خبرگزاری کار ایران

معاون بهبود تولیدات دامی سازمان جهادکشاورزی آذربایجان شرقی:

گوشت بوقلمون جایگزین مناسب گوشت قرمز است

asdasd
کد خبر : ۳۹۷۲۳

گوشت بوقلمون از نظر پروتئین با گوشت‌های قرمز و از نظر میزان آهن با گوشت گوساله برابری می­کند./ قیمت گوشت بوقلمون نسبت به گوشت قرمز بسیار پایین‌تر است.

ایلنا- تبریز: معاون بهبود تولیدات دامی سازمان جهادکشاورزی آذربایجان شرقی گفت: گوشت بوقلمون از لحاظ پروتئین با گوشت‌های قرمز  و از لحاظ دارا بودن میزان آهن با گوشت گوساله برابری کرده و باتوجه به این موضوع که قیمت گوشت بوقلمون نسبت به گوشت قرمز بسیار پایین‌تر است می تواند جایگزین مناسبی برای گوشت قرمز در رژیم غذایی خانوارها محسوب شود.

به گزارش خبرنگار ایلنا، غفور عبداللهی درگفتگو با خبرنگاران، افزود: گوشت بوقلمون به دلیل دارا بودن بافت ویژه، هنگام طبخ حجم خود را از دست  نمی‌دهد و به جهت داشتن پروتئین بالا، حداقل چربی اشباع‌شده، كمترین سطح كلسترول و  نداشتن چربی میان‌بافتی در مقایسه با گوشت قرمز، از اهمیت بسیاری برخوردار بوده و منبع خوبی از ویتامین‌های A،B1،B3، B6،B12 و و مواد معدنی همچون سلنیوم، منیزیم، مس، آهن، روی، پتاسیم و اسید آمینه‌تریپتوفان به شمار می‌رود. یكی از ویژگی‌های منحصر به‌فرد گوشت بوقلمون نسبت به سایر گوشت‌های سفید، وجود ویتامین هایE و A و نقش آنها در تقویت سیستم ایمنی آن است كه به‌ویژه در فصل سرما، مصرف آن به كودكان و سالمندان توصیه شده است.

وی با بیان اینکه در سال گذشته بیش از 20 هزار قطعه جوجه بوقلمون، از طریق ایستگاه تحقیقاتی بوقلمون کشور (تاتار) در استان عرضه شد، گفت: پرورش بوقلمون، با توجه به زیر ساخت های موجود در بخش تولید گوشت سفید در استان، باید حالت صنعتی به خود بگیرد، زیرا در صورت تحقق آن خواهد توانست سهم بالاتری را در تامین پروتئین انسانی مورد نیاز استان برعهده داشته باشد و این امر، سلامت تغذیه را به نحو موثری بهبود می‌بخشد. مهندس عبداللهی با اشاره به اینکه افزایش راندمان، بهبود نحوه پرورش صنعتی، استفاده بهینه از منابع غذایی، کاهش هزینه‌های پرورش و استفاده بهینه از منابع انرژی در بخش تولید محصول ماکیان همگی، نیازمند اجرای پروژه‌های تحقیقاتی مختلف هستند، گفت: این امر به صورت عمده در ایستگاه تحقیقاتی بوقلمون کشور - كه در شهرستان خداآفرین واقع شده و از ایستگاه‌های تابعه مرکز تحقیقات کشاورزی و منابع طبیعی استان است - انجام می‌شود و معاونت بهبود تولیدات دامی جهادکشاورزی آذربایجان شرقی، آمادگی خود را برای حمایت از سرمایه‌گذاران در تولید این محصول، در قالب طرح توسعه بخش کشاورزی اعلام مـی‌كند.

وی با اشاره به افزایش تقاضای گوشت بوقلمون در بازار مصرف استانی گفت: برنامه‌ریزی‌های انجام‌پذیرفته در سازمان، بر محور بالابردن تولید کمی و کیفی این محصول استوار و تعامل با تشکل های صنفی در این امر، در حال افزایش است.

گفتنی است كه ایستگاه تحقیقاتی بوقلمون واقع در تاتار شهرستان خداآفرین آذربایجان شرقی، در وسعت 116 هکتاری، تنها مرکز تخصصی تحقیقات بوقلمون درکشور به شمار می­آید و جهت ایجاد اشتغال با ترویج یافته‌های تحقیقاتی برای متقاضایان تولید این محصول درکشور واستان، به ویژه درقالب طرح توسعه بخش کشاورزی از قابلیت بسیار ویژه ای برخوردار است.

نرم افزار موبایل ایلنا
ارسال نظر
اخبار مرتبط سایر رسانه ها
    اخبار از پلیکان
    تمامی اخبار این باکس توسط پلتفرم پلیکان به صورت خودکار در این سایت قرار گرفته و سایت ایلنا هیچگونه مسئولیتی در خصوص محتوای آن به عهده ندارد
    اخبار روز سایر رسانه ها
      اخبار از پلیکان
      تمامی اخبار این باکس توسط پلتفرم پلیکان به صورت خودکار در این سایت قرار گرفته و سایت ایلنا هیچگونه مسئولیتی در خصوص محتوای آن به عهده ندارد
      پیشنهاد امروز