احمدی یک دروازبان شش دانگ است؛
جلال بشرزاد: به تمام دروازه بانهای سایپا اعتماد کامل دارم
من به تمام شاگردانم اعتماد دارم و مطمئنم تمام دروازه بان های سایپا از جمله بهترین سنگربانهای فوتبال محسوب می شوند.
مربی دروازه بانهای سایپا گفت: من به تمام شاگردانم اعتماد دارم و مطمئنم تمام دروازه بان های سایپا از جمله بهترین سنگربانهای فوتبال محسوب می شوند.
به گزارش ایلنا، جلال بشرزاد، ضمن بیان مطلب فوق به روابط عمومی شرکت فرهنگی ورزشی سایپا گفت: تمام دروازه بانهای سایپا در شرایط جسمانی بسیار خوبی به سر می برند و بنده به شخصه مطمئنم هر یک از سنگربانان این تیم که برای حضور در دیدارهای مختلف لیگ برتر انتخاب شود بهترین خواهد بود.
وی با اشاره به برنامههای باشگاه سایپا برای رشد و ارتقا دروازه بانی گفت: با انجام برنامه های مدون هفته ای یک بار با تمام دروازه بانها پایه از رده سنی نونهالان 12 سال تا امید تمرین اختصاصی داریم. این تمرین شامل آموزش دروازه بانها و مربیانشان به صورت هفته ای یک جلسه است. البته شاید در ظاهر تشکیل این کلاس یک جلسه در هفته باشد اما با توجه به حضور مربیان دروازه بانها، این تمرینات در طول هفته نیز ادامه می یابد. به منظور سنجش عملکرد دروازه بانها نیز در شروع تمرینات یک تست پنجگانه شامل بررسی چابکی، سرعت، جهش، قدرت و ادغامی از سرعت و چابکی از بازیکنان گرفته شد و طبق برنامه ریزی صورت گرفته بعد از 4 جلسه آموزشی با دروازه بانهای پایه، این تست ها مجددا تکرار می شود تا عملکرد بازیکنان ارزیابی شود. ضمن اینکه تمام تکنیک های دروازه بانی نیز در این جلسات به دروازه بانها آموزش داده می شود.
بشرزاد با اشاره به تشکیل یک دوره مربیگری دروازه بانی در سطح آسیا تصریح کرد: تصمیم داریم اوخر پاییز یک دوره مربیگری دروازه بانی در سطح آسیا در باشگاه برگزار کنیم که این کلاس آموزشی بهترین فرصت برای حضور تمام مربیان دروازه بانی یا دروازه بانهای قدیمی سایپاست. این دوره از کلاس ها تحت نظر کنفدراسیون فوتبال آسیا و به میزبانی کمیته آموزش هیات فوتبال تهران و با استفاده از امکانات باشگاه سایپا برگزار خواهد شد که همین مساله سهمیه سایپا در این کلاس را افزایش می دهد.
مربی دروازه بانهای سایپا در خصوص اهمیت پست دروازه بانی گفت: نمی شود پست ها را با هم مقایسه کرد. یک فوروارد اگر در یک بازی 5 موقعیت صد در صد گل را خراب کند و موفق به ثبت 3 گل شود، هتریک کرده و ستاره آن بازی خواهد بود. اما دروازه بان اگر 10 فرصت گل را مهار کند اما مرتکب اشتباهی شود که در نهایت منجر به باخت تیمش گردد، نمره صفر می گیرد. فرق دروازه بان با مهاجم این است که مهاجم با 5 اشتباه می تواند نمره 20 بگیرد اما یک دروازه بان با یک اشتباه ممکن است نمره صفر بگیرد.
بشرزاد در خصوص انتخاب دروازه بانهای سایپا یاد آور شد: به شخصه اعتقاد داشتم که سایپا باید تمام دروازه بانان خود را حفظ کند. چراکه تمام دروازه بانهای سایپا از خانواده سایپا بودند. به طوریکه یا از تیم های پایه سایپا به تیم بزرگسالان راه یافته بودند و یا اینکه دوره مهمی را در سایپا پشت سر گذاشته بودند. در واقع با توجه به اعتقادی که من نسبت به مربیان دروازه بانهای سایپا مثل محمد نوروزی، نادر فریاد شیران و حمید بابازاده داشتم، می خواستم مسیر درست آنها را ادامه بدهم. به همین دلیل تمام دروازه بانهایی که امسال تیم سایپا را همراهی می کنند، سایپایی هستند.
