خبرگزاری کار ایران

شرکت در انتخابات یک حق و تکلیف است

کد خبر : ۷۲۱۶۹

در 2 دهه گذشته عمده مشکلات کشورهایی که سابقه دموکراسی دارند هزینه‌ها و پیچیدگی‌های امر انتخابات در دنیاست درحالیکه باید انتخابات شفاف و قانونمند باشد.

ایلنا: برنامه راه سوم شب گذشته(23 اردیبهشت) با حضور حجت الله ایوبی(رئیس مؤسسه فرهنگی اکو و عضو هیئت علمی دانشگاه تهران) به بررسی روند برگزاری انتخابات در ایران و سایر کشورهای جهان‌ پرداخت.

به گزارش ایلنا، ایوبی با اشاره به عمده مشكلات دهه‌های 80 و 90 در امر انتخابات گفت:‌ در 2 دهه گذشته عمده مشکلات کشورهایی که سابقه دموکراسی دارند هزینه‌ها و پیچیدگی‌های امر انتخابات در دنیاست درحالیکه باید انتخابات شفاف و قانونمند باشد.

رئیس مؤسسه فرهنگی اکو افزود: مشارکت‌های انتخاباتی در کشور بیش از سایر کشورهای جهان است برای مثال در فرانسه به طور میانگین حدود 5 / 5 نفر از کاندیداها به مرحله نهایی انتخابات می‌رسند تا بتوانند یک پروسه جدی را طی کنند.

عضو هیئت علمی دانشگاه تهران بیان كرد:‌ هر کشور سیستم خاص انتخاباتی خود را دارد اما نهادهای شورای نگهبان و قانون اساسی سیستم قابل قبولی دارد همانطور که گفته شد در فرانسه هر نامزد انتخاباتی باید 500 امضا از 40 هزار نفر (از جمله نمایندگان فعلی کشورش) در 30 استان و هر استان 50 نفر جمع آوری کند كه چنین روندی در ایران وجود ندارد.

وی با اشاره به اینکه ماشین‌های قدرتمند حزبی در امر انتخابات بسیار مهم است، یادآور شد: ایران به عنوان کشور مردم سالار دینی به یک الگو تبدیل شده چراکه نظام انتخاباتی ایران ملی است و مردم حق صحبت و اظهارنظر دارند و حرف‌های آنها به کرسی می‌نشیند.

ایوبی توضیح داد: حرکتی که دنیا پیش رو گرفته پرداخت یارانه انتخاباتی و حزبی است و گاهی شرکت‌ها به دلیل مشکلات مالی نمی‌توانند به نامزدها کمک کنند این در حالی است که تنها با پشتیبانی دولت می‌توان سلامت انتخاباتی را رعایت کرد که خوشبختانه این امر در کشور محقق شده است.

رئیس مؤسسه فرهنگی اکو با اشاره به فعالیتهای شورای نگهبان گفت: شورای نگهبان از افرادی تشکیل شده که خود مولد اندیشه اسلامی بودند و سخن آنها دینی است؛ شورای نگهبان مانند یک ستون عمل می‌کند و نباید به این ستون لطمه وارد شود چراکه در این صورت باقی ارکان آن خراب می‌شود.

عضو هیئت علمی دانشگاه تهران با اشاره به تعداد نامزدهای انتخاباتی گفت: تمام افراد ثبت نام کننده به عنان نامزد انتخاباتی نباید وارد عرصه مهم انتخابات شوند و تعداد زیادی از آنها باید از صافی شورای نگهبان عبور کنند و با رد صلاحیت از این چرخه خارج شوند؛ در چنین زمانی این شورا با بحران روبروست.

ایوبی خاطرنشان كرد: باتوجه به پیشینه افرادی كه در شورای نگهبان فعالیت می‌كنند حس اعتماد به مردم دست می‌دهد و در انتخاب آنها جای شكی وجود ندارد؛ این شورا باید از تمام قوانین حمایت کنند تا انتخابات سالمی پیشرو داشته باشیم.

برنامه راه سوم تا 27 خرداد 92 طی شش برنامه متوالی، به بررسی زوایای فرهنگی و اجتماعی انتخابات - بزرگترین حماسه سیاسی سال جاری- خواهد پرداخت. مخاطبان می‌توانند نظرها، پیشنهادها و سؤالات خود را به سامانه پیامکی 30000207 ارسال نمایند.

نرم افزار موبایل ایلنا
ارسال نظر
اخبار مرتبط سایر رسانه ها
    اخبار از پلیکان
    تمامی اخبار این باکس توسط پلتفرم پلیکان به صورت خودکار در این سایت قرار گرفته و سایت ایلنا هیچگونه مسئولیتی در خصوص محتوای آن به عهده ندارد
    اخبار روز سایر رسانه ها
      اخبار از پلیکان
      تمامی اخبار این باکس توسط پلتفرم پلیکان به صورت خودکار در این سایت قرار گرفته و سایت ایلنا هیچگونه مسئولیتی در خصوص محتوای آن به عهده ندارد
      پیشنهاد امروز