خبرگزاری کار ایران

مدیر مرکز فناوری اطلاعات دانشگاه تبریز:

قدرتمندترین کامپیوتر شمالغرب کشور در دانشگاه تبریز فعالیت دارد

asdasd
کد خبر : ۵۷۵۹۴

کارگاه محاسبات موازی و سریع با حضوراعضای هیئت علمی دانشگاه تبریز در مرکز فناوری اطلاعات این دانشگاه برگزار شد.

ایلنا- تبریز:مدیر مرکز فناوری اطلاعات دانشگاه تبریز گفت: قوی ترین و قدرتمندترین کامپیوتر در سطح شمالغرب کشور در دانشگاه تبریز فعالیت دارد.

جابر کریم پور که در کارگاه آموزشی محاسبات موازی و سریع در این دانشگاه سخن می گفت با اشاره به قدرت محاسباتی دانشگاه تبریز خاطر نشان کرد: در مرکز فناوری اطلاعات دانشگاه یک سیستم قدرتمندی با 12 تا گره و هر کدام 4 تا هسته وجود دارد که یک کامپیوتر بسیار قدرتمند است و این سیستم، قوی ترین و قدرتمندترین کامپیوتر در سطح شمالغرب کشور به شمار می رود که قابلیت وصل شدن به شبکه مشبّک محاسبات سریع کشور را دارد.

وی با اشاره به لزوم حل مسایل زمانگیر در کوتاه ترین مدت توسط کامپیوترها گفت: ما در جهان امروزی مسایلی داریم که قابل حل نیست، اما گاهی مسایلی داریم که قابل حل است اما زمانی طولانی را می طلبد که این زمان ممکن است گاه به صدها و یا میلیون ها سال بیانجامد؛ لذا برای حل این مسایل سخت می توان از روش های موازی کمک گرفت.
کریم پور در خصوص ضرورت استفاده از محاسبات موازی و سریع افزود: در حل مسایل مشکل و زمان بر نمی توان از یک کامپیوتر استفاده کرد بلکه باید از دهها پردازنده یا کامپیوتر قدرتمند استفاده نمود که باهم متحد شوند تا مساله حل شود.
کریم پور هدف از تشکیل این کارگاه را بررسی ساختار سیستم پردازش موجود در مرکز فناوری اطلاعات دانشگاه و آموزش آن به اعضای هیئت علمی برای استفاده از این سیستم اعلام کرد و افزود: پدرام صالح پور، دانشجوی دکترای برق دانشگاه تبریز، ساختار سخت افزار سیستم را طراحی و ارایه داده است.
لازم به ذکر است کارگاه محاسبات موازی و سریع با ارایه اصول الگوریتم های موازی توسط شهریار لطفی، عضو هیئت علمی دانشکده علوم ریاضی،به صورت یک روزه در دانشکده علوم ریاضی دانشگاه تبریز برگزار شد و شرکت کنندگان در آن با امکانات سیستم آشنا شدند تا در روند تحقیقات خود از این سیستم استفاده کنند.

 

نرم افزار موبایل ایلنا
ارسال نظر
اخبار مرتبط سایر رسانه ها
    اخبار از پلیکان
    تمامی اخبار این باکس توسط پلتفرم پلیکان به صورت خودکار در این سایت قرار گرفته و سایت ایلنا هیچگونه مسئولیتی در خصوص محتوای آن به عهده ندارد
    اخبار روز سایر رسانه ها
      اخبار از پلیکان
      تمامی اخبار این باکس توسط پلتفرم پلیکان به صورت خودکار در این سایت قرار گرفته و سایت ایلنا هیچگونه مسئولیتی در خصوص محتوای آن به عهده ندارد
      پیشنهاد امروز