خبرگزاری کار ایران

برای اولین بار در جهان؛

پژوهشگران موفق به کشف پارامتر ناهمسانگردی برهمکنشی شبکه‌ای در بلورهای مایع شدند

asdasd
کد خبر : ۴۱۰۷۹

اصلی‌ترین هدف طرح، فرمول‌بندی رفتارهای بلور مایع است و این پارامتر جدید بنام مجری پروژه نامگذاری، Z effect (Zakerhamidi effect)، و در ژورنال معتبر بلور مایع ارائه شده است.

 ایلنا- تبریز: پژوهشگران پژوهشکده فیزیک کاربردی و ستاره شناسی دانشگاه تبریز برای اولین بار در جهان موفق به کشف و ارائه پارامتر ناهمسانگردی برهمکنشی شبکه‌ای در بلورهای مایع شدند.

به گزارش ایلنا، مجری این طرح با بیان اینکه این دستاورد ارزنده علمی در طی 3 سال تلاش مستمر ممکن شده است، تصریح کرد: اصلی‌ترین هدف طرح، فرمول‌بندی رفتارهای بلور مایع است و این پارامتر جدید بنام مجری پروژه نامگذاری، Z effect (Zakerhamidi effect)، و در ژورنال معتبر بلور مایع ارائه شده است.

محمد صادق ذاکرحمیدی با اشاره به اینکه این دستاورد جدید نشان می‌دهد، تفاوت اصلی بلورهای مایع با مواد هم ساختار در پارامتر ناهسانگردی برهمکنشی شبکه‌ای آنها بوده و مقادیر این پارامتر از الگوی ریاضی خاصی پیروی می‌کند که می‌توان کلیه رفتار ناهمسانگردی مرسوم در بلورهای مایع را به اثر این پارامتر نسبت داد، یادآور شد: بلورهای مایع موادی با رفتار مکانیکی مایعات و رفتار اپتیکی بلورها هستند و به علت کاربرد روز افزون در انواع نمایشگرها، سنسورها،صنایع داروئی و... امروزه مورد توجه بسیاری از محققان قرار می‌باشند.

عضو هیئت علمی گروه فوتونیک پژوهشکده فیزیک کاربردی و ستاره شناسی دانشگاه تبریز افزود: یکی از مشکلات اساسی در زمینه کاربرد این مواد نبود شناخت کافی درمورد نوع برهمکنش‌ها و مدل‌های ریاضی مناسب در مورد این مواد است و در این راستا برای انجام تحقیقات بنیادی بر روی این دسته از مواد و دست یابی به مدل مناسب ساختاری در آنها گروه تحقیقاتی بلورهای مایع در پژوهشکده فیزیک کاربردی و ستاره‌شناسی دانشگاه تبریز در طی 3 سال به بررسی و مدل‌بندی مربوط به این مواد پرداخته و با کشف و ارائه پارامتر ناهمسانگردی برهمکنشی شبکه‌ای در بلورهای مایع کمک شایانی به شناخت دقیقتر بلورهای مایع و برهمکنش های مرتبط کرده‌اند.

به گفته وی؛ استفاده در صفحات نمایشگر، رهش دارو و انواع شوینده‌ها ازجمله موارد کاربردی این طرح پژوهشی است.

محمد صادق ذاکرحمیدی، استادیار پژوهشکده فیزیک کاربردی و ستاره شناسی دانشگاه تبریز چاپ 45 مقاله ISI، 5 عنوان مقاله داغ و ارایه بیش از 60 مقاله در کنفرانس‌های ملی و بین‌المللی را در کارنامه خود دارد.

ثبت 2 مورد اختراع با تایید علمی با عناوین پنجره‌های نوری هوشمند و قطبشگر- چاپر نوری، کسب عنوان پژوهشگر برگزیده جوان سال 1389 در دانشگاه تبریز، اجرای 5 طرح تحقیقاتی، راهنمایی 14 پایان‌نامه کارشناسی ارشد و مشاوره 3 پایان‌نامه دکترا از دیگر کارهای علمی و آموزشی این استاد در دانشگاه تبریز است.

نرم افزار موبایل ایلنا
ارسال نظر
اخبار مرتبط سایر رسانه ها
    اخبار از پلیکان
    تمامی اخبار این باکس توسط پلتفرم پلیکان به صورت خودکار در این سایت قرار گرفته و سایت ایلنا هیچگونه مسئولیتی در خصوص محتوای آن به عهده ندارد
    اخبار روز سایر رسانه ها
      اخبار از پلیکان
      تمامی اخبار این باکس توسط پلتفرم پلیکان به صورت خودکار در این سایت قرار گرفته و سایت ایلنا هیچگونه مسئولیتی در خصوص محتوای آن به عهده ندارد
      پیشنهاد امروز