خبرگزاری کار ایران

پس از ۶ سال؛

طرح جامع مشهد به تصویب رسید

asdasd
کد خبر : ۹۷۶۸۱

با تهیه و تصویب طرح جامع مشهد عملآ حضور شهرداری و نقش آن در فرآیند تصمیم‌گیری شهر تعیین و تثبیت می‌شود.

ایلنا: طرح جامع مشهد پس از سیر مدت زمان ۶ ساله برای تهیه و تدوین، به تصویب رسید.

به گزارش ایلنا از مشهد، محمد هادی جاوید، معاون شهرسازی و معماری شهردار مشهد در صحن علنی یکصد و هفتاد و چهارمین جلسه علنی شورای اسلامی شهر مشهد، با بیان اینکه اولین طرح جامع مشهد در سال ۵۲ و طرح خازنی در سال ۷۲ به تصویب رسید، اظهار کرد: طی این سال‌ها این طرح‌های قدیمی مبنای پاسخگویی شهرداری به شهروندان بود.
وی با اشاره به اینکه با تهیه و تصویب طرح جامع مشهد عملآ حضور شهرداری و نقش آن در فرآیند تصمیم‌گیری شهر تعیین و تثبیت می‌گردد، خاطرنشان کرد: با تشکیل نهاد مطالعات توانستیم خروجی مناسبی را شاهد باشیم.
رحمان تفهمی، مدیر نهاد مطالعات شهرداری مشهد نیز در این خصوص گفت: موضوع تهیه و تدوین و بازنگری طرح جامع مشهد از سال ۸۶ به این مدیریت واگذار شد و مراحل آن با برگزاری۳۰۰ جلسه کار‌شناسی و بیش از ۱۶ هزار ساعت کار کار‌شناسی دنبال گردید. در سال ۸۹ نیز این طرح به شورای برنامه‌ریزی استان ارجاع داده شد، اما به دلیل مواجه این طرح با مسائل سیاسی و بحث حریم و محدوده شهرستان طرقبه و شاندیز، تصویب آن تا به امروز با تاخیر همراه شد.
وی درباره خصایص این طرح بیان کرد: نگاه خرد به کلان و کلان به خرد در مسائل شهری، همزمانی آن با طرح جامع مطالعات حمل و نقل، استفاده از پیوست‌های ایمنی برای اولین بار در مشهد و شناسایی سرانه زائر به عنوان خدمات مرتبط از جمله ویژگی‌های منحصر به فرد طرح جامع مشهد مصوب سال ۹۲ است.
اسماعیل مفیدی، رییس کمیسیون برنامه، بودجه و امور اداری شورای اسلامی شهر مشهد نیز در ادامه با بیان اینکه هزینه طرح جامع با افق روز ۷۹ میلیارد تومان برآورد می‌شود، خاطرنشان کرد: شورا باید بپذیرد از امروز تراکم پایه را به صورت ۱۰۰ درصد مسکونی در نظر گیرد و مازاد آن را به شهر واگذار کند؛ این سرمایه جزو سرمایه‌های لاینفک شهر محسوب می‌شود و اگر محقق نشود، طرح جامع نیز محقق نخواهد شد.
وی با اشاره به اینکه طرح جامع مشهد را با بودجه‌های سال‌های بعد باید دقیقا هماهنگ کرد، گفت: باید شهرداری در تحقق اهداف متناظر با طرح همت کند و به روز باشد و نرخ و قیمت هر تعاملی همچون ورود به محدوده، مازاد، تراکم و... را به روز و آنی ابلاغ کند؛ برای مثال تاثیر احداث بولوار تازه احداث شده نماز بر منازل مسکونی و واحدهای تجاری آن محدوده را در نظر گیرد و ارزش اقتصادی را در طرح بنشاند.
وی تصریح کرد: اجرای و پیشبرد این طرح، مدیریت هوشمند می‌طلبد و برای استحصال منایع درآمدی شهرداری باید دقت نظر صورت گیرد چرا که دیگر منابع درآمدی نفتی به شهر پمپاژ نمی‌شود.
جواد داوودآبادی، رییس کمیسیون فنی، عمرانی و طرح ریزی شورای اسلامی شهر مشهد نیز در این جلسه با راهبردی خواندن طرح جامع برای مشهد اظهار کرد: نرم‌افزاری عمل کردن در این طرح بسیار مهم و الزامی است و در ساختار شهری نهاد مطالعات باید به گونه‌ای عمل کند که اهداف یاد شده محقق شود؛ به همین منظور توصیه می‌شود اصلاحات صورت گرفته در جلسات شورا و کمیسیون‌ها در خصوص این طرح و اسناد بالا دستی مدنظر قرار گیرد.
غلامرضا زعیمی، رییس کمیسیون حمل و نقل و ترافیک شورای شهر با اشاره به اینکه ۳۳ هزار میلیارد از بودجه شهرداری باید از سوی دولت تامین می‌شد، گفت: تنها ۱۰ درصد این بودجه از سوی دولت تامین می‌شود و سهم شهرداری نیز ۱۳ درصد است که در مجموع شهرداری با کسری ۴۳ هزار میلیاردی، باید این منابع را از داخل شهر و بدون وابستگی به دولت تامین کند؛ البته این نکته را هم باید گفت که شهر استعداد کسب درآمدهای مذکور را نیز داراست.
