خبرگزاری کار ایران

سرپرست سازمان جهاد کشاورزی استان:

زاینده رود نباشد، نیمی از کشاورزان اصفهان بیکاری می‌شوند

asdasd
کد خبر : ۸۸۸۴۴

باز شدن آب برای کشت بهاره باعث شد تا چاه‌ها افزایش ذخیره پیدا کنند، کشت بهاره انجام بگیرد و یک معیشت نسبی برای کشاورزان رقم بخورد. به همین دلیل زاینده‌رود از نظر اقتصادی برای استان اصفهان بسیار مهم است.

ایلنا: سرپرست سازمان جهاد کشاورزی استان اصفهان با اشاره به اینکه در خشکسالی‌های پنج سال گذشته بیشترین خسارت به بخش کشاورزی وارد شده است، گفت: در این مدت چهار هزار میلیارد و ۶۰۰ میلیون تومان خسارت به کشاورزی وارد شده است.

به گزارش خبرنگار ایلنا از اصفهان، محمد نصر اصفهانی در نشستی خبری، از کاهش۱۵ تا ۳۵ درصدی تولید محصولات کشاورزی در ۵ سال گذشته خبر داد و افزود: از مجموع ۲۳ شهرستان استان اصفهان، ۹ شهرستان در حوضهٔ زاینده‌رود واقع شده است و اگر زاینده‌رود نباشد بیش از نیمی از محصولات کشاورزی استان از بین می‌رود و ۴۱ درصد اشتغال در کشاورزی نیز از میان می‌رود.

وی کل سطح زیر کشت در حوزهٔ زاینده رود را نزدیک به ۱۸۰ هزار هکتار برشمرد و گفت: ۶۰ هزار هکتار از این منطقه، به طور مستقیم از آب زاینده ‌رود استفاده می‌کند.

سرپرست سازمان جهاد کشاورزی استان اصفهان عدم تامین آب‌ کشت پاییزه و آب‌دهی کشت بهاره در سال زراعی جاری را تجربه‌ای بی‌سابقه دانست و ادامه داد: با وجود اینکه در شرایط عادی باید‌ ۶۰ هزار هکتار از مزارع استان به زیر کشت می‌رفت اما با توجه به خشکسالی موجود فقط در ۱۴ هزار و ۴۰۰ هکتار زراعت انجام شد.

وی افزایش ذخیره آب چاه‌های کشاورزی، آبیاری کشت‌های پاییزه و تولید علوفه را از تاثیرات مثبت بازگشایی آب برای کشت بهاره عنوان کرد و ادامه داد: تاکنون در بخش زراعت ۲۵۰ میلیارد تومان، باغات ۳ میلیارد و ۴۰۰ میلیون تومان و محصولات دامی ۶۳ میلیارد تومان خسارت وارد شده است.

نصر اصفهانی با اشاره به ابلاغ برنامه توزیع از سوی وزارت نیرو گفت: با توجه به مشکلات پیش آمده در تحویل آب باز هم نتوانستیم کشت مطلوبی داشته باشیم اما توانستیم کشت مناسبی را در سال جاری رقم بزنیم.

وی جاری ماندن حتی یک روز آب بیشتر در بستر رودخانه را موجب آبیاری دو هزار هکتار از مزارع استان دانست و تاکید کرد: باز شدن آب برای کشت بهاره باعث شد تا چاه‌ها افزایش ذخیره پیدا کنند، کشت بهاره انجام بگیرد و یک معیشت نسبی برای کشاورزان رقم بخورد به همین دلیل زاینده‌رود از نظر اقتصادی برای استان اصفهان بسیار مهم است.

نرم افزار موبایل ایلنا
ارسال نظر
اخبار مرتبط سایر رسانه ها
    اخبار از پلیکان
    تمامی اخبار این باکس توسط پلتفرم پلیکان به صورت خودکار در این سایت قرار گرفته و سایت ایلنا هیچگونه مسئولیتی در خصوص محتوای آن به عهده ندارد
    اخبار روز سایر رسانه ها
      اخبار از پلیکان
      تمامی اخبار این باکس توسط پلتفرم پلیکان به صورت خودکار در این سایت قرار گرفته و سایت ایلنا هیچگونه مسئولیتی در خصوص محتوای آن به عهده ندارد
      پیشنهاد امروز