خبرگزاری کار ایران

محمد جواد قاسمی

سند راهبردی علمی صنعت چرم تهیه می شود

asdasd

در جلسه ای با حضور محمد جواد قاسمی سرپرست دفتر تجاری سازی و همکاریهای دانش و صنعت معاونت علمی و فن آوری معاونت ریاست جمهوری با تنی چند از فعالان صنعت چرم برگزار شد راه های استفاده از دانش و علم ایرانی در صنعت چرم بررسی شد.

رامین - ایلنا: در جلسه ای با حضور محمد جواد قاسمی سرپرست دفتر تجاری سازی و همکاریهای دانش و صنعت معاونت علمی و فن آوری معاونت ریاست جمهوری با تنی چند از فعالان صنعت چرم برگزار شد راه های استفاده از دانش و علم ایرانی در صنعت چرم بررسی شد.

در این جلسه سرپرست دفتر تجاری سازی و همکاریهای دانش و صنعت معاونت علمی و فن آوری معاونت ریاست جمهوری به خبر نگار ما گفت: چند برنامه وسیع د ر معاونت ریاست جمهوری عرصه ملی داریم یکی از این برنامه ها تاسیس ستاد فن آوری راهبردی است تاکنون 11 ستاد در کشور فعال شده است.

محمد جواد قاسم ادامه داد: اساسنامه این ستادها به تایید شورای انقلاب فرهنگی می رسد وظیفه اصلی ستادها حمایت از طرح های دانش بنیان در دانشگاه ها و مراکز تحقیقاتی وضیفه این مراکز طرح ها ی کلان ملی است.

قاسمی افزود: یکی از برنامه حمایت از دانشگاه ها و ایجاد طرح های ملی کانون هماهنگی دانش است و در حال حاضر 60 کانون فعال داریم یکی از این کانون ها، کانون هماهنگی چرم و پوست کشور است.

این مقام مسئول ادامه داد: امروز به دعوت این کانون به چرمشهر ورامین آمده ایم و در حال تهیه گزارش و ارائه آن به معاون علمی فن آوری رئیس جمهور هستیم.

وی ادامه داد: ما در قسمتی از کار میتوانیم وارد شویم که تنگناهای علمی و فنی دارد امیدواریم در دو ماه آینده سند راهبردی علمی صنعت چرم تهیه شود در این جلسه اساتیدی از دانشگاه ها و صاحبان صنایع چرم نیزحضور دارند.

قاسمی گفت: حمایت از شرکتهای دانش بنیان در پارک ها و فضاهای رشد کشور در حال حاضر 31 پارک و 110 مرکز رشد وابسته به وزارت علوم و 31 مرکز وابسته به وزارت بهداشت از حمایت های مادی و معنوی معاونت فن آوری رئیس جمهور بهره مند هستند در سه سال گذشته بیش از 60 میلیارد تومان به این پارکها کمک کرده ایم و این پارکها به شرکتهای دانش بیان کمک می کنند در امسال و سال آینده برنامه های خوبی برای شرکت های دانش بنیان داریم.

قاسمی گفت: دانش علمی کشور پاسخ گوی نیازهای علمی و دانش مورد نیاز صنعت چرم است و دانشمندان ما توانائی حل مشکلات علمی و فنی و دانش مورد نیاز صنعت چرم را دارند.

سهراب صالحی پور کار آفرین نمونه استان تهران و کارخانه دار از چرم وطن به خبرنگار ما گفت: یکی از مشکلات ما کمبود مواد شیمیایی برای تولید چرم اعم از مرحله دباغی و فینیش(قسمت تکمیلی و فراوری چرم) و داشتن تکنولوژی و به روز نبودن و تکنیکر مربوط به چرم و آنالیزهای نهایی تولید چرم است به طور مثال شرکت های خارجی چرم خام را از ما دریافت می کنند و بعد از بررسی فرمولاسیون مورد نیاز را به کارخانه های چرم سازی ارائه می دهند که می شود با استفاده از دانش ایرانی این مشکل را برطرف كرد.

این کارخانه دار ادامه داد: مشکل بعدی کمبود کارگر وارد و آموزش دیده، کارگر تکنسین و مهندسین شیمی با گرایش چرم سازی که اشراف خوبی به صنعت چرم داشته باشند اعم از دباغی و فینیش، صنعت چرم را آزار میدهد که با آموزش از طریق سازمان فنی و حرفه ای می توانیم مشکل را نیز حل کرد.

صالحی افزود: واردات مواد شیمیای، ماشین آلات و تکنولوژی مشکل دیگریست است که با کاهش تعرفه واردات برطرف نمودن بروکراسی اداری می توان در جهت کاهش این معضل نیز گام برداشت ولی باید توجه داشت استفاده از دانش ایرانی برای ساخت مواد شیمیایی ماشین آلات و بومی سازی تکنولوژی چرم این مشکل را برای همیشه برطرف خواهد كرد.

کارآفرین نمونه استان تهران در پایان گفت: این شرکت سه استاندارد تولید چرم دارد و موفق به دریافت آر ندی از وزارت صنایع شده است این شرکت جز محدود تولید کنندگان چرم شتر مرغ است و تنها دارنده آزمایشگاه اکرودیته و همکار استاندارد و تحقیاقات استان تهران می باشد که نشان از سطح خوب و قابل ارتقا صنعت چرم دارد.

مهران فرزین رئیس کمیته علمی کانون هماهنگی دانش وصنعت چرم وپوست در ادامه این نشست به خبر نگار ما گفت: بسیاری اعتقادی به پویایی صنعت چرم نداشتند در صورتی که این گونه نیست حلقه مفقوده این صنعت دانش است دانش علمی و تئوری که می بایست به آن توجه شود.

فرزین ادامه داد:با توجه به امکانات و پتانسیل موجود علمی و آموزشی در کشور، استان تهران و شهرستان ورامین و شهرک چرمشهر می توان این حلقه مفقوده را پیدا و طراحی نمود تا بر مشکلات صنعت چرم فائق آییم به طور مثال تکنولوژی چرم در کشور هند از ایران بسیار پائین تر است اما وجود نیروهای ماهر زیاد کمک نموده تا صنعت چرم هند بازارهای جهانی را در اختیار داشته باشد.

فرزین افزود: برنامه هایی داریم که تعدادی از صاحبان صنایع چرم ایران را جهت بازدید از کشور هند و یک کشور اروپائی اعزام نمائیم ما تلاش می کنیم تا با پیوند دانش و صنعت مشکلات موجود در صنعت چرم را به صورت علمی و عملی برطرف نمائیم.

 

نرم افزار موبایل ایلنا
ارسال نظر
اخبار مرتبط سایر رسانه ها
    اخبار از پلیکان
    تمامی اخبار این باکس توسط پلتفرم پلیکان به صورت خودکار در این سایت قرار گرفته و سایت ایلنا هیچگونه مسئولیتی در خصوص محتوای آن به عهده ندارد
    اخبار روز سایر رسانه ها
      اخبار از پلیکان
      تمامی اخبار این باکس توسط پلتفرم پلیکان به صورت خودکار در این سایت قرار گرفته و سایت ایلنا هیچگونه مسئولیتی در خصوص محتوای آن به عهده ندارد
      پیشنهاد امروز