خبرگزاری کار ایران

مدیرعامل سازمان فناوری اطلاعات و ارتباطات شهرداری مشهد تاکید کرد؛

لزوم مشارکت بخش خصوصی و شهروندان برای دستیابی به شهر هوشمند

asdasd
کد خبر : ۱۰۲۸۶۶

در حال حاضر اهداف، راهبردها، طرح‌ها و بخش عظیمی از پروژه‌های کلیدی شهر مشهد به نحوی ترسیم شده که بتواند این کلانشهر را در آینده‌ای نزدیک در زمره شهرهای برتر هوشمند قرار دهد.

ایلنا:مدیرعامل سازمان فناوری اطلاعات و ارتباطات شهرداری مشهد با بیان اینکه فناوری اطلاعات شهر هوشمند را دست یافتنی‌تر کرده است بر لزوم مشارکت شهروندان و بخش خصوصی جهت دستیابی به این مهم تاکید کرد.
به گزارش ایلنا از  مشهد،علی آبسالان با اشاره به نقش کلیدی فناوری‌های اطلاعاتی و ارتباطی در عرصه‌های اقتصادی، اجتماعی و سیاسی در شهر گفت: مشهد مقدس به دلیل ویژگی‌های فراملی، جایگاه آن در جهان تشییع و میزبانی بیش از 25 میلیون زائر و گردشگر در سال اولویت بالایی برای پیشگام شدن در حوزه پیاده‌سازی و بهره‌گیری از راهکارهای نوین مدیریت شهری و خدمت‌رسانی به شهروندان را دارد به گونه‌ای که در حال حاضر اهداف، راهبردها، طرح‌ها و بخش عظیمی از پروژه‌های کلیدی شهر مشهد به نحوی ترسیم شده که بتواند این کلانشهر را در آینده‌ای نزدیک در زمره شهرهای برتر هوشمند قرار دهد.
وی بیان کرد: شهر هوشمند واقعیت و الزامی است که با توجه به گسترش روز افزون تکنولوژی اطلاعات در شهرها و در راستای پاسخگویی به نیازهای توسعه یافته شهروندان به اطلاعات در زندگی روزمره روز به روز بیشتر احساس می‌شود.
آبسالان تصریح کرد: شهر هوشمند تحقق مفهومی نو در شهرنشینی است لذا آنچه یک شهر را به سمت هوشمندی پیش می‌برد، صرفا استفاده از ابزار مخابراتی و ارتباطی آن شهر نیست بلکه استفاده از این فناوری در راستای ارتقای سطح کمی و کیفی زندگی شهروندان یک شهر است و شهروند مشهدی، زائر و یا گردشگر باید بتواند با مراجعه به نزدیک‌ترین مرکز خدمت‌رسانی شهر (دفاتر مهندسی، پیشخوان، سایت اینترنتی و یا حتی تلفن همراه خود) خدمات و اطلاعات مورد نیاز را دریافت و حضور مدیریت واحد شهری را احساس کند.
به گفته مدیرعامل سازمان فناوری اطلاعات و ارتباطات شهرداری مشهد بدون شک این امر بدون هدایت و نظارت سامانه‌ها و سیستم‌هایی که در پشت صحنه بتوانند اطلاعاتی یکپارچه را تحقق ببخشند و داده‌ها را به گردش درآورند امکانپذیر نیست.
وی در ادامه از شهروندان مشهدی به عنوان شهروندانی فهیم، آگاه، فرهیخته و حامی مدیریت شهری یاد کرد و افزود: شهروندان مشهدی به عنوان مخاطبان اصلی شهر هوشمند، با درایت همیشگی خود ثابت کرده‌اند که شایسته بهره‌برداری حداکثری تمام ظرفیت‌های ایجاد شده و خدمات ارایه شده توسط مدیریت شهری و دیگر دستگاههای اجرایی شهری هستند.
آبسالان ادامه داد: همکاری حداکثری شهروندان این کلانشهر در فعال شدن پروژه من کارت (بلیت الکترونیک) از جمله مصادیق بزرگ این امر به شمار می رود و تراکنش روزانه یک میلیون و 300 هزارتایی از طریق این سامانه اثبات این مدعا است.
مدیر عامل سازمان فناوری اطلاعات و ارتباطات شهرداری مشهد تاکید کرد: مدیریت شهری مشهد با پشتوانه این حمایت، مشارکت مردمی، همکاری و هم‌افزایی بخش خصوصی تاکنون سعی کرده است تا مجموعه خدمات در دسترس شهروندان را در فضای مجازی و در حوزه های فرهنگی، اقتصادی، اطلاع‌رسانی، اجتماعی، گردشگری و.... به منظور رفع نیازهای اطلاعاتی و خدماتی شهروندان در بخش های مختلف مدیریت شهری توسعه دهد و نیز در حوزه زیرساخت، دسترسی‌ها را در سطح شهروندی افزایش دهد.
وی در ادامه با تاکید بر هم‌افزایی بخش خصوصی، متناسب با رشد و شتاب قابل توجه ارایه خدمات الکترونیک و فناوری اطلاعات در شهر اضافه کرد: سازمان فناوری اطلاعات و ارتباطات شهرداری مشهد به منظور تحقق شهر هوشمند سعی دارد تا بخش عظیمی از فرآیندهای مدیریت شهری را در بخش های مختلف الکترونیکی کند، به طوری که طراحی و پیاده‌سازی 96 پرتال اطلاع‌رسانی، ارایه 60 سرویس تعاملی الکترونیک و فعالسازی بیش از 39 سامانه مدیریت شهری گوشه‌ای از مهمترین اقدامات این سازمان بوده است.
آبسالان با بیان اینکه تمامی اهداف، راهبردها، چشم‌انداز و برنامه‌های توسعه‌ای سازمان به نحوی ترسیم شده که بتواند شهر مشهد را در آینده‌ای نه چندان دور در زمره یکی از شهرهای هوشمند منطقه قراردهد، به بخشی از مهمترین اقدامات انجام شده در راستای توسعه زیرساخت ها اشاره کرد و گفت: توسعه شبکه بیسیم بالغ بر 131 نقطه، توسعه شبکه فیبر نوری به طول 154 کیلومتر برای اتصال 24 نقطه اصلی شهرداری، راه‌اندازی مرکز کامپیوتر شهر مشهد، ساماندهی دکل‌های مخابراتی، فعال‌سازی 151سرور فیزیکی، ایجاد 362 سرور مجازی با توجه به امکانات و فرصت‌های در اختیار این سازمان تاکنون تعریف و اجرا شده است.

 

نرم افزار موبایل ایلنا
ارسال نظر
اخبار مرتبط سایر رسانه ها
    اخبار از پلیکان
    تمامی اخبار این باکس توسط پلتفرم پلیکان به صورت خودکار در این سایت قرار گرفته و سایت ایلنا هیچگونه مسئولیتی در خصوص محتوای آن به عهده ندارد
    اخبار روز سایر رسانه ها
      اخبار از پلیکان
      تمامی اخبار این باکس توسط پلتفرم پلیکان به صورت خودکار در این سایت قرار گرفته و سایت ایلنا هیچگونه مسئولیتی در خصوص محتوای آن به عهده ندارد
      پیشنهاد امروز