خبرگزاری کار ایران

کتابخانه های آذربایجان شرقی از نظر تعداد مراجعان رتبه نخست کشوری را دارد

کد خبر : ۲۰۳۸۲

سه کتابخانه شهرستان های اهر و ورزقان که در زلزله اخیر بیش از 50 درصد تخریب شده بود، بازسازی شد/ هفت کتابخانه روستایی در شهرستان های آذرشهر، میانه، بناب، عجبشیر، مرند و تبریز نیز در دست احداث است که تا پایان سال جاری بهره برداری خواهند شد.

ایلنا-تبریز: همزمان با هفته کتاب، ضمن افتتاح سه کتابخانه عمومی در تبریز، جلفا و مرند، عملیات بازسازی سه کتابخانه شهرستان های اهر و ورزقان که در زلزله اخیر بیش از 50 درصد تخریب شده بود، به پایان رسید.

به گزارش خبرنگار ایلنا مدیرکل کتابخانه های عمومی آذربایجان شرقی دیروز در گفت و گو با خبرنگاران با اعلام این مطلب گفت: هفت کتابخانه روستایی در شهرستان های آذرشهر، میانه، بناب، عجبشیر، مرند و تبریز نیز در دست احداث است که تا پایان سال جاری بهره برداری خواهند شد.

حسن خدایی با بیان اینکه تعداد مراجعه کنندگان به کتابخانه های عمومی استان در طول یک سال گذشته 6میلیون و 438هزارو 60نفر بوده که نسبت به سال 84،105 درصد رشد داشته گفت: کتابخانه های عمومی این استان رتبه نخست کشور را از نظر تعداد مراجعان دارد.

وی با بیان اینکه در سطح استان124 باب کتابخانه عمومی وجود دارد و از این لحاظ در سطح کشور رتبه ششم را داریم گفت: در این کتابخانه ها یک میلیون و 977 هزار و 812 کتاب سه هزارکتاب وجود دارد که از این تعداد949 نسخه خطی و هفت هزار و 923 نسخه سنگی می باشد.
خدایی با اشاره به اینکه در یک سال اخیر چهار میلیون و 317 هزار و 688 جلد کتاب از این کتابخانه ها به امانت برده شده است گفت: آذربایجان شرقی در زمینه کتابهای به امانت برده شده رتبه دوم کشوری را داراست و با توجه به آخرین آمار اعضای فعال در استان تعداد کتاب های امانت گرفته شده به صورت سرانه توسط هر عضو 32 جلد و در هر ماه 5/2 جلد کتاب است.
وی افزود: بیشترین رده موضوعی امانت کتاب به ترتیب ادبیات، کودکان و مذهب و کمترین رده موضوعی مربوط به کلیات و فلسفه است.

مدیرکل کتابخانه های عمومی آذربایجان شرقی با بیان اینکه مجموع زیربنای کتابخانه های عمومی استان 74 هزار و 421 متر مربع است افزود: برای هر یکصد نفر جمعیت استان در حدود دو مترمربع فضا وجود دارد که از این نظر در رتبه چهارم کشوری قرار دارد.

وی با اشاره به اینکه به منظور ترویج فرهنگ کتاب و کتابخوانی در مناطق روستایی محروم و کم جمعیت سه کتابخانه سیار در آذربایجان شرقی بزودی ارائه خدمات خواهد کرد گفت:در این راستا جلسات نقد و بررسی کتاب،برگزاری مسابقات کتابخوانی و ثبت نام رایگان انجام خواهد شد.

خدایی از اجرای طرح یار مهربان با همکاری اداره کل آموزش و پرورش استان خبر داد و گفت: این طرح به صورت پایلوت با همکاری اداره آموزش و پرورش ناحیه ۵ تبریز در سطح مدارس راهنمایی این ناحیه اجرا می‌شود.

وی ادامه داد: در این طرح تعدادی از دانش آموزان به عنوان یاوران کتاب به صورت رابط کتابخانه و مدرسه انتخاب می‌شوند که اجرای مسابقات مختلف کتاب خوانی طراحی شده توسط اداره کل کتابخانه‌های استان، عضوگیری برای کتابخانه‌ها، معرفی دوعنوان کتاب در هر هفته در سطح مدارس و نیز آگاهی رسانی جاری از جمله فعالیت‌های این رابطین خواهد بود.

 

نرم افزار موبایل ایلنا
ارسال نظر
اخبار مرتبط سایر رسانه ها
    اخبار از پلیکان
    تمامی اخبار این باکس توسط پلتفرم پلیکان به صورت خودکار در این سایت قرار گرفته و سایت ایلنا هیچگونه مسئولیتی در خصوص محتوای آن به عهده ندارد
    اخبار روز سایر رسانه ها
      اخبار از پلیکان
      تمامی اخبار این باکس توسط پلتفرم پلیکان به صورت خودکار در این سایت قرار گرفته و سایت ایلنا هیچگونه مسئولیتی در خصوص محتوای آن به عهده ندارد
      پیشنهاد امروز