وی در خصوص رحمان احمدی گفت: احمدی نیز پیش از این تجربه حضور در تیم سایپا را داشت. این دروازه بان به همین خوبی که برای ما گلری می کند، برای سپاهان هم گلری کرده بود و معتقدم نیاز تیم ملی به یک دروازه بان شش دانگ باعث شد که احمدی امروز به تیم ملی دعوت شود. چراکه عملکرد سال گذشته این بازیکن به خوبی امسالش بود.
مربی دروازه بانهای سایپا با اشاره به قانون عدم حضور دروازه بانهای خارجی در لیگ برتر که از برنامه های لیگ امسال حذف شد خاطر نشان کرد: من با اجرای قانون عدم حضور دروازه بان خارجی در لیگ برتر به صورت یک پروسه موافق بودم. 5 سال پیش که تازه مدرس دروازه بانی شده بودم در فدراسیون فوتبال این نظر را به کارشناسان دادم که این طرح را باید به صورت یک پروژه سه تا 5 سال پیگیری کنیم. به طوریکه در ابتدا در لیگ دو و پایین تر اجازه حضور دروازه بان خارجی داده نشود، در مرحله بعدی 2 تا 3 سال در لیگ یک و لیگ برتر و سپس 3 تا 5 سال دروازه بان خارجی در فوتبال ایران نباشد تا تیم های لیگ برتری و لیگ یکی فرصت پرورش دورازه بان را داشته باشند. اما متاسفانه این قیف برعکس اجرا شد و طبق قانون اجازه عدم حضور گلر خارجی در لیگ برتر باعث شد تا گلرهای خوب خارجی به لیگ یک، لیگ دو و سایر لیگ ها پیوستند و همین مساله باعث شد که این لیگ ها دست از پرورش دروازه بان بردارند و دروازه بانهای که در لیگ یک ذخیره بودند در لیگ برتر دروازه بان شدند و سطح دروازه بانی ایران به شکل محسوسی کاهش یافت.
وی با اشاره به این نكته که باشگاه ها باید در مسیر پرورش بازیکنان جوان و معرفی آنها به فوتبال کشور گام بردارند گفت: متاسفانه در ایران باشگاه ها اصلا چنین رسالتی ندارند و فقط به نتیجه فکر می کنند و معدود تیم هایی مانند سایپا پیدا می شوند که به فکر پشتوانه سازی ورزش کشور باشند. متاسفانه مدیران ما نتیجه گرا هستند و اعتقادی به سیر پیشرفت و برنامه ریزی طولانی ندارند. همین امر اجازه جوانگرایی را از تیم های لیگ برتر سلب کرده است.
بشرزاد در خصوص اهمیت تربیت دروازه بان دوم و سوم در تیم تاکید کرد: تصور کنید که درست در دقیقه 90 دروازه بان مرتکب خطا شده و از زمین بازی اخراج می شود، شما به عنوان مخاطب انتظارتان از دروازه بان ذخیره چیست. آیا انتظار دارید که با حضور در زمین بازی موفق به دفع پنالتی شود یا اینکه صرفا به خاطر آنکه دروازه بان دوم تیم است و تاکنون فرصت حضور در تیم را نداشته است انتظار زیادی از آن ندارید؟ واقعیت این است که انتظار تمام اهالی فوتبال آن است که پنالتی توسط دروازبان دوم تیم دفع شود و همین مساله نشان از اهمیت پرورش دروازه بانهای دوم و سوم می دهد. از این رو با تمرینات فشرده و استفاده از سایر دروازه بانها در دیدارهای تدارکاتی، آنها را در شرایط مسابقه قرار می دهیم.
بشرزاد در خاتمه با اشاره به سوابق سایپایی خود گفت: من به عنوان دروازه بان با سایپا سه بار قهرمان کشور شدم. سال 72 در لیگ برتر و جام حذفی و سال 73 در لیگ برتر این عنوان را كسب كردم. باید اعتراف کنم که خود را مدیون سایپا می دانم چرا که این باشگاه برای من به عنوان بازیکن، شرایطی را فراهم کرد که در اوج باشم، قهرمانی را تجربه کنم و از سوی دیگر در دانشگاه شریف و در رشته مکانیک ادامه تحصیل داده و فارغ التحصیل شوم.