خبرگزاری کار ایران

در گفتگو با ایلنا؛

نجیب مایل هروی از کتاب‌های تازه‌اش گفت

asdasd
کد خبر : ۹۹۸۱۲

نجیب مایل بیشترین دوره آموزش و پژوهش خویش را در ایران سپری نموده است و هم‌ اکنون به عنوان دانشمند تراز اول در حلقه‌های دانشی و تحقیقاتی ایران؛ مورد حرمت است تا جایی‌که آثارش در بازار‌ کتاب ایران کمیاب است.

ایلنا: نجیب مایل هروی؛ نویسنده و پژوهشگر؛ با اشاره به کتاب‌های در دست انتشار خود گفت: یک کتاب درباره سماع در دست انتشار دارم که نشر نی قرار است آن را چاپ کند. همچنین ویرایش دوم کتاب روح‌الانوار را در دست دارم.

هروی درباره این کتاب گفت: این کتاب در انتشار نخست در دو پرینت غلط گیری شده و غیرغلط گیری شده، با هم یکی شده بود که من از آن  مطلع نبودم لذا باید مجدد آن را بررسی کنم.

وی ادامه داد: یکی از کتاب‌هایی که سال‌ها روی آن کار می‌کنم کتاب تاریخ عرفان است.  از سال ۵۳ مشغول تدوین کتاب تاریخ عرفان هستم اما هنوز نوشتن آن را به پایان نبرده‌ام.

وی ادامه داد: این پدیده در دوران صفوی بسیار مهم بوده است و در نیمه دوم صفوی به یک پدیده بسیار سیاسی تبدیل شد به همین دلیل بسیاری از اسناد آن‌ از بین برده شد و دیگر موجود نیست.

نجیب مایل هروی، نویسنده و پژوهشگر عرفان اسلامی و کار‌شناس نسخ خطی و شخصیت ادبی برجسته افغانستانی مقیم ایران است.

او متولد ۱۳٢٩ هرات افغانستان است که از سال ۱۳۵۰ به ایران و شهر مشهد آمد. تحصیلات عالیه خود را در رشته زبان و ادبیات فارسی در دانشگاه فردوسی مشهد به پایان برد و پس از مدتی فعالیت به تهران آمد و سال‌ها در موسسه پژوهش‌های اسلامی به تحقیق و پژوهش و مطالعه دربارهٔ عرفان اسلامی و نسخ خطی و کتاب‌شناسی و تصحیح متون و تدریس پرداخت.

مایل هروی همچنین همکاری با آستان قدس رضوی، مرکز پژوهشی میراث مکتوب و بخش تحقیقات کتابخانهٔ مجلس شورای اسلامی را در کارنامهٔ فعالیت‌های خود دارد و درحال حاضر نیز از محققان کتابخانه مجلس شورای اسلامی و دارای تالیفات متعددی است و مقالاتی را نیز در دانشنامه مرکز دایرةالمعارف اسلامی نگاشته است.

نجیب مایل بیشترین دوره آموزش وپژوهش خویش را درایران سپری نموده است وهمین اکنون به عنوان دانشمند تراز اول درحلقه‌های دانشی وتحقیقاتی ایران مورد حرمت است. تاجایی که آثارش در بازار‌های کتاب ایران کمیاب است.

او ضمن تسلط به ادبیات کلاسیک، از نوادر شخصیت‌های پژوهشگر زمان خود بود که عمیقا به ادبیات معاصر فارسی و عرفان اسلامی علاقه‌مند بود و مقالات بسیاری در این زمینه نوشت و باتالیف وتصحیح بیش از ۳۰ کتاب ارزشمند و نگارش صد‌ها مقاله در حوزهٔ تصحیح متون و نسخه‌شناسی، در راستای ایجاد وتحقیق به سود فرهنگ ومعنویت ملت ومردمش قدم بر می‌دارد.
از جملهٔ مهم‌ترین آثار او می‌توان به برگ بی‌برگی: یادنامه استاد رضا مایل، این برگ‌های پیر: مجموعه بیست اثر چاپ ناشده فارسی از قلمرو تصوف، پیربیابانکی: پژوهشی درنقد آرا وآثار سمنانی، نقد وتصحیح ومتون، شرح فصوص الحکم شیخ اکبر محیی الدین ابن عربی کمال خوارزمی، در شبستان عرفان: مجموعه رسائل فارسی از پیران ایران، شرح مثنوی مولوی موسوم به مخزن الاسرارولی محمد اکبرآبادی، خاصیت آینگی: نقد حال وگزیده آثار فارسی عین القضات همدانی و معارف سلطان ولد اشاره کرد.

مایل هروی در سال ۱۳۸۶ برنده جایزه ادبی - تاریخی بنیاد دکتر محمود افشار یزدی از مرکز دایره‌المعارف بزرگ اسلامی شد. این جایزه برای یک عمر دستاورد برای خدمت به تاریخ و زبان فارسی به مایل هروی اهدا شد و همچنین این برگ‌های پیر به‌عنوان اثر برگزیدهٔ همایش حامیان نسخ خطی کتابخانهٔ مجلس شورای اسلامی شناخته شده است.

نرم افزار موبایل ایلنا
ارسال نظر
اخبار مرتبط سایر رسانه ها
    اخبار از پلیکان
    تمامی اخبار این باکس توسط پلتفرم پلیکان به صورت خودکار در این سایت قرار گرفته و سایت ایلنا هیچگونه مسئولیتی در خصوص محتوای آن به عهده ندارد
    اخبار روز سایر رسانه ها
      اخبار از پلیکان
      تمامی اخبار این باکس توسط پلتفرم پلیکان به صورت خودکار در این سایت قرار گرفته و سایت ایلنا هیچگونه مسئولیتی در خصوص محتوای آن به عهده ندارد
      پیشنهاد امروز