خبرگزاری کار ایران

مشاور سازمان میراث فرهنگی صنایع دستی وگردشگری کشور در شورای ثبت جهانی:

مترو اصفهان زیر ذره‌بین یونسکو رفت

asdasd
کد خبر : ۸۷۲۷۰

در خصوص خط یک مترو بر اساس گزارش‌های ارسالی به یونسکو و اقدامات صورت گرفته از سوی مشاوران در خصوص سیستم ایمنی مترو، از جمله میزان لرزه و فشارهای احتمالی وارد شده به بناهای تاریخی در طول مسیر، بررسی‌های لازم صورت گرفته که نتیجه آن از طریق دبیرخانه سازمان یونسکو متعاقبآ اعلام می‌شود.

ایلنا: مشاور سازمان میراث فرهنگی صنایع دستی و گردشگری کشور در شورای ثبت جهانی گفت: مترو اصفهان زیر ذره‌بین کمیته میراث جهانی یونسکو قرار دارد.

به گزارش ایلنا از اصفهان، «محمد حسن طالبیان» با اشاره به کنوانسیون حمایت از میراث جهانی فرهنگی و طبیعی که در سال ۱۹۷۲میلادی توسط اعضای سازمان علمی وتحقیقاتی ملل متحد (یونسکو) تصویب شد و ایران نیز به عنوان عضو مفاد این کنوانسیون را پذیرفته و امضا نموده است، تصریح کرد: بناهای تاریخی که به ثبت جهانی رسیده‌اند دارای حرائمی هستند که حریم این بنا‌ها برطبق اصول کنوانسیون، باید از نظر حقوقی رعایت شود.

وی از مطرح شدن موضوع عبور مترو از محدوده بافت تاریخی شهر اصفهان در آخرین جلسه کمیته میراث جهانی در کامبوج خبر داد و افزود: در خصوص خط یک مترو بر اساس گزارش‌های ارسالی به یونسکو و اقدامات صورت گرفته از سوی مشاوران در خصوص سیستم ایمنی مترو، از جمله میزان لرزه و فشارهای احتمالی وارد شده به بناهای تاریخی در طول مسیر خط یک مترو، بررسی‌های لازم صورت گرفته که نتیجه آن از طریق دبیرخانه سازمان یونسکو متعاقبا اعلام می‌شود.

مشاور سازمان میراث فرهنگی کشوردر شورای ثبت جهانی همچنین یادآور شد: در این نشست درخصوص خط دو مترو شهر اصفهان نیز مقرر شد، مسئولین، شهرداری و شورای عالی ترافیک کشور قبل از هرگونه اجرای خط دو متروی اصفهان گزارش مبسوطی از تمامی عملیات از جمله امکان سنجی‌های خود، جانمائی‌ها، مسیر و مواردی ازاین دست را به سازمان میراث فرهنگی ارسال نموده تا گزارش نهائی به کمیته شورای ثبت جهانی ارسال شود.

به گفته طالبیان، تمام مسوولان از جمله شهرداری و شورای ترافیک نیز کاملا بر اصول و قوانین کنوانسیون حمایت از میراث جهانی فرهنگی و طبیعی واقف هستند و باید در زمان امکان‌سنجی، کل گزارش در خصوص خط دو مترو را اعلام کنند تا اگر نیاز به کار تخصصی بود یونسکو وارد کار کار‌شناسی شود.

وی همچنین از رضایتمندی نمایندگان شورای ثبت جهانی از نحوه حفاظت از مجموعه جهانی مسجد جامع عتیق اصفهان خبر داد و گفت: با توجه به حساسیت موضوع این مسجد و اقدامات صورت گرفته در پیرامون آن، سازمان میراث فرهنگی نیز باد گزارشی مبسوط از حفاظت‌های صورت گرفته از مسجد جامع عتیق اصفهان در طول یکسال گذشته (از زمان ثبت جهانی) و وضعیت کنونی مجموعه‌های پیرامون آن برای بررسی به شورای میراث جهانی ارسال کند تا در کمیته بعدی مورد بررسی قرار گیرد.

نرم افزار موبایل ایلنا
ارسال نظر
اخبار مرتبط سایر رسانه ها
    اخبار از پلیکان
    تمامی اخبار این باکس توسط پلتفرم پلیکان به صورت خودکار در این سایت قرار گرفته و سایت ایلنا هیچگونه مسئولیتی در خصوص محتوای آن به عهده ندارد
    اخبار روز سایر رسانه ها
      اخبار از پلیکان
      تمامی اخبار این باکس توسط پلتفرم پلیکان به صورت خودکار در این سایت قرار گرفته و سایت ایلنا هیچگونه مسئولیتی در خصوص محتوای آن به عهده ندارد
      پیشنهاد امروز