با هنرنمایی تذهیب كار آذربایجان شرقی بر روی جلد قرآن:
روح قدسی كلام قرآن در هنر و شمسه طلایی به تصویر كشیده شد
تذهیب اجرا شده در این كار نیز تلفیقی از چهار طرح بوده كه با تركیب رنگ های فیروزه ای، لاجوردی و طلایی زیبایی روحانی و معنوی خاصی به آن داده است.
ایلنا - تبریز: هنرمند برجسته رشته تذهیب آذربایجان شرقی از اجرای كار هنری طرح روی جلد قرآن كریم با تركیب تذهیب، شمسه و كتیبه كه به نوعی تجلی بخش روح قدسی كلام قرآن هستند همراه رنگ و هنر خبر داد.
به گزارش خبرگزاری ایلنا به نقل از روابط عمومی سازمان میراث فرهنگی، صنایع دستی و گردشگری آذربایجان شرقی
مجید ارفعی در تشریح كار جدید خود اظهار داشت: طرح روی جلد قرآن را در صفحه مستطیل شكل كار كرده ام كه در قسمت بالا و پایین صفحه كتیبه واقع شده و تذهیب حاشیه وار با رنگ و نقوش اسلیمی و ختایی آنرا فرا گرفته است.
وی ادامه داد: شمسه كه در هنر اسلامی و ایرانی معنویت خاصی داشته و بیانگر توحید است با رنگ های فیروزه ای، لاجوردی و رنگ طلای خالص 24 عیار در مركز طرح روح قدسی خاصی به فضای كار داده و حس ملكوتی كلام قرآن را تدائی می كند.
ارفعی با اشاره به اینكه تذهیب به عنوان هنر ایرانی شناخته شده است، یادآور شد: تذهیب در دو كاربرد متفاوت به صورت تابلوی مستقل و یا در خدمت صفحه آرایی قرآن و یا كتب نفیس استفاده می شود.
این هنرمند تبریزی با بیان اینكه این طرح علاوه بر اینكه جنبه كاربردی داشته به عنوان تابلو نیز استفاده می شود، افزود: تذهیب اجرا شده در این كار نیز تلفیقی از چهار طرح بوده كه با تركیب رنگ های فیروزه ای، لاجوردی و طلایی زیبایی روحانی و معنوی خاصی به آن داده است.
وی ساختمان بندی تذهیب را تركیبی از طرح های اسلیمی عنوان كرد و گفت: طرح اسلیمی باعث تفكیك و بازی رنگ ها در تصویر می شود و در حاشیه طرح روی جلد قرآن از طرح ختایی كه نقوشی از گل و برگ ها بوده و از طبیعت الهام گرفته، بهره گرفته شده است.
ارفعی یادآور شد: تركیب سه گانه تذهیب، كتیبه و شمسه كه همه به نوعی طبیعت را به تصویر كشیده و در مركز به شمسه با رنگ های طلایی و فیروزه ای منتهی می شوند، نوعی اتحاد و پیوند روحانی طبیعت و خالق آن را یادآور می شوند.
این هنرمند برجسته رشته تذهیب همچنین خاطر نشان كرد: اجرای این طرح چهار ماه به طول انجامید و در جشنواره های متعدد نیز مورد تقدیر قرار گرفته است.