خبرگزاری کار ایران

در نشست خبری دبیر جایزهٔ «جلال آل احمد»؛

حمیدزاده: تصمیمی برای استعفا ندارم

asdasd
کد خبر : ۲۶۱۰۷

حمیدزاده: من از نظر تشکیلاتی از آسمان نیامده‌ام، بلکه طبق یک سری ضوابط انتخاب شده‌ام. به همین دلیل نه تنها در این دوره، بلکه در تمامی دوره‌ها بر طبق ضوابط عمل شده و اساسنامه و آیین‌نامه؛ مسیر برای ما مشخص شده است.

ایلنا: نشست خبری مجید حمیدزاده(دبیر جایزه جلال آل احمد) صبح امروز(شنبه ۱۸ آذرماه) در سرای اهل قلم برگزار شد.
به گزارش خبرنگار ایلنا، حمیدزاده در ابتدای این نشست در توضیح دلیل برگزاری این نشست خبری گفت: در خصوص پنجمین دوره این جایزه، نکاتی مطرح شده بود که تصمیم گرفتیم برای روشن شدن آن‌ها با اهالی رسانه دیدار کنیم.
او سپس در مقدمه‌ای کوتاه به ارکان این جایزه اشاره کرد و گفت: هیات امنای این جایزه شامل اعضای حقیقی و حقوقی گروه هنر شورای انقلاب فرهنگی هستند و ریاست این شورا هم بر عهده وزیر ارشاد است. رکن دوم این جایزه هیات علمی است که دارای ۹ عضو است. این اعضا توسط دبیر هیات امنا پیشنهاد داده می‌شوند و بعد از تصویب هیات امنا، با با حکم وزیر ارشاد مشغول به کار می‌شوند.
حمیدزاده از دبیرخانه به عنوان رکن سوم این جایزه یاد کرد و افزود: اعضای هیات علمی گروه‌های داوری را اعلام می‌کنند. ۴ گروه داستان، نقد ادبی، تاریخ نگاری و مستندنگاری در این زمینه تعریف شده‌اند و داوری آثار در این گروه‌ها انجام می‌شود.
دبیر جایزه جلال آل احمد ادامه داد: در هر دوره مراحل داوری بر طبق آیین نامه اجرایی جایزه جلال آل احمد، انجام می‌شود. آثاری که بین ۸۰ تا ۹۰ امتیاز داوری را می‌آورند، به اعضای هیات علمی نیز اعلام می‌شوند و بر طبق نظر این اعضا، کتاب‌های برگزیده و شایسته تقدیر اعلام می‌شوند. بنابراین با نظر اعضای هیات علمی است که برگزیدگان و شایستگان تقدیر انتخاب می‌شوند. اعضای هیات علمی جایزه جلال نیز عبارتند از: راضیه تجار، رسول جعفریان، مجتبی رحماندوست، عباس سلیمی نمین، امیرحسین فردی، کاظم بیگی، عباسعلی وفایی، یحیی طالبیان و محمدرضا سرشار. که آقای جواد محقق نیز به عنوان عضو البدل حضور دارند.
او افزود: رویه جاری ۵ دوره جایزه جلال به این نحو بوده و در تمامی دوره‌ها، روند و نتایج داوری به هخیات علمی ارائه و براساس آن، تصمیم گرفته می‌شد. در دوره‌های قبل هم این سابقه وجود داشت که اثری از نظر اعضای هیات علمی شایسته برگزیده شدن نداشته باشد یا اینکه اصلا از دور رقابت حذف شود؛ همچنان که در یکی از دوره‌ها، دو اثر به عنوان برگزیده اعلام شدند، اما در جلسه هیات علمی نظر بر برگزیده شدن یکی از آن‌ها بود.
حمیدزاده در ادامه ضمن اشاره به اینکه در این جایزه طبق اساسنامه، مصوبات و روند مسبوق به سابقه رفتار شده گفت: نه تنها در این دوره از جایزه جلال، بلکه در جایزه پروین اعتصامی و کتاب سال نیز اینگونه است که حرف آخر را هیات علمی می‌زند.
دبیر جایزه جلال آل احمد در پاسخ به این سوال که گفته می‌شود نظر هیات علمی بر تصمصم‌گیری داوران چیره بوده و این هیات نظر نهایی را می‌دهد، گفت: در تمامی دوره‌ها، روند و نتایج داوری به هیات علمی ارائه می‌شده و بر این اساس، هیات علمی تصمیماتی می‌گرفته‌اند، البته دوره‌های گذشته نیز اینگونه بوده است.
حمیدزاده در این خصوص که مکن است با توجه به مشکلات موجود، اسعتفا دهد، گفت: تصمیمی برای استعفا ندارم. من از نظر تشکیلاتی از آسمان نیامده‌ام، بلکه طبق یک سری ضوابط انتخاب شده‌ام. به همین دلیل نه تنها در این دوره، بلکه در تمامی دوره‌ها بر طبق ضوابط عمل شده و اساسنامه و آیین‌نامه مسیر را برای ما مشخص کرده است.
دبیر پنجمین دوره جایزه جلال درباره امتیازات کتاب‌های شایسته تقدیری و نحوه انتخاب کتاب شرح اسم به عنوان شایسته تقدیر، توضیح داد: ۳ کتاب مورد بحث هر کدام بالای ۸۰ امتیاز داشتند (نورالدین پسر ایران: ۸۳، حافظ هفت: ۸۶، عقل سرخ و مولوی اشتراکاً: ۸۶) اما کتاب شرح اسم، ۹۰ امتیاز را دارا بود و حائز رتبه برگزیده بود، اما این اثر بر اساس نظر هیات علمی، یک درجه تنزل رتبه یافت و به عنوان شایسته تقدیر معرفی شد. بر طبق رویه مسبوق بر سابقه، این گونه اعمال نظرهای اعضای هیات علمی در دوره‌های پیشین نیز وجود داشته که یکی از ارکان اصلی جایزه ادبی جلال آل احمد است، بنابراین ما در این حیطه هیچ گونه تخلفی مرتکب نشدیم.

ارسال نظر
اخبار مرتبط سایر رسانه ها
    اخبار از پلیکان
    تمامی اخبار این باکس توسط پلتفرم پلیکان به صورت خودکار در این سایت قرار گرفته و سایت ایلنا هیچگونه مسئولیتی در خصوص محتوای آن به عهده ندارد
    اخبار روز سایر رسانه ها
      اخبار از پلیکان
      تمامی اخبار این باکس توسط پلتفرم پلیکان به صورت خودکار در این سایت قرار گرفته و سایت ایلنا هیچگونه مسئولیتی در خصوص محتوای آن به عهده ندارد
      پیشنهاد امروز