خبرگزاری کار ایران

رئیس انجمن جهت‌یابی:

جهت‌یابی در ایران دیگر یك ورزش نظامی نخواهد بود

asdasd
کد خبر : ۲۰۷۵۳

جهت یابی در كشورمان 22 سال قدمت دارد و در نیروهای مسلح توسعه پیدا كرده اما اكنون در تلاش هستیم تا آن را همگانی كنیم.

رییس انجمن جهت یابی با تاكید بر اینكه این رشته جذاب و مهیج را در بین خانواده ها بویژه جوانان گسترش خواهیم داد، اظهار داشت: جهت یابی در كشورمان 22 سال قدمت دارد و در نیروهای مسلح توسعه پیدا كرده اما اكنون در تلاش هستیم تا آن را همگانی كنیم.

به گزارش ایلنا، قدرت الله عظیمیان ضمن بیان این مطلب افزود: این رشته جذاب هم به شكل پیاده روی در فضای جنگلی و در پاركها و هم به شكل مسابقه در محیط و در دل جنگل می تواند انجام شود.

وی ادامه داد: جهت یابی تركیبی از دویدن و نقشه خوانی است كه ورزشكار باید در جنگل مسیر یابی كند. البته این ورزش، فكری است و فردی كه وارد این رشته می شود، اهداف در شرایط سخت را ارتقا می دهد.

عظیمیان گفت: هنر، نقشه خوانی و امادگی جسمانی از جمله فاكتورهایی است كه ورزشكار را به هدف مورد نظر خود نزدیك می كند. جهت یابی بدون تنش است و اصلا درگیری در آن معنان ندارد. ضمن اینكه علاقه مندان در سنین مختلف می توانند در محیط جنگل و پاركها، هنر و مهارت خود را افزایش دهند.

وی در ادامه اظهار داشت: " نقشه"،" قطب نما" و" كارت كنترل" از وسایل مورد نیاز ورزشكاران جهت یابی است و طبعا امادگی جسمانی و سرعت می تواند در موفقیت آنان موثر واقع شود. یك ورزشكار باید با فكر خود و استفاده از نقشه، ایستگاه به ایستگاه آن را بخواند و مسافت را طی كند كه البته ورزشكاران حرفه ای نیاز به لباس و كفش مخصوص دارند.

وی بااشاره به اینكه جهت یابی در دنیا نزدیك به یك قرن قدمت دارد،گفت: جهت یابی در سال 1919 در سوئد طراحی شد و بعد از جنگ جهانی دوم در اروپا و دیگر كشورها رواج یافت.

این رشته در ایران 22 سال قدمت دارد كه نیروهای ارتش – سپاه – ستادكل با آن اشنا شدند و سپس جهت یابی در نیروهای مسلح رواج پیدا كرد. البته دو مربی هلندی در شناساندن این رشته به نیروهای مسلح كشورمان نقش داشتند و حتی چهار بار در مسابقات جهانی و المپیك " سیزم" شركت كردیم.

عظیمیان با تاكید بر اینكه جهت یابی ایران در سطح آسیا در رتبه اول و بالاتر از چین – ژاپن – كره واندونزی قرار دارد گفت: در حال حاضر 70 كشور عضو فدراسیون جهانی جهت یابی هستند.

وی درباره برنامه های آتی این انجمن گفت: در وهله نخست هدف ما این است كه جهت یابی منحصر به نیروهای مسلح نباشد و آن را در جامعه و در نزد جوانان بسط و گسترش دهیم و سپس رقابتهای مختلف داخلی را برگزار كنیم. ضمن اینكه قصد داریم در مسابقات آتی كه در عرصه جهان و قاره برگزار می شود، حضور فعال داشته باشیم.

عظیمیان تاكید كرد كه تاكنون 2000 مربی و ورزشكار در سطح نیروهای مسلح در این رشته فعال هستند و ما بنا داریم از دانش و تجارب آنان هم در بخش اقایان و هم در نزد بانوان استفاده كنیم و انرا توسعه دهیم.

رییس انجمن جهت یابی گفت: ما بزودی عضو فدراسیون جهانی خواهیم شد و بدنبال جذب اسپانسر از سوی شركت های دولتی و خصوص هستیم و رایزنی ها در این زمینه ادامه دارد. ضمن اینكه قصد داریم در مسابقاتی نظیر جوانان جهان در جمهوری چك در سال 2013 – قهرمانی جهان در فنلاند در سال اینده میلادی – جام جهانی در نروژ در سال اینده ومسابقات جهانی در تركیه و اسپانیا در سال 2014 شركت كنیم.

وی در خاتمه از مسوولان وزارت ورزش و همچنین فدراسیون انجمن های ورزشی بویژه محمد علیپور كه شرایط لازم را فراهم آوردند تا جهت یابی بصورت انجمن مستقل فعالیت كند و این رشته در میان اقشار مختلف جامعه توسعه یابد، قدردانی کرد.

نرم افزار موبایل ایلنا
ارسال نظر
اخبار مرتبط سایر رسانه ها
    اخبار از پلیکان
    تمامی اخبار این باکس توسط پلتفرم پلیکان به صورت خودکار در این سایت قرار گرفته و سایت ایلنا هیچگونه مسئولیتی در خصوص محتوای آن به عهده ندارد
    اخبار روز سایر رسانه ها
      اخبار از پلیکان
      تمامی اخبار این باکس توسط پلتفرم پلیکان به صورت خودکار در این سایت قرار گرفته و سایت ایلنا هیچگونه مسئولیتی در خصوص محتوای آن به عهده ندارد
      پیشنهاد امروز