تولید با نگاه به توسعه پایدار و بهره بهتر از جمعیت درآمد نسبی بالاتر محیط پیرامون خود داشته باشیم و از این مزیت حداکثر استفاده را ببریم.

 صادرات تخم مرغ به کشور عراق

 رییس سازمان جهاد کشاورزی با بیان اینکه استان قزوین در صادرات تخم مرغ دارای موقعیت بسیار خوبی است ادامه داد:تقریبا بخش عمده ایی از صادرات تخم مرغ به بازار عراق بر عهده استان قزوین است.

 به گفته وی؛به جهت کیفیت بسیار خوب،بسته بندی مناسب تخم مرغ و وجود شرکتهای بازرگانی فعال در استان قزوین به دنبال صادرات تخم مرغ با برند قزوین به کشورهای همسایه از جمله گرجستان،افغانستان و تاجیکستان هستیم.

 صفری،صادرات تخم مرغ را موجب ایجاد ارزش افزوده بیشتر ذکر کردو گفت: این امر موجب حمایت از محصولات و تولیدات داخلی می شود.

 وی یکی از راههای حمایت از تولیدات داخل را توجه به زیر ساختهای توسعه و فناوری های نوین برشمرد و ادامه داد:باید به سمت تولید محصولات با کیفیت با لا و کمیت بیشتری برویم و محور کار در بخش کشاورزی تولید محصولات سالم و ارگانیک باشد.

 استان قزوین  در تولید گوجه فرنگی جزء پنج استان اول کشور است

 دکتر صفری با اشاره به 15 هزار هکتارسطح زیر کشت محصول گوجه فرنگی بیان کرد: استان قزوین با تولید بیش از 500 هزار تن محصول گوجه فرنگی جزء پنج استان برتر کشور است.

 به گفته وی؛با توجه به کیفیت محصول گوجه فرنگی شهرستان تاکستان بدلیل نور وآفتاب کافی و مناسب و همچنین تجربه بسیار خوب کشاورزان، امروز شاهد رشد استان قزوین درصادرات محصول گوجه فرنگی و فرآورده های آن  به کشورهای عراق و روسیه هستیم.

 صفری؛انتقال دانش نوین کشاورزی به مزارع،رقم های بهتر،کشت مکانیزه و تولید کیفی و کمی بیشتر را موجب تقویت بازار صادرات برشمرد.

 وی با اشاره به ورود صنایع تبدیلی و تکمیلی به استان قزوین ادامه داد:با تلاش استاندار محترم و جهاد کشاورزی استان قزوین وبا همکاری بخش خصوصی 40 میلیارد تومان سرمایه گذاری در بخش کشاورزی در شهرستان تاکستان انجام شده که این امر موجب رونق 15 هزار هکتار اراضی کشت گوجه فرنگی می شود.

 به گفته وی با توجه به نیاز جدی در تولید بذر و نهال،در حوزه بذر نیز با همکاری یک پژوهشکده خارجی در سطح ملی طرح تولید بذور جدید اجرایی می شود و هدف ما،تولید محصولاتی است که به مصرف آب و انرژی کمتری نیاز دارند تا به تولید محصولی با ارزش افزوده بالا منجر شود.

 جذب 109 میلیارد تومان تسهیلات کارگروه توسعه کشاورزی

 دکتر صفری اظهار داشت:طی سال گذشته با تشکیل کارگروه توسعه کشاورزی توجه ارزشمندی به بخش کشاورزی شد و حدود 109 میلیارد تومان اعتبار 7 درصدی جذب شد و استان قزوین موفق به کسب رتبه اول در جذب این اعتبارات شده است.

 به گفته وی؛توسط کارگروه توسعه بخش کشاورزی استان قزوین، یک هزار و 50 پروژه تصویب شدکه این طرح ها تاکنون یک هزارو834 مورد اشتغالزایی را فراهم کرده است.

 وی افزود: با اعتبارات یاد شده طرح های مهمی شامل داربستی کردن باغات انکور، مجتمع دامپروری دانسفهان، انتقال آب و آبیاری نوین، صنایع دام و طیور و غیره اجرا شده است که در مجموع 42 درصد اعتبارات در بخش دام، 27 درصد در بخش طیور، 13 درصد در باغبانی و 13 درصد در صنایع تبدیلی انجام شده است.