غلامرضا بصیری‌پور، رییس کمیسیون فرهنگی و اجتماعی شورای اسلامی شهر مشهد تصویب طرح جامع را یکی از حرکت‌های ریشه‌ای برای ۱۵ سال آینده خواند و گفت: طرف حساب این طرح مردم هستند به همین دلیل لازم است برای اجرای موفق این طرح مصاحبه‌های زیادی انجام شود و مقدمه‌سازی برای اجرای آن صورت گیرد و اجرای طرح برای مردم تشریح شود.
عباس شیرمحمدی، رئیس شورای اسلامی شهر مشهد نیز در ادامه صحبت‌های مطرح شده خاطرنشان کرد: پیش‌بینی می‌شد این طرح دو ساله به تصویب برسد اما به علت مواجه با موضوع شهرستان طرقبه و شاندیز روند کار با کندی همراه بود، اما در کنار روند تهیه و بازنگری طرح جامع، سایر سند‌ها طی سال‌های اخیر در شورا با حضور مشاوران مورد بررسی قرار گرفت.
وی ادامه داد: لایحه نهایی طرح جامع در هشتم خرداد سال جاری از سوی شهرداری به شورا ارائه شد و این سند مدت ۲. ۵ در شورا در دست بررسی است که امید است امروز به تصویب نهایی برسد؛ همچنین امید است شورای چهارم نیز این طرح را رصد کند و گام به گام بر مبنای آن به پیش رود.
موضوع واگذاری زمین به شرکت خوشگوار به عنوان یکی دیگر از مصوبات شورا مطرح بود. این لایحه با دو فوریت به تصویب رسید و بر اساس آن به شهرداری مشهد اجازه داده شد زمین حاصل از حذف خیابان واقع در میدان سپاد، پشت بازار خیام، به مساحت ۳۳۰ هزار متر مربع را در قبال قیمت کار‌شناسی به شرکت خوشگوار واگذار کند.
بحث ایجاد تالار مبادلات املاک و مستغلات شهرداری مشهد نیز در این جلسه مطرح گردید که بر اساس نظریه کمیسیون برنامه و بودجه و موافقت اعضای شورای شهر مقرر گردید نسبت به راه‌اندازی این تالار حداکثر ظرف مدت یک ماه اقدام و گزارش عملکرد تالار فوق به صورت ماهانه به شورای شهر ارائه شود تا نسبت به ادامه فعالیت تالار در سال آینده تصمیم‌گیری شود.
دیگر مصوبه این جلسه شورای اسلامی شهر مشهد به موضوع مشارکت با افق توسعه انرژی خلیج فارس اختصاص یافت که کاربری این پروژه در سه پهنه ۱۸ هزار مترمربعی با کاربری تاسیسات زیربنایی، ۱۴۰ هزار مترمربع با کاربری تراکم کم مسکونی و ۱۷۵ هزار مترمربع با کاربری تاسیسات زیربنایی است که در این پروژه کاربری کل زمین به مساحت ۳۳۳ هزار مترمربع با کاربری مختلط ۱۹۶ درصد و سطح اشغال ۵۱ درصد صادر شده است.
اسماعیل مفیدی، رییس کمیسوین برنامه، بودجه و امور ادرای شورای اسلامی شهر مشهد در دفاع از این موضوع گفت: این پروژه در حوزه درآمدی منطقه ۵ شهرداری مشهد به عنوان مناطق کمتر برخودار شهر است که در صورت تصویب، اجرای آن می‌تواند کمک بزرگی به موضوع توسعه اقتصادی این محدوده باشد.
اجرای این پروژه به تصویب رسید و به شهرداری مشهد اجازه داده شد پروژه ارغوان را با مشارکت شرکت افق توسعه انرژی خلیج فارس در زمینی به مساحت ۳۳۳ هزار متر مربع واقع در بولوار سرخس بر اساس قرارداد مشارکتی اجرا نماید.
اصلاح ماده ۱۲ دفترچه یکپارچه سازی ضوابط محاسبات درآمدی نیز در این جلسه به تصویب رسید.
در آخرین مصوبه امروز شورای اسلامی شهر مشهد به سازمان پایانه‌های مسافربری شهرداری اجازه داده شد نسبت به انعقاد قرارداد با شرکت صنعت یاران انرژی فدک قدر به منظور فروش تضمینی برق مورد نیاز پایانه مسافربری امام رضا (ع) با ۱۰ درصد تخفیف نسبت به تعرفه‌های شرکت توزیع برق برای مدت هفت سال اقدام کند. محل احداث نیروگاه در زمینی به مساحت ۴۰۰ متر مربع و با مبلغ ماهیانه ۴۰ میلیون ریال برای مدت قرار داد به صورت اجاره با افزایش سالانه ۱۰ درصد به شرکت مذکور واگذار می‌شود.

نرم افزار موبایل ایلنا
ارسال نظر
اخبار مرتبط سایر رسانه ها
    اخبار از پلیکان
    تمامی اخبار این باکس توسط پلتفرم پلیکان به صورت خودکار در این سایت قرار گرفته و سایت ایلنا هیچگونه مسئولیتی در خصوص محتوای آن به عهده ندارد
    اخبار روز سایر رسانه ها
      اخبار از پلیکان
      تمامی اخبار این باکس توسط پلتفرم پلیکان به صورت خودکار در این سایت قرار گرفته و سایت ایلنا هیچگونه مسئولیتی در خصوص محتوای آن به عهده ندارد
      پیشنهاد امروز