خبرگزاری کار ایران

اصفهان سومین تولیدکننده سیب زمینی کشور است

asdasd
کد خبر : ۳۲۱۸۰

سطح زیر کشت سیب زمینی در استان اصفهان را ۱۷ هزار و ۶۶۰ هکتار است/ قیمت سیب زمینی فقط با طرح ساماندهی این محصول در سراسر کشور به ثبات می‌رسد.

اصفهان – ایلنا: با تولید سالانه ۴۴۶ هزار تن محصول، اصفهان در جایگاه سومین تولیدکننده سیب زمینی کشور قرار دارد.

به گزارش خبرگزاری ایلنا، مدیرسازمان تعاون روستایی استان اصفهان با اعلام این خبر در جمع مدیران عامل اتحادیه‌های فریدن، فریدون شهر، تیران و کرون و خوانسار، گفت: بعد از همدان و اردبیل، این استان جایگاه سوم تولید سیب زمینی کشور را به خود اختصاص داده است.

علی جهازی سطح زیر کشت سیب زمینی در استان اصفهان را ۱۷ هزار و ۶۶۰ هکتار دانست و افزود: میزان سیب زمینی موجود در انبارهای اصفهان ۲۶۷ هزار تن است که روزانه مقدار ۱۰۰ تا ۱۵۰ تن در میدان میوه و تره بار اصفهان عرضه می‌شود.

وی با اشاره به اینکه با سطح زیر کشت سیب زمینی کشور حدود ۲۰۰ هزار هکتار با تولید ۵ میلیون و ۲۰۰ هزار تن و عملکرد ۲۴ تن در هزار هکتار برآورد شده است، تصریح کرد: سیب زمینی به عنوان یکی از مهم‌ترین محصولات زراعی دنیا با سطح زیر کشت ۱۹ میلیون هکتار و تولید سالانه نزدیک به ۳۲۷ میلیون تن غده‌تر در جهان است.

مدیرسازمان تعاون روستایی استان اصفهان از نظر حجم تولید سیب زمینی را بعد از گندم، برنج و ذرت چهارمین محصول زراعی جهان معرفی کرد و گفت: کشاورزان و تولیدکنندگان این محصول از کاهش قیمت آن در بازار و نیز قیمت پیشنهادی دولت در قابل خرید تضمینی با شرایط خاص گلایه‌مند هستند در حالی که قیمت تابعی از عرضه و تقاضاست.

جهازی پیش بینی کرد اگر دولت در این شرایط اقدام به خرید تضمینی سیب زمینی با شرایط خاصی کند با بی‌میلی تولیدکنندگان به دلیل ناکافی بودن مبلغ پیشنهادی در برابر هزینه‌های تولید و تورم جامعه روبرو می‌شود و ادامه داد: این مشکل به دلیل عدم ساماندهی بازار و عدم کنترل تولید بوجود آمده و قیمت سیب زمینی فقط با طرح ساماندهی این محصول در سراسر کشور به ثبات می‌رسد.

نرم افزار موبایل ایلنا
ارسال نظر
اخبار مرتبط سایر رسانه ها
    اخبار از پلیکان
    تمامی اخبار این باکس توسط پلتفرم پلیکان به صورت خودکار در این سایت قرار گرفته و سایت ایلنا هیچگونه مسئولیتی در خصوص محتوای آن به عهده ندارد
    اخبار روز سایر رسانه ها
      اخبار از پلیکان
      تمامی اخبار این باکس توسط پلتفرم پلیکان به صورت خودکار در این سایت قرار گرفته و سایت ایلنا هیچگونه مسئولیتی در خصوص محتوای آن به عهده ندارد
      پیشنهاد امروز