 رئیس سازمان جهاد کشاورزی استان قزوین اظهارداشت: از محل اعتبارات سال 91 کارگروه توسعه کشاورزی،کار بزرگ ایجاد مجتمع بزرگ مرغداری تاکستان با یک میلیون قطعه پولت تخم گذار برای اولین بار در کشور اجرا می شود.

 تحقق 100 درصدی سهم اشتغال

 دکترصفری تصریح کرد: بر اساس مصوب کارگروه اشتغال در استان، سهم اشتغال در بخش کشاورزی دو هزار و 173 نفر می باشد و 100 درصد آن تحقق یافته است.

 به گفته وی همچنین در حوزه مشاغل خانگی 391 فقره مجوز صادر شده است که این امر در 17 حوزه زمینه اشتغال 447 نفر را فراهم کرده است.

 افزایش ظرفیت سردخانه در بخش کشاورزی

 رییس سازمان جهاد کشاورزی استان قزوین ضمن اشاره به پیشرو بودن استان قزوین در تولید میوه افزود:با توسعه سردخانه نگهداری میوه و محصولات کشاورزی در صادرات موفق تر عمل خواهیم کرد.

 به گفته وی در سطح استان قزوین، 15 واحد سردخانه فعال  به ظرفیت 54 هزار تن داریم که در سال 91 از محل منابع صندوق توسعه ملی با مجوز احداث 5 مورد سردخانه جدید به ظرفیت 73 هزار تن مجموع ظرفیت سردخانه های استان به 127 هزار تن افزایش می یابد.

 وی افزود: 68 فقره مجوز در حوزه های مختلف صنایع تبدیلی با نگاه افزایش ارزش افزوده تولیدات و محصولات کشاورزی صادر شده است.

 اجرای آبیاری نوین در سطح 35هزار هکتار اراضی کشاورزی استان قزوین

 دکتر صفری با اشاره به اهمیت اجرای طرح آبیاری نوین در سطح استان قزوین گفت:طی سال گذشته از محل منابع اعتباری سال 90 بیش از 2200 هکتار از اراضی کشاورزی تحت پوشش آبیاری تحت فشار قرار گرفت. این در حالی است که تا سال 84 حدوداً شش هزار هکتار از اراضی به آبیاری تحت فشار مجهز شده بود و امروز این میزان به شش برابر افزایش یافته  و نزدیک به 35 هزار هکتار رسیده است.

 وی ادامه داد: تا سال 84 انتقال آب از طریق لوله و کانال حدود 600 کیلومتر بوده است که این میزان در حال حاضر به سه هزار کیلومتر افزایش یافته است.

 به گفته وی؛ همچنین بهره برداران و کشاورزان تاکستان و بویین زهرا نیز 10 هزار هکتار از اراضی خود را با هزینه شخصی به این روش آبیاری کرده اند این امر نشان دهنده افزایش سطح دانش بهره برداران بخش کشاورزی است.

 اجرای عظیم ترین طرح زهکشی کشور در دشت قزوین

 رییس سازمان جهاد کشاورزی استان قزوین از بزرگترین پروژه زهکشی دشت های داخلی ایران در دشت قزوین خبر داد و گفت: با احداث 40 کیلومتر کانال،50 کیلومتر جاده دسترسی و بیش از 30 کیلومتر دایت حفاظتی ضلع جنوبی، این طرح بالغ بر 60 میلیارد ریال هزینه داشته است.

صفری با اشاره به احداث و راه اندازی اولین ایستگاه تحقیقات زهکشی کشور در استان قزوین ادامه داد: در آینده ای نزدیک ایستگاه تحقیقات زهکشی کشور در دشت قزوین راه اندازی می شود که اجرای این طرح کار نو و بدیع در منطقه و کشور است.

به گفته وی با هدف بهره وری آب و کشت مناسب تسطیح 20 هزار هکتار اراضی کشاورزی در سطح استان انجام شده است.

راه اندازی 15 ایستگاه اقلیم شناسی در دشت قزوین

دکتر صفری با اشاره به مدیریت راهبردی و هوشمند کشاورزی بیان کرد:با هزینه ای بالغ بر 20 میلیارد ریال، 15 ایستگاه اقلیم شناسی در استان قزوین راه اندازی شده است که اطلاعات تصویری مورد نیاز کشاورزان را در زمان های مختلف در اختیارشان قرار می دهد و این امر موجب می شود تا کشاورزان بتوانند کلیه مراحل کشاورزی را مدیریت و برنامه ریزی کنند.

