خبرگزاری کار ایران

توسط پژوهشگر مرکز رشد واحدهای فن آور دانشگاه صورت گرفت؛

اختراع ماشین كپی‌ساز هوشمند تصویری در دانشگاه آزاد قزوین

asdasd
کد خبر : ۲۹۷۶۸

تاكنون چهار طرح را در مرکز رشد دانشگاه آزاد اسلامی واحد قزوین ثبت اختراع شد كه مهم‌ترین آن‌ها ماشین كپی‌ساز هوشمند تصویری است؛ این ماشین قابلیت شبیه سازی دستگاه‌های مختلف را دارد.

ایلنا- قزوین: یکی از پژوهشگران برتر مركز رشد واحدهای فن آور دانشگاه آزاد اسلامی قزوین گفت: این دستگاه می‌تواند در تولید قطعات مختلف كاربرد داشته باشد،‌ این ماشین هوشمند ابتدا تصویری از قطعه‌ی مورد نظر را ترسیم می‍‌‌‌كند و سپس مشابه آن را می‌سازد و می‌تواند این كار را روی موادی با جنس‌های مختلف انجام دهد.

به گزارش خبرگزاری ایلنا از قزوین، دكتر علی صنعتی در گفتگو با خبرنگاران در خصوص ایده این طرح تصریح كرد: بعد از بازدیدی كه از كارخانه‌ی ماشین‌سازی تبریز داشتم این طرح به ذهنم رسید، زیرا در این كارخانه ما سخت افزار ماشین را می‌سازیم،‌ اما هزینه‌ی زیادی را به كشور آلمان پرداخت می‌كنیم تا بتوانیم از لحاظ نرم افزاری از آن استفاده كنیم. این دستگاه در واقع تركیبی از ترسیم خطوط است و به موتورها دستور می‌دهد تا همان حركات را عینا تكرار كنند.

این پژوهشگر، محاسبه،‌ طراحی و ساخت توربین‌های گازی را از دیگر طرح‌های پژوهشی خود برشمرد و اظهار کرد:‌ این محصول مشابه خارجی دارد،‌ اما تا به امروز در ایران ساخته نشده و ما توانستیم همه‌ی مراحل تولید آن را به صورت كاملا بومی انجام دهیم و از آن در صنایع استفاده كنیم و به این ترتیب صرفه‌جویی ارزی زیادی در این زمینه انجام شد.

دكتر صنعتی در خصوص طرح پژوهشی دیگر خود گفت:‌ كار ترازیابی هم‌اكنون به صورت دستی انجام می‌شود و كاربرد فراوانی در امور مختلف به خصوص پروژه‌های عمرانی دارد، ولی ما موفق به ساخت دستگاه ترازیاب اتوماتیك شدیم. این دستگاه كه روی خودرو سوار می‌شود،‌ به محض حضور در محل به صورت اتوماتیك خودش را با زمین تراز می‌كند؛ ما توانستیم این دستگاه را به مرحله تولید برسانیم.

وی شیر هوشمند تنظیم درجه حرارت آب را از دیگر دست آوردهای طرح‌های پژوهشی خود اعلام كرد و افزود: این شیر هوشمند كه در حمام یا اماكن دیگر كاربرد دارد،‌ به صورت مكانیكی دمای آب را روی درجه‌ی دلخواه تنظیم می‌كند. نمونه‌های خارجی این دستگاه به صورت الكترونیكی كار می‌كنند كه معمولا عمر كوتاه‌تری دارند، ضمن این كه قیمت تمام شده‌ی آن‌ها، 10 برابر نمونه‌ی ساخته شده توسط ما است.

دكتر علی صنعتی ضمن مفید دانستن فعالیت های مركز رشد واحدهای فن آور دانشگاه آزاد اسلامی قزوین، خاطر نشان كرد: این مركز كه محور اصلی فعالیت‌های آن بر روی ابداعات است،‌ محیطی در اختیار شما قرار می‌دهد تا در كنار پژوهشگران دیگر فعالیت‌های خود را انجام دهید و ضمن نزدیك شدن به یكدیگر از كمك‌های پژوهشگران دیگر بهره‌مند شوید. حمایت‌های مالی مركز رشد از دیگر مزایای آن است كه می‌توان برای اجرای طرح‌های خود و نمونه‌سازی به آن‌ تكیه كرد.

این پژوهشگر برتر با اشاره به وجود مشكلات مالی،‌ گفت: با توجه به برآوردهایی كه ما از قبل داشتیم وبه دلیل افزایش ناگهانی قیمت‌ها، در برخی از پروژه‌ها با موانعی روبرو هستیم.

نرم افزار موبایل ایلنا
ارسال نظر
اخبار مرتبط سایر رسانه ها
    اخبار از پلیکان
    تمامی اخبار این باکس توسط پلتفرم پلیکان به صورت خودکار در این سایت قرار گرفته و سایت ایلنا هیچگونه مسئولیتی در خصوص محتوای آن به عهده ندارد
    اخبار روز سایر رسانه ها
      اخبار از پلیکان
      تمامی اخبار این باکس توسط پلتفرم پلیکان به صورت خودکار در این سایت قرار گرفته و سایت ایلنا هیچگونه مسئولیتی در خصوص محتوای آن به عهده ندارد
      پیشنهاد امروز