خبرگزاری کار ایران

احداث 110 هکتار باغ پسته در آذربایجان شرقی

asdasd
کد خبر : ۸۴۳۱۴

باهدف جلوگیری هرچه بیشتر ازوقوع فاجعه زیست محیطی در شهرستان‌های حاشیه دریاچه ارومیه وحمایت از بهره‌برداران، توسعه کشت پسته به‌عنوان راهکاری مناسب جهت اصلاح الگوی کشت با توسعه گونه‌های باغی با نیاز آبی کمتر درحاشیه دریاچه ارومیه، مورد توجه برنامه‌ریزان سازمان جهادکشاورزی قرار داشته و درفاز اجرایی قرارگرفته است.

ایلنا: مدیرباغبانی سازمان جهادکشاورزی آذربایجان شرقی از توسعه400 هکتاری باغات پسته تا پایان سال92 در استان خبر داد.

به گزارش خبرنگار ایلنا، سعداله اسکندری در جلسه شورای هماهنگی سازمان جهادکشاورزی آذربایجان شرقی به توسعه کشت پسته و زعفران به عنوان راهکاری مناسب جهت اصلاح الگوی کشت درحاشیه دریاچه ارومیه اشاره کرد و گفت: سطوح زیر کشت پسته در سطح باغ‌های استان 293هکتار می باشد که این رقم تاپایان سال92 به بیش از 400 هکتار خواهد رسید.

وی با بیان اینکه برای کشت پسته در سال 93 نیز در آذربایجان شرقی توسعه 500 هکتار هدفگذاری شده است افزود: برنامه‌ریزی‌های لازم برای توسعه 30 هکتار کشت زعفران در سال‌جاری انجام پذیرفته است.

اسکندری افزود: باهدف جلوگیری هرچه بیشتر ازوقوع فاجعه زیست محیطی در شهرستان‌های حاشیه دریاچه ارومیه وحمایت از بهره‌برداران، توسعه کشت پسته به‌عنوان راهکاری مناسب جهت اصلاح الگوی کشت با توسعه گونه‌های باغی با نیاز آبی کمتر درحاشیه دریاچه ارومیه، مورد توجه برنامه‌ریزان سازمان قرار داشته و در فاز اجرایی قرار گرفته است.

مدیر باغبانی سازمان جهادکشاورزی آذربایجان شرقی با اشاره به اینکه 30 هزار هکتار از اراضی حاشیه دریاچه ارومیه در این استان قابلیت کشت پسته را دارد، ادامه داد: پسته، گیاهی متحمل به خشکی است و بعد از خرما، متحمل‌ترین درخت در برابر شوری است وشهرستانهای جلفا، شبستر، آذرشهر، اسکو و قسمت هایی از اراضی یکانات، یامچی وکشک سرای شهرستان مرند و بسیاری از اراضی حاشیه شرق دریاچه ارومیه به لحاظ شرایط آب و هوایی و موقعیت جغرافیای مناطق مستعدی برای احداث باغ‌های پسته است.

وی با بیان اینکه ارقام احمدآقایی، اکبری، اوحدی وکله‌قوچی ازعمده‌ترین ارقام تولیدی پسته در استان به‌شمار می‌رود، یادآور شد: ارزیابیهای میدانی برروی ارقام مختلف پسته نشان داده است که ارقام مذکور، سازگاری مناسبی باشرایط اقلیمی استان دارند وتوسعه سطوح زیر کشت با این ارقام در مناطق حاشیه دریاچه ارومیه، در قالب طرح توسعه کشاورزی استان در حال تداوم است.

اسکندری ادامه داد:حدود80هزار اصله نهال پایه تولید شده از نوع پایه بذری رقم بادامی زرند وبصورت گلدانی تکثیر شده وبا مشخص شدن مناطق مستعد توسعه،باغداران امسال نسبت به احداث واصلاح باغ درسطح 110هکتار با این تعداد نهال پسته اقدام و مناطق مشخص شده بارعایت نیازهای اکولوژیکی گیاه وتوجه به سفره های آب زیرزمینی ومقدار شوری خاک مستعد برای تولید باغات پسته هستند ولازم است احداث باغ در اراضی با بافت خاک سنگین، سطح سفره های زیرزمینی بالا و مناطقی با برودت زمستان بیش از منفی 25 درجه سانتی گراد و در ارتفاعات بالاتر از 1500 متر در این استان خودداری شود.

وی درخاتمه ازبرنامه ریزی برای توسعه1900 هکتارباغ درختان میوه در سال 92خبر داده وافزود: دربحث اصلاح و جایگزینی باغات نیز که براساس برنامه پنجم توسعه، مکلف به اصلاح و جایگزینی سالانه 5 درصد باغات موجود در حدود 5 هزار هکتار هستیم، 3800 هکتار باغ در سال جاری در آذربایجان شرقی اصلاح و یک هزارو 33 هکتار نیز جایگزین خواهد شد.

نرم افزار موبایل ایلنا
ارسال نظر
اخبار مرتبط سایر رسانه ها
    اخبار از پلیکان
    تمامی اخبار این باکس توسط پلتفرم پلیکان به صورت خودکار در این سایت قرار گرفته و سایت ایلنا هیچگونه مسئولیتی در خصوص محتوای آن به عهده ندارد
    اخبار روز سایر رسانه ها
      اخبار از پلیکان
      تمامی اخبار این باکس توسط پلتفرم پلیکان به صورت خودکار در این سایت قرار گرفته و سایت ایلنا هیچگونه مسئولیتی در خصوص محتوای آن به عهده ندارد
      پیشنهاد امروز