 به گفته وی،به منظور شناسنامه دار کردن اراضی و الگوی کشت برای اولین بار در کشور با همکاری استانداری و مدیریت کنترل بحران با دقت 12 سانتی متر  از 800 هزار هکتار اراضی قزوین عکس برداری هوایی شده است.

 تولید بیش از 3 هزار تن ماهی در استان قزوین

 صفری با اشاره به فعالیت، 237 واحد پرورش ماهی پرورشی  شامل ماهیان سردآبی،گرمابی و خاویاری در سطح استان افزود: از این تعداد واحد فعال  سالانه بیش از 3 هزار تن ماهی تولید می شود.

 وی بیشترین تولید ماهی را در بخش ماهیان سردآبی اعلام کرد و ادامه داد: میزان تولیدماهیان سردآبی شامل ماهی قزل آلا به میزان دو هزار و 523 تن می باشد.

 به گفته وی؛هم اکنون در این استان 19 واحد کارگاه پرورش ماهیان زینتی مشغول به فعالیت می باشند که با تولید هفده میلیون و 330 هزار قطعه انواع ماهیان زینتی در سطح کشور حائز رتبه سوم شده است.

 تولید بیش از 5 میلیون اصله نهال در استان قزوین

 رییس سازمان جهاد کشاورزی استان قزوین با بیان اینکه نهال پایه اساسی تولید در باغداری است اظهار داشت: در سطح استان د رحوزه باغبانی و در قالب 60 واحد تولیدی موفق به تولید بیش از 5 میلیون اصله نهال شده ایم.

 وی با اشاره به اینکه از کشت بذری به سمت پایه های رویشی و کشت بافتی حرکت می کنیم افزود: در سطح استان دو واحد کشت بافت را با هدف افزایش تولید و تکثیر نهال با کیفیت و سلامت بالا  فعال کرده ایم.

 به گفته وی در حوزه گیاهان، یک هزار و 500 نمونه گیاه در قالب پنج هزار نمونه یکی از پتانسیل ها ظرفیت های بالای استان است و با داشتن بهترین وقویترین هرباریوم در استان موفق به شناسایی 200 گونه گیاهان دارویی شده ایم.

 صفری بر توسعه محصول پسته در استان تاکید کرد و افزود:امیدواریم با تقویت ایستگاه تحقیقات پسته بتوانیم 6 هزار هکتار پسته کاری را به ده هزار هکتار توسعه دهیم.

 وی با اشاره به وسیع ترین وجامع ترین باغ کشت بافتی ایران در استان قزوین بیان کرد: برای اولین بار در کشور بیش از 400 هکتار باغ الگویی کشت بافتی در یک مجموعه یکپارچه در استان قزوین ایجاد شده است که 100 هکتار آن مربوط به محصول گردو است.

 یه گفته وی، همچنین برا ی اولین بار در کشور،  110 هکتار کشت متراکم زیتون  در حال اجرا است که 70 هکتار آن به مرحله تولید رسیده است.

 صفری ادامه داد:بیش از 7 هزار 600 تن محصولات را در حوزه گیاهی به کشورهای همسایه صادر کرده ایم.

 کسب رتبه اول کشوری در مبارزه با ملخ

 دکتر صفری افرود:در حوزه مبارزه با بیماریها و آفات با توجه به تغییر شرایط اقلیمی،کارشناسان این حوزه موفق به مبارزه با هجوم ملخها در سطح 15 هزار هکتار باغ و مزرعه و بیش از 100 هزار هکتار عرصه منابع طبیعی شده اند.

 وی ادامه داد: در مدت 3ماه مبارزه با آفت ملخ،مدیریت حفظ نباتات این سازمان موفق به کسب رتبه اول کشوری در مبارزه با ملخ شدند.

نرم افزار موبایل ایلنا
ارسال نظر
اخبار مرتبط سایر رسانه ها
    اخبار از پلیکان
    تمامی اخبار این باکس توسط پلتفرم پلیکان به صورت خودکار در این سایت قرار گرفته و سایت ایلنا هیچگونه مسئولیتی در خصوص محتوای آن به عهده ندارد
    اخبار روز سایر رسانه ها
      اخبار از پلیکان
      تمامی اخبار این باکس توسط پلتفرم پلیکان به صورت خودکار در این سایت قرار گرفته و سایت ایلنا هیچگونه مسئولیتی در خصوص محتوای آن به عهده ندارد
      پیشنهاد امروز