خبرگزاری کار ایران

مدیر کل بهزیستی استان اصفهان در پاسخ به ایلنا:

هزار و ۶۰۰ زوج نابارور اصفهانی پشت نوبت فرزند خواندگی/ شیرخوارگاه‌ها فقط بچه معلول دارند

asdasd
کد خبر : ۸۹۱۶۹

مشکل کودکان کار در اصفهان کنترل شده است/ بسیاری از کودکان خیابانی اصفهان مهاجران فصلی و فرزندان اتباع بیگانه هستند.

ایلنا: مدیر کل بهزیستی استان اصفهان هزار و ۶۰۰ زوج نابارور را پشت نوبت فرزند خواندگی اعلام کرد و گفت: متاسفانه بیشتر بچه‌هایی که سر راه گذاشته می‌شوند معلول هستند و شیرخوارگاه‌های استان فرزندی برای واگذاری به خانواده‌های متقاضی ندارند.

به گزارش خبرنگار ایلنا از اصفهان، محمود محمد‌زاده در نشست خبری که در آستانه فرارسیدن سی و چهارمین سالگرد تاسیس بهزیستی، پیش از ظهر امروز یکشنبه 23 تیرماه برگزار شد در پاسخ به پرسش ایلنا درباره افزایش طلاق و مشکلات فرزندخواندگی در اصفهان افزود: متاسفانه اکثر بچه‌های‌‌ رها شده و یا به عبارتی سر راهی، دچار بیماری و معلولیت‌های شدید جسمی حرکتی هستند و به محض تولد، سر راه گذاشته می‌شوند و سازمان بهزیستی موظف است به کمک این نوزادان بشتابد.

وی سیستم آسیب‌های اجتماعی را پیا و خلاق دانست و تاکید کرد: متاسفانه در این شرایط زوج‌های نابارور تلاش می‌کنند از راههای نادرست مانند خرید بچه از خانواده‌های بی‌بضاعت، صاحب فرزند شوند که این کار برای آن‌ها دردسر ساز است.

مدیر کل بهزیستی استان با اشاره به وجود ۳۹ مرکز خاص نگهداری بچه‌های بی‌سرپرست و بدسرپرست در استان، ادامه داد: در حال حاضر ۵۰۰ کودک در این مراکز نگهداری می‌شوند و ۶۰۰ نفر نیز نزد اقوام درجه یک خود از قبی عمو، دایی و خاله نگداری می‌شوند.

وی در پاسخ به این پرسش که دلیل انتظار طولانی مدت زوج‌های نابارور برای رفتن سرپرستی کودکان بهزیستی گفت: در شیرخوارگاه‌ها بچه نداریم چون همه معلول هستند.

محمد‌زاده همچنین از افزایش طلاق عاطفی در جامعه خبر داد و ادامه داد: علت اصلی این مشکل وجود ماهواره است.

ثبت ۸ هزار طلاق در یک سال

همچنین معاون امور اجتماعی بهزیستی استان اصفهان، درباره روند رو به رشد طلاق در اصفهان، گفت: در همه جای دنیا و متناسب با نوع فرهنگ و قوانین اجتماعی آسیب‌هایی وجود دارد اما در کشور ما پس از اعتیاد دومین آسیب طلاق است که بر اساس آمارهای سال۹۰ در طول یک سال بیش از ۸ هزار مورد طلاق در استان اصفهان به ثبت رسیده است.

سعید صادقی اعلام آمارهای مربوط به سال ۹۱ و امسال را نیازمند تحلیل بیشتر دانست و ادامه داد: این آمار به ۸ هزار آسیب اجتماعی برای زوج‌ها منتهی نمی‌شود بلکه به معنای مشکلات بعدی برای ۶۵ درصد این خانواده‌ها که داری فرزند هستند و پیامدهای دیگری است که برای زنان سرپرست خانوار و... به همراه دارد.

وی که معتقد است روند طلاق در جامعه از یک مشکل به مساله اجتماعی تبدیل شده، بیان داشت: تغییر در سبک زندگی، شیوه‌های همسرگزینی و نوع روابط بین افراد در جامعه حتی در حریم خصوصی مردم، محرک‌های اجتماعی و از دست رفتن خویشتن داری و نبود اخلاق در حوزه خانواده همه و همه دست به دست هم داده تا طلاق به عنوان یک مساله اجتماعی قد علم کند.

معاون امور اجتماعی بهزیستی استان اصفهان، مهار این مشکل را نیازمند مداخله بسیار بالای مسوولان دانست و گفت: این کار سختی نیست چرا که اگر مشکلات فرهنگی و اجتماعی باعث تغییر در سبک زندگی خانواده‌ها شده باید روندهای نادرست را از راه درست و به صورت اصولی اصلاح کنیم.

وی با اشاره به اینکه ریشه طلاق در ۸۰ درصد جوامع یکسان است، تصریح کرد: تنها ۲۰ درصد زمینه‌های بروز این مشکل به مسایل فرهنگی و قومی جوامع برمی گردد.

مشکل کودکان کار در اصفهان کنترل شده است

صادقی بار دیگر در برابر انتقاد خبرنگاران از افزایش تعداد کودکان خیابانی و کار، تاکید کرد: اصفهان یکی از پاک‌ترین شهرهای کشور از نظر سالم بودن محیط شهری و وجود کودکان خیابانی و کار است این ادعا در مقایسه با کودکان خیابانی تهران که در خیابان‌ها موج می‌زنند ثابت می‌شود، در زمینه کودکان کار نیز برآورد‌ها حکایت از کنترل این مشکل دارد اما هنوز جای کار وجود دارد.

وی افزایش آگاهی مردم و فرهنگ شهروندی را نیز مهم‌ترین راهکار جلوگیری از تکدی‌گری در شهر دانست و گفت: در همه سیستم‌هایی که تلاش می‌کنند سلامت اجتماعی محقق شود، عاری از خطا نیستند اما بزرگنمایی درباره مشکل کودکان کار و خیابانی اصفهان بی‌مهری نسبت به خدماتی است که به انواع آسیب دیدگان اجتماعی ارائه می‌شود.

معاون امور اجتماعی بهزیستی استان اصفهان بسیاری از کودکان خیابانی را مهاجران فصلی و فرزندان اتباع بیگانه معرفی کرد و بیان داشت: برای بررسی و تجزیه تحلیل دقیق آسیب‌های اجتماعی مانند فرار دختران از منزل، کودکان سرراهی و... لازم است مرکز ملی آمار ایجاد شود چرا که بدون آمار، قدرت برنامه ریزی و سیاست گذاری برای آینده نخواهیم داشت.

۴۰۰ هزار اصفهانی بالای ۶۰ سال دارند

در ادامه مدیر کل بهزیستی استان اصفهان از وجود ۴۰۰ هزار سالمند بالای ۶۰ سال خبر داد و گفت: مناسب سازی برای عبور و مرور این افراد در کنار معلولان و افراد توان خواه دیگر نیاز اول اصفهان است البته در این زمینه کار زیادی شده اما هنوز مشکلات برطرف نشده است.

محمود محمد‌زاده این موضوع را خواسته اصلی بهزیستی از مسوولان شهر و استان اعلام کرد و ادامه داد: در طرح سفیران خدمت از همه مدیران دستگاههای اجرایی دعوت می‌کنیم از مراکز بهزیستی بازدید کنند و با خدمات این نهاد آشنا شوند، علاوه بر این، طرحی به نام شکرانه سلامت در حال اجرا داریم که هر دستگاه و یا واحد تولیدی و خدماتی می‌توانند خرده‌های حقوق کارکنا ن خود را در مبالغ کمتر از هزار تومان به حساب بهزیستی واریز کند تا این کمک‌های اندک روی هم جمع شود و بتواند بخشی از مشکلات مددجویان را برطرف کند.

وی با اشاره به اینکه در ۲۰ سال آینده با سونامی جمعیت سالمند در کشور روبرو خواهیم شد، گفت: خوشبختانه اصفهان در این زمینه خوب کار شده چون خیران توانمندی دارد که با بهزیستی همکاری می‌کنند.

۳۲۰ هزار نفر زیر پوشش بهزیستی هستند

این مقام مسوول تشکیل سازمان بهزیستی در سال ۵۹ را یکی از ثمرات انقلاب اسلامی بیان کرد و اظهار داشت: در ۳۴ سال گذشته این سازمان از یک نهاد حمایتی محض به سازمانی تخصصی، پویا و بانشاط تبدیل شده که بیش از ۵۹ وظیف را در مبارزه با اسیب‌های اجتماعی به عهده دارد.

وی مشتریان این سازمان را انسان‌هایی با نیازهای متفاوت معرفی کرد و گفت: با توجه به حجم خدمات، مراکز و داشتن یک چرخه کامل از خدمات در حدود هزار و ۹۳۳ مرکز، بهزیستی اصفهان را در جایگاه دوم کشور قرار داده که بیش از ۳۲۰ هزار مددجو را تحت پوشش دارد.

ارسال نظر
اخبار مرتبط سایر رسانه ها
    اخبار از پلیکان
    تمامی اخبار این باکس توسط پلتفرم پلیکان به صورت خودکار در این سایت قرار گرفته و سایت ایلنا هیچگونه مسئولیتی در خصوص محتوای آن به عهده ندارد
    اخبار روز سایر رسانه ها
      اخبار از پلیکان
      تمامی اخبار این باکس توسط پلتفرم پلیکان به صورت خودکار در این سایت قرار گرفته و سایت ایلنا هیچگونه مسئولیتی در خصوص محتوای آن به عهده ندارد
      پیشنهاد امروز