خبرگزاری کار ایران

با هنرنمایی تذهیب كار آذربایجان شرقی بر روی جلد قرآن:

روح قدسی كلام قرآن در هنر و شمسه طلایی به تصویر كشیده شد

کد خبر : ۲۳۱۸۹

تذهیب اجرا شده در این كار نیز تلفیقی از چهار طرح بوده كه با تركیب رنگ های فیروزه ای، لاجوردی و طلایی زیبایی روحانی و معنوی خاصی به آن داده است.

ایلنا - تبریز: هنرمند برجسته رشته تذهیب آذربایجان شرقی از اجرای كار هنری طرح روی جلد قرآن كریم با تركیب تذهیب، شمسه و كتیبه كه به نوعی تجلی بخش روح قدسی كلام قرآن هستند همراه رنگ و هنر خبر داد.

به گزارش  خبرگزاری ایلنا به نقل از روابط عمومی سازمان میراث فرهنگی، صنایع دستی و گردشگری آذربایجان شرقی
مجید ارفعی در تشریح كار جدید خود اظهار داشت: طرح روی جلد قرآن را در صفحه مستطیل شكل كار كرده ام كه در قسمت بالا و پایین صفحه كتیبه واقع شده و تذهیب حاشیه وار با رنگ و نقوش اسلیمی و ختایی آنرا فرا گرفته است.

وی ادامه داد: شمسه كه در هنر اسلامی و ایرانی معنویت خاصی داشته و بیانگر توحید است با رنگ های فیروزه ای، لاجوردی و رنگ طلای خالص 24 عیار در مركز طرح روح قدسی خاصی به فضای كار داده و حس ملكوتی كلام قرآن را تدائی می كند.

ارفعی با اشاره به اینكه تذهیب به عنوان هنر ایرانی شناخته شده است، یادآور شد: تذهیب در دو كاربرد متفاوت به صورت تابلوی مستقل و یا در خدمت صفحه آرایی قرآن و یا كتب نفیس استفاده می شود.

این هنرمند تبریزی با بیان اینكه این طرح علاوه بر اینكه جنبه كاربردی داشته به عنوان تابلو نیز استفاده می شود، افزود: تذهیب اجرا شده در این كار نیز تلفیقی از چهار طرح بوده كه با تركیب رنگ های فیروزه ای، لاجوردی و طلایی زیبایی روحانی و معنوی خاصی به آن داده است.

وی ساختمان بندی تذهیب را تركیبی از طرح های اسلیمی عنوان كرد و گفت: طرح اسلیمی باعث تفكیك و بازی رنگ ها در تصویر می شود و در حاشیه طرح روی جلد قرآن از طرح ختایی كه نقوشی از گل و برگ ها بوده و از طبیعت الهام گرفته، بهره گرفته شده است.

ارفعی یادآور شد: تركیب سه گانه تذهیب، كتیبه و شمسه كه همه به نوعی طبیعت را به تصویر كشیده و در مركز به شمسه با رنگ های طلایی و فیروزه ای منتهی می شوند، نوعی اتحاد و پیوند روحانی طبیعت و خالق آن را یادآور می شوند.

این هنرمند برجسته رشته تذهیب همچنین خاطر نشان كرد: اجرای این طرح چهار ماه به طول انجامید و در جشنواره های متعدد نیز مورد تقدیر قرار گرفته است.

نرم افزار موبایل ایلنا
ارسال نظر
اخبار مرتبط سایر رسانه ها
    اخبار از پلیکان
    تمامی اخبار این باکس توسط پلتفرم پلیکان به صورت خودکار در این سایت قرار گرفته و سایت ایلنا هیچگونه مسئولیتی در خصوص محتوای آن به عهده ندارد
    اخبار روز سایر رسانه ها
      اخبار از پلیکان
      تمامی اخبار این باکس توسط پلتفرم پلیکان به صورت خودکار در این سایت قرار گرفته و سایت ایلنا هیچگونه مسئولیتی در خصوص محتوای آن به عهده ندارد
      پیشنهاد امروز