خبرگزاری کار ایران

مدیرکل میراث فرهنگی استان اردبیل خبر داد:

داستان آپاردی سارانی به نام اردبیل ثبت شد

asdasd
کد خبر : ۴۱۷۹۷

قائم مقام رئیس سازمان و مدیرکل میراث فرهنگی، صنایع دستی و گردشگری استان اردبیل گفت: 11 عنوان پرونده ثبت میراث معنوی و ناملموس در زمینه صنایع دستی و آثار معنوی استان اردبیل به ثبت ملی رسید.

ایلنا – اردبیل: قائم مقام رئیس سازمان و مدیرکل میراث فرهنگی، صنایع دستی و گردشگری استان اردبیل گفت: 11 عنوان پرونده ثبت میراث معنوی و ناملموس در زمینه صنایع دستی و آثار معنوی استان اردبیل به ثبت ملی رسید.

به گزارش ایلنا از اردبیل قائم مقام رئیس سازمان و مدیر کل میراث فرهنگی،صنایع دستی و گردشگری استان اردبیل اظهار داشت: این آثار در هفتمین همایش شورای سیاست‌گذاری ثبت آثار در فهرست آثار ملی به ثبت رسید.

یحیی نقی زاده گفت:‌ این استان با دارا بودن بیش از 60 رشته فعال بومی و غیر‌بومی در زمینه صنایع دستی دارای پتانسیل فراوان جهت تولید، توسعه و ترویج این هنر ـ صنعت ملی است.

مدیرکل میراث فرهنگی، صنایع دستی و گردشگری استان اردبیل یادآور شد:‌ به منظور جلوگیری از زوال و منسوخ شدن هنرهای بومی هر منطقه و تلاش در حفظ و احیای رشته‌های صنایع دستی در حال منسوخ شدن، این ثبت ملی و اقدامات صیانتی انجام شده است.

نقی‌زاده خاطرنشان کرد: از جمله حفظ شیوه‌ها و تکنیک‌های تولید و جلوگیری از کپی‌برداری طرح و نقوش خاص هر منطقه ثبت آثار معنوی و ناملموس در فهرست آثار ملی که گامی مثبت در این راه است.

این مسئول ادامه داد:‌ به همین دلیل استان اردبیل در سال جاری موفق به ثبت رساندن رشته‌های جاجیم‌بافی و چاروق‌دوزی شده است.

قائم مقام رئیس سازمان میراث فرهنگی، صنایع دستی و گردشگری در استان اردبیل افزود: در ادامه این روند تهیه پرونده‌های ثبت میراث ناملموس و معنوی موفق به تهیه 10 عنوان پرونده‌های ثبتی دیگر مربوط به رشته‌های متنوع صنایع دستی شدیم.

نقی‌زاده تصریح کرد: از این رشته‌ها می‌توان زین‌سازی، مفرش‌بافی، نمکدان‌بافی،‌ نوار‌بافی عشایر، شال‌بافی،‌ خورجین‌بافی، چیغ‌بافی، البسه‌بافی، نمد‌مالی و ورشوسازی را نام برد.

این مسئول بیان داشت: البته یک عنوان اثر معنوی دیگر نظیر داستان «سارای» در هفتمین شورای سیاست‌گذاری ثبت آثار با موضوع بررسی پرونده‌های میراث فرهنگی که در شاهرود سمنان برگزار شد به ثبت رسید.

مدیرکل میراث فرهنگی، صنایع دستی و گردشگری استان اردبیل گفت: با ثبت داستان «سارای» به نام اردبیل برای همیشه این اثر ماندگار با نام تاریخی اردبیل عجین می‌شود.

نرم افزار موبایل ایلنا
ارسال نظر
اخبار مرتبط سایر رسانه ها
    اخبار از پلیکان
    تمامی اخبار این باکس توسط پلتفرم پلیکان به صورت خودکار در این سایت قرار گرفته و سایت ایلنا هیچگونه مسئولیتی در خصوص محتوای آن به عهده ندارد
    اخبار روز سایر رسانه ها
      اخبار از پلیکان
      تمامی اخبار این باکس توسط پلتفرم پلیکان به صورت خودکار در این سایت قرار گرفته و سایت ایلنا هیچگونه مسئولیتی در خصوص محتوای آن به عهده ندارد
      پیشنهاد امروز