خبرگزاری کار ایران

سرپرست گروه همنوازان حصار:

هم‌نشینی شعر نو با موسیقی ایرانی منجر به نوگرایی می‌شود

کد خبر : ۹۸۲۰۹

علی قمصری گفت: تلاش می‌کنم اگر ادعایی در جهت نوگرایی در موسیقی ایرانی دارم به شعر نو در هم نشینی با این موسیقی توجه کنم.

ایلنا: علی قمصری(سرپرست و آهنگساز گروه همنوازان حصار) با اشاره به کنسرت پیش روی این گروه خاطرنشان کرد: کنسرت شهریور به صورت پولی فونیک ایرانی اجرا می‌شود.
به گزارش ایلنا به نقل از بنیاد رودکی، وی ادامه داد: قطعات ساخته خودم است و در آن تاکید به هم آوایی شده است به صورتی که صدای هم خوان به دو شکل استفاده می‌شود؛ گاهی شبیه سازهای کششی همراهی کننده بافت مضرابی و گاهی در کنار بقیه اعضای گروه به شکل آکاپلا اجرا می‌شود.
این هنرمند در خصوص اشعار قطعات این کنسرت گفت: تمرکز کلام در این کنسرت بر روی اشعار شاعرانی مانند گروس عبدالملکیان، شاملو، بهمنی و هوشنگ ابتهاج است.
قمصری ضمن تاکید بر دشواری استفاده از شعر سپید در موسیقی ایرانی اظهار داشت: در برخورد اول شعر سپید به دلیل ساختار ریتمیک سیال، بسته خوبی برای کار موسیقی مخصوصا در ژانر موسیقی ایرانی نیست زیرا موسیقی ایرانی با وزن خوانی و عروض شعر قدیم دوش به دوش رشد کرده و هویت آن شکل گرفته است.
وی ادامه داد: من تلاش می‌کنم اگر ادعایی در جهت نوگرایی در موسیقی ایرانی دارم به شعر نو در هم نشینی با این موسیقی توجه کنم ولی این موضوع بدان معنا نیست که کاملا ساختار شعر سپید را دوست داشته باشم بلکه به نظر من مولفه وزن شعر سپید از نظر ریتمیک در سال‌های اخیر به دلیل گرایش‌ها و تاثیرپذیری‌هایش از فرم‌های شعر اروپایی، با افت مواجه بوده است.
سرپرست گروه همنوازان حصار در پاسخ به نحوه کنار آمدن با سختی استفاده از شعر سپید در موسیقی ایرانی بیان کرد: سعی کردم وزن درونی شعر را پیدا کنم ولی از تمام اشعار سپید نمی‌توان استفاده کرد از طرفی بار معنایی برخی اشعار به اندازه‌ای بالاست که می‌توان از کاستی‌های ریتمیک آن چشم پوشی کرد.
کنسرت گروه همنوازان حصار ۱۴ و ۱۵ شهریورماه ساعت ۱۸: ۳۰ در تالار وحدت اجرا می‌شود.

نرم افزار موبایل ایلنا
ارسال نظر
اخبار مرتبط سایر رسانه ها
    اخبار از پلیکان
    تمامی اخبار این باکس توسط پلتفرم پلیکان به صورت خودکار در این سایت قرار گرفته و سایت ایلنا هیچگونه مسئولیتی در خصوص محتوای آن به عهده ندارد
    اخبار روز سایر رسانه ها
      اخبار از پلیکان
      تمامی اخبار این باکس توسط پلتفرم پلیکان به صورت خودکار در این سایت قرار گرفته و سایت ایلنا هیچگونه مسئولیتی در خصوص محتوای آن به عهده ندارد
      پیشنهاد